شبکه‌های اجتماعی

از طرح پویش ملی بومی‌سازی قطعات خودرو بیشتر بدانید

تحول در خودروسازی با بومی سازی قطعات خودرو

صنعت خودرو ایران در سال گذشته به شدت از روند بازگشت تحریم‌ها تاثیر گرفت، به طوری که بسیاری از محصولات داخلی خودروسازان که برخی از قطعات آن‌ها وارداتی بود، خودروسازان را مجبور کرد تا آن امکانات را از محصولات خود حذف کنند. نمونه تازه این اتفاق به حذف سانروف از ایکو دنا پلاس برمی‌گردد و در گروه خودروسازی ساپیا تولید سایپا رهام را در هاله‌ای ابهام قرار داده است. 

روز گذشته 28 اردیبهشت ماه 1398 مدیرعامل سایپا خبر از برگزاری پویش بومی سازی قطعات خودرو داد و اعلام کرد: «در این طرح قرار است از توان و دانش پژوهشگران، نخبگان و دانشگاهیان کشور با هدف توسعه داخلی‌سازی قطعات خودرو، ساخت محصولات جدید و همچنین کاهش ارزبری در صنعت خودرو استفاده شود.»
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: «ضرورت استفاده از توان شرکت‌ها و صنعت‌گران ایرانی در کنار وجود تحریم‌های خارجی و محدودیت‌ها در زمینه واردات قطعات پیشرفته خودرویی و عدم همکاری شرکای خارجی که منجر به حذف برخی محصولات از خطوط خودروسازان و در نهایت، عدم امکان تحویل خودروهای تولید مشترک شده؛ باعث شد این شرکت تلاش کند شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعتگران، به تولید قطعات پیشرفته خودرویی سوق پیدا کنند. »
سلیمانی در پایان با اشاره به حمایت از ایده‌های نو اعلام کرد: «سایپا قصد دارد تا هرگونه پژوهش، طرح علمی و مطالعاتی و یا ایده ناب قابل اجرا در زمینه طراحی، کاربری و ساخت قطعات با محور بومی‌سازی فناوری‌های پیشرفته خودرویی را مورد حمایت و بهره‌برداری قرار دهد.»
در این رابطه گروه خودروسازی سایپا با برگزاری نمایشگاه قطعات خودرویی که تاکنون نمونه بومی برای آن‌ها ساخته نشده است، قصد دارد تا قطعه سازان را به سمت تولید این قطعات سوق داده تا بتواند نیازهای خود را بر طرف کند.
سایت مرکز تحقیقات و توسعه گروه خودروسازی سایپا به نشانی www.airicsaipa.com فعال شده و لیستی از قطعات مورد نیاز این شرکت را نیز منتشر کرده است. در این لیست قطعات در چهار بخش تولیدات جاری، تولیدات نوین، استانداردهای آتی و سیستم‌های پیشرفته و خودروهای برقی دسته بندی شده‌ است.
به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که سایپا برای ارائه طرح‌ها و مقالات فرصت کمی قرار داده است این است که این شرکت به دنبال آزمون و خطا نیست و ظرف مدت کوتاهی قصد دارد با شناسایی استعدادها و تولیدکنندگان مجرب سریع این طرح را عملیاتی کرده و به سمت رقابتی شدن پیش رود. نشست‌های مشترک بررسی طرح و ایده‌ها در هشتم و نهم خرداد ماه 1398 در حاشیه نمایشگاه سازه گستر در کیلومتر 9 جاده مخصوص برگزار خواهد شد.
هرچند اعلام نیاز یکی از دو خودروساز بزرگ ایران برای بومی سازی قطعات امر مثبتی است اما باید دید سرانجام این طرح به کجا خواهد رسید.
گروه خودروسازی سایپا در طرح پویش بومی سازی قطعات خودرو برای بیش از 300 قطعه در چهار حوزه مختلف اعلام نیاز کرده که می‌توان با همت بیشتر تمام این قطعات را در داخل کشور تولید و به صنعت خودرو جان تازه‌ای داد.

نظر دهید


در همین زمینه