شبکه‌های اجتماعی

انتشار اولین ویدیو از ایکو K132 محصول جدید ایران خودرو با چهره‌ای جدید
اتومبیل فارسی - نسخه پروتوتایپ ایکو K132

تفاوت‌های جزئی در نسخه‌های پروتوتایپ ایکو K132

گروه صنعتی ایران خودرو روز شنبه 7 تیرماه به طور رسمی از پروژه K132 رونمایی کرد. رونمایی از محصول جدید ایران‌خودرو در سالن همایش‌های شرکت ساپکو و طی مراسمی با حضور جمعی از رسانه‌ها و مدیران قطعه‌سازی تحت عنوان نشست سازندگان قطعات پروژه ایکو K132 صورت گرفت و همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، حواشی زیادی را به دنبال داشت.

گروه صنعتی ایران خودرو پس از بدعهدی شریک دیرینه‌اش پژو، با اعمال تغییراتی در پلتفرم PF1 گروه PSA پروژه K132 را جایگزین 301 کرد. ایران خودرو پلتفرم تغییر یافته PF1 گروه PSA را IKP1 نام‌گذاری کرده است. البته مدیران ایران‌خودرو سعی در تکذیب این مساله دارند اما در واقع پروژه ایکو K132 روی پلتفرم پژو 301 ساخته شده و اشتراکات قابل توجهی نیز با آن دارد و آن طور که اعلام شده بیش از ۹۰ درصد از قطعات این پروژه داخلی‌سازی شده است. شیشه‌ها، گلگیرهای جلو، درها، سقف و ستون‌ها، مه‌شکن جلو و چراغ روشنایی در روز، صندلی‌ها، داشبورد و سیستم تهویه از جمله بخش‌هایی است که به طور کامل بین پژو 301 و K132 مشترک هستند.

 

مشخصات فنی

پیشرانه: 4 سیلندر/16 سوپاپ/ 1.6 لیتر/ 110 اسب بخار قدرت/150 نیوتن‌متر گشتاور/ زمانبندی عملکرد سوپاپ‌ها/استاندارد آلایندگی یورو ۵

جعبه‌دنده: ۵ سرعته دستی / 6 سرعته اتوماتیک

مصرف سوخت: ۶٫۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای نسخه دستی / 7.1 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای نسخه اتوماتیک

در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی، ایکو K132 به سامانه ترمز ABS، EBD و BA، سیستم کنترل پایداری ESC و سامانه کمکی حرکت در سربالایی HSA در هر دو نسخه مجهز است. فرمان کمکی برقی، سیستم تهویه مطبوع با پنل دیجیتال، سنسور باد تایرها، کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین، کروز کنترل، سیستم چند رسانه‌ای با نمایشگر ۷ اینچی لمسی و بلوتوث و چراغ روشنایی روز از جمله دیگر امکاناتی است که نسخه‌های دستی و اتوماتیک K132 مشترک است.

نسخه اتوماتیک K132، به تجهیزاتی همچون رینگ ۱۶ اینچی آلیاژی، سانروف، سنسور نور و باران، استارت دکمه‌ای، صندلی‌های برقی جلو و کیسه هوای ایمنی جانبی نیز مکجهز خواهد بود که این تجهیزات در نسخه دستی عرضه نخواهند شد.

 

حواشی یک رونمایی

کج‌سلیقگی و عدم توجه به بسیاری از جزئیات در برگزاری بسیاری از رویدادها و مراسم‌ها و حتی بی‌سلیقگی در طراحی و تولید محصولات امری است که بارها از ایران‌خودرو دیده شده و هم اکنون در بسیاری از محصولات این شرکت نیز مشهود است. در حاشیه رونمایی از پروژه ایکو K132، ایران‌خودرو بدنه کامل و رنگ نشده این سدان که هیچ کدام از بخش‌های فنی و تجهیزات خودرو در آن نصب نشده بود را نیز به معرض نمایش گذاشت. در اصطلاح صنعت خودروسازی این بدنه کامل و رنگ نشده Body in white نام دارد که به اختصار BIW نیز نامیده می‌شود. اما نکته اصلی این بود که ایران‌خودرویی‌ها از تعدادی آجر! به عنوان پایه نگه‌دارنده این BIW استفاده کرده بودند. علاوه بر این، استفاده از یک پوشش (چادر) با طرحی بسیار نامانوس، تعجب‌برانگیز و زشت روی بدنه نیز سر و صدای زیادی به پا کرد. این دو مساله دستمایه طنزپردازی بسیاری از رسانه‌ها و کاربران در فضای مجازی شد و تصاویر آن بارها دست به دست چرخیده است.

 

انتشار تصاویر و ویدیو از نسخه پروتوتایپ در حال تست

اخیرا در بلوار ایران خودرو واقع در جاده مخصوص کرج، یک دستگاه ایکو K132 مشکی رنگ که چندی پیش به عنوان سدان جدید ایران خودرو معرفی شده بود، در حال تست دیده شد که تغییراتی را در ظاهر  به ویژه چراغ‌های عقب با نسخه معرفی شده داشت. پس از انتشار این تصاویر توسط سایت خودروبانک، صفحه رسانه ماشین نیوز در اینستاگرام ویدیویی را از یک دستگاه ایکو K132 سفید رنگ بر روی خودروبر منتشر کرد که در این ویدیو به وضوح طراحی داخلی کابین به تصویر کشیده شده است. علاوه بر این در این نسخه نیز تغییراتی در چراغ جلوی خودرو دیده می‌شود. از آنجایی که نسخه رونمایی شده توسط ایران خودرو دارای ضعف‌های بسیاری بود و بعد از این مراسم با انتشار چند سری تصاویر رسمی از سوی ایران خودرو، هیچ تصویری از فضای داخلی خودرو منتشر نشد، این ویدیو را می‌توان نزدیک‌ترین تصاویر به نسخه نهایی ایکو K132 دانست. با توجه به اختاف‌های موجود در این نسخه‌های پروتوتایپ باید منتظر ماند و دید طراحی نهایی ایکو K132 چه خواهد بود.

نظر دهید


در همین زمینه