شبکه‌های اجتماعی

سلیقه مشتری، حلقه مفقوده طراحی تارا
اتومبیل فارسی - ایکو تارا

چرا طرح پروتوتایپ تارا از نسخه نهایی آن محبوب‌تر است؟

 حدود ده ماه پیش بود که سایپا و ایران‌خودرو محصولات جدید خود را برای رئیس جمهور به نمایش گذاشتند. پروژه‌هایی که در آن زمان حتی نام تجاری‌شان نیز انتخاب نشده بود. ایران‌خودرو در آن روز افزون بر دناپلاس اتوماتیک، سدانی تازه را با نام K132 به نمایش گذاشت. طبیعی است زمانی که ویژگی‌های فنی خودرویی منتشر نشده، تمام بحث‌ها پیرامون طراحی آن شکل می‌گیرد.


این موضوع در مورد پروژه K132 ایران‌خودرو که هفته گذشته نام تارا برای آن انتخاب شد نیز صادق است. ایران‌خودرو چند ماه پس از آن رونمایی خصوصی، یک مراسم رونمایی دیگر برای نورسیده خود برگزار کرد. مراسمی که فارغ از حاشیه‌های فراوانی که برای ارائه این محصول تازه داشت، چهره‌ای تازه از نمای عقب تارا را به نمایش می‌گذاشت. واقعیت این است که اوضاع از قبل هم بحرانی‌تر شده بود. اگرچه نقدهای زیادی به پرتوتایپ اول وارد بود، اما در نمونه جدید هیچ جای دفاعی از تارا باقی نمانده بود.


به فاصله‌ای کوتاه از این رونمایی، تصاویر نمای عقب تارا در کنار خودروهای دیگری قرار گرفت که شباهت قابل انکاری با این خودرو داشتند. کیا K2 نیز در صدر فهرست شباهت قرار داشت.
صرف نظر از این که نمای عقب تارا کپی محصول دیگری است یا نه، اتومبیل فارسی در صفحه اینستاگرام خود یک نظر سنجی برگزار کرد تا نظر مخاطب‌های خود را درباره طراحی نمای تارا جویا شود. در این نظر سنجی مخاطب‌ها بین دو گزینه پروتوتایپ اول و نمونه‌ نهایی تارا یکی را انتخاب کردند. گذشته از پیام‌هایی که عبارت «هیچ‌ کدام» را ارسال کرده بودند، بیش از 1700 نفر در این نظر سنجی شرکت کردند و 86 درصد از آن‌ها طرح پروتوتایپ اول را بیش‌تر از طرح روز رونمایی پسندیدند.


نتیجه این نظرسنجی با اختلافی چشم‌گیر بین آرای به دست آمده برای گزینه‌های موجود، به خوبی بیان‌گر این است که ایران‌خودرو در پروسه طراحی تارا، سلیقه مشتری‌های احتمالی خود را نادیده گرفته است. این درحالی است که به سادگی با برگزاری کلینیک‌های تخصصی می‌تواند با افکارسنجی مشتری‌های احتمالی خود، نتیجه‌ای مطلبو‌ب‌تر به دست آورد.

 

نظر دهید


در همین زمینه