شبکه‌های اجتماعی

تاثیر افزایش قیمت بنزین بر وضعیت خودروهای هیبریدی در بازار

با گذشت یک هفته از افزایش قیمت بنزین

بیش از یک هفته از زمانی که دولت تصمیم گرفت تا بنزین را سهمیه بندی کرده و قیمت آن را افزایش دهد، می‌گذرد. در این مدت، با وجود آن‌که قیمت خودروهای دوگانه سوز، افزایش چندانی نیافت، اما شرایط بازار برای خودروهای کم مصرف همچون تیبا، خانواده پژو 206 و رانا، شدیدا بهم ریخته و این محصولات با افزایش قیمت نسبی مواجه شدند. اما در این نوشتار، به بررسی رده‌های بالایی بازار می‌پردازیم. قسمت‌هایی که خریداران اندک و با بودجه‌های زیاد را به خود جذب می‌کند.
با وجود عرضه گسترده خودروهای هیبریدی به بازار جهانی، و استقبال از این محصولات در کشورهای مختلف، حتی در بازه‌های زمانی باز بودن درب واردات، نسخه‌های محدودی از محصولات هیبریدی وارد کشور شدند، که عمدتا ژاپنی و کره‌ای هستند. به دلیل هزینه نگهداری نسبتا بالا در بازه‌های زمانی طولانی مدت، و قیمت نه چندان بالای سوخت، که هدف اصلی توسعه این خودروها را در ایران زیر سوال می‌برد، خودروهای هیبریدی طرفداران چندانی در بازار نداشتند. اما یکباره و پس از افزایش قیمت سوخت، خودروهای هیبریدی معدود بازار، با انبوه خریداران و طرفداران مواجه شدند، که افزایش قیمت آنها در بازار آزاد را در پی داشته است.

 

خودروهای هیبریدی هیوندای
تنها خودرو هیبریدی که از برند هیوندای در کشورمان حضور دارد، هیوندای سوناتا هیبرید است که در دو مدل 2017 و 2018، و در چند تیپ امکاناتی وارد بازار کشور شد. در حال حاضر، ارزان‌ترین سوناتا هیبرید قابل خرید، نسخه‌های تیپ 1 از مدل 2017، یعنی مدل لوآپشن هستند، که با قیمتی در حدود 450 الی 500 میلیون تومان، قابل خریداری می‌باشند. به نسبت دوره پیش از افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین، این مدل افزایش قیمتی در حدود 20 الی 30 میلیون تومان را تجربه کرده است. با توجه به آن‌که مشتریان بازار ایران، آپشن دوست هستند، پیش‌بینی می‌شد از این نسخه استقبال چندانی به عمل نیاید. در حقیقت، اگر مصرف کننده هستید و خودرو خود را برای مدت زیادی مورد استفاده قرار می‌دهید، با توجه به قیمت مناسب، این نسخه بهترین گزینه برای شماست، هر چند برای فروش آن دچار مشکل خواهید شد.

در سوی مقابل، قیمت نسخه‌های صفر کیلومتر هیوندای سوناتا هیبرید 2018، افزایش قابل توجهی داشته و به حدود 850 میلیون تومان نیز می‌رسد. این مورد موجب افت قیمت نسبتا زیاد نسخه‌های نیمه فول و تمام فول در مدل 2017 شده است، و اکنون با قیمتی در حدود نیم میلیارد تومان، قادر به خرید هیوندای سوناتا 2017 نیمه فول یا فول آپشن خواهید بود. البته این افزایش قیمت ناگهانی به دلیل افزایش قیمت دلار در هفته گذشته نیز می باشد و با روند نزولی قیمت دلار و همچنین رکود شدید در بازار، احتمالاً قیمت این خودرو با کاهش روبرو شود.

 

خودروهای هیبریدی میتسوبیشی
میتسوبیشی نیز یکی دیگر از خودروسازان ژاپنی فعال در زمینه تولید خودروهای هیبریدی است، اما از سبد محصولات این خودروساز باسابقه، تنها نسخه هیبریدی میتسوبیشی اوتلندر، موسوم به اوتلندر PHEV‌ و آن‌هم در تعدادی بسیار محدود وارد کشورمان شده است. این خودرو در بازار، رقیب سنتی شاسی‌بلندهای کره‌ای، همچون هیوندای سانتافه یا کیا سورنتو محسوب می‌شود. به دلیل حضور کمر‌نگ این خودرو در بازار در مقایسه با رقبای کره‌ای، میتسوبیشی اوتلندر معمولا با قیمت‌هایی پایین‌تر خرید و فروش می‌شد، از ثبات قیمتی بالاتری نیز برخوردار بود. اما این شاسی‌بلند به گوشه رانده شده، تاثیرات خود را از افزایش قیمت سوخت دریافت کرد. بازه قیمتی میتسوبیشی اوتلندر PHEV، در حال حاضر، در محدوده 750 الی 900 میلیون تومان قرار دارد، که حاکی از افزایش حدود 50 میلیون تومانی قیمت این شاسی‌بلند برقی-بنزینی در بازار است.

 

خودروهای هیبریدی تویوتا
برخلاف دو برند قبلی، تعداد محصولات هیبریدی برند تویوتا که موفق به حضور در کشورمان شده‌اند، بیش از یکی است. بسیاری از این محصولات، با هدف به کارگیری پرتعداد در ناوگان تاکسیرانی وارد شدند، هر چند این فرآیند به صورت موفقیت آمیز پایان نیافت. از برند تویوتا در ایران، سه خودرو تویوتا پریوس، تویوتا کمری و تویوتا CH-R‌ در نمونه‌های هیبریدی موجودند.
تویوتا پریوس که یکی از ارزان‌ترین و پرفروش ترین محصولات پاک تویوتاست، در ایران حضور غیرقابل لمسی دارد. این محصول در سه تیپ با سطوح مختلف امکانات، وارد کشور شده است. همچنان با مبلغی کمتر از 400 میلیون تومان، می‌توان تویوتا پریوس را خریداری کرد، هرچند تعداد گزینه‌ها نسبت به گذشته کاهش داشته است. نهایت قیمت این سدان کوچک هیبریدی نیز به 450 میلیون تومان رسیده است.

واردات تویوتا کمری هیبرید، همراه با حواشی زیادی بود. این خودرو در دو نسخه سفارش ژاپن و سفارش آمریکا، در بازار موجود است. واردات تویوتا کمری در مقایسه با کیا اپتیما و هیوندای سوناتا، از نظر زمانی بسیار محدود بوده و این خودرو در نسخه هیبرید، در مدل 2015 و 2016 در بازار موجود است. اما حتی همین نسخه‌های نسبتا قدیمی، از نظر قیمتی با کره‌ای های جوان‌تر رقابت می‌کنند. محدوده قیمت تویوتا کمری هیبرید در بازار، بین 580 الی 800 میلیون تومان است.

و در پایان به تویوتا CH-R هیبرید می‌رسیم که آخرین تویوتا هیبریدی وارد شده به بازار ایران است. این خودرو در مدل 2017 و 2018 در بازار حضور دارد. برای خرید تویوتا CH-R هیبریدی، نیاز به بودجه‌ای در محدوده 600 میلیون تومان الی یک میلیارد تومان دارید. از آنجایی‌که این خودرو در ابتدا با قیمت بالایی توسط نمایندگی به بازار عرضه شد، طبیعی است که افزایش قیمت نسبتا شدیدی را در واکنش به افزایش قیمت سوخت از خود نشان دهد.

 

خودروهای هیبریدی سایر برندها
دو برند کیا و لکسوس نیز نمایندگانی را در بازار خودروهای هیبریدی ایران دارند. برند کیا تنها با کیا اپتیما هیبرید و به صورتی بسیار محدود در ایران حاضر است، و در حال حاضر قیمت دقیقی برای کیا اپتیما هیبرید در بازار نمی‌توان تعیین کرد. لکسوس NX هیبرید، اکثر موجودی هیبریدی‌های برند لکسوس را در ایران به خود اختصاص داده است.

با توجه به آن‌که برند لکسوس، شاخه لوکس تویوتا محسوب می‌شود، قیمت این خودرو نزدیک به یک میلیارد تومان است و همچنان نمی‌تواند با ارایه مصرف سوخت پایین، توجیهی برای مصرف‌کنندگان و خریداران بیاورد.
در انتها باید بگوییم که شوک افزایش قیمت ناگهانی بنزین و همچنین بالا رفتن قیمت دلار باعث افزایش قیمت این خودروها شده و حال به نظر می رسد که با توجه به شرایط کنونی یعنی روند نزولی قیمت دلار و همچنین رکود شدید به دلیل افزایش قیمت بیش از حد این خودروها، باید شاهد کاهش قیمت این خودروها باشیم.

 

منبع: خودروبانک

نظر دهید


در همین زمینه