رنگین کمان تک رنگ پارس خودرو
Automobile Farsi - 2019 Saipa Quik R

لفاظی را کنار گذاشته و رنگ‌های فام‌دار را به پالت خود اضافه کنید

پس از خروج رنو و برلیانس از ایران، سایپا خط تولید کوییک را به پارس خودرو انتقال داد تا فعالیت این شرکت متوقف نشود. با این انتقال خط و تکنیکی که از زمان تولید برلیانس کراس در پارس‌خودرو به جا مانده بود، سایپا نسخه‌ دو رنگ کوییک را معرفی کرد.
سایپا کوییک R که پسوند R آن از واژه Rainbow گرفته شده است، با بدنه دو رنگ تولید می‌شود که تنها رنگ سقف و برخی قطعه‌های تزیینی مانند آینه‌های کناری و فلاپ‌های درون سپر متفاوت است. در حقیقت چون سایپا کوییک R از ابتدا با بدنه دو رنگ طراحی نشده است، پارس خودرو بهترین روش را برای فرار از پاشیدن رنگ دوم روی بدنه استفاده کرده است.
با این حال مهم‌ترین نکته در رنگ‌آمیزی کوییک R، ادعای عجیب این شرکت است. حرف R در انتهای نام این خودرو برگرفته از معادل انگلیسی واژه رنگین کمان است. این در حالی است که تنها رنگ فام‌داری که در پالت رنگی کوییک R دیده می‌شود قرمز است. دیگر رنگ‌هایی که مشتری‌های پارس خودرو می‌توانند برای کوییک R انتخاب کنند همگی در دسته رنگ‌های بی‌فام (طیف سفید تا سیاه که شامل نقره‌ای و خاکستری نیز می‌شود) قرار می‌گیرد.
اکنون این سوال مطرح می‌شود که آیا مدیران این شرکت با رنگ‌ها آشنایی ندارند یا تنها با استفاده از بازی با اسم‌ها قصد فریب مشتری خود را دارند؟ اگر نیت سایپا و پارس خودرو از عرضه محصولاتی با پسوند R این است که واقعا تنوع رنگی برای مشتری‌ها ایجاد کند، بهتر است لفاظی را کنار گذاشته و دست کم در نسخه‌های R رنگ‌های بی فام را از پالت رنگی خود حذف کند و به دانش و فهم مشتری احترام بگذارد.
نکته طنز ماجرا این جا است که مشتری‌های کوییک در نسخه معمولی رنگ‌های فام‌دار بیش‌تری نسبت کوییک R پیش روی خود دارند.
یک مثل قدیمی می‌گوید: «فریاد این که شیر را کشتم، شیر را نمی‌کشد». این حکایت پارس‌خودرویی‌ها است که با ادعای این که خودروی رنگی تولید می‌کنند، همچنان خودروهای خود را با رنگ‌های بی فام تولید می‌کنند.

نظر دهید