شبکه‌های اجتماعی

آیا ایران خودرو در حال عرضه پژو 207i صندوق‌دار در بازار بدون شرایط فروش است؟
اتومبیل فارسی - پژو 207i صندوق دار

ایران خودرو تنها در اسفند 96 پژو 207i صندوق‌دار را پیش‌فروش کرده است

 

 

مدت‌ها است که در وبسایت‌های خرید و فروش خودرو، نمونه‌های صفر کیلومتر پژو ۲۰۷i صندوق‌دار اتوماتیک با مدل ۱۳۹۹ عرضه می‌شود. این در حالی است که ایران خودرو تنها یک بار و آن هم در اسفند ۱۳۹۶ این سدان را پیش فروش کرده است.

به گزارش پایگاه خبری اتومبیل فارسی به نقل از اسب بخار، پژو ۲۰۷i صندوق دار اتوماتیک برای اولین بار در کنار ایکو دنا پلاس و در بهمن ۱۳۹۵ رونمایی شد. یک سال بعد نسخه نهایی این خودرو به نمایشگاه جانبی همایش صنعت خودرو آمد و در نهایت ایران خودرو، این محصول جدید را در اسفند ۱۳۹۶ پیش فروش کرد. ۲۰۷i صندوق دار که قرار بود از خرداد ۹۷ به بازار بیاید، به خاطر مشکلات مربوط به تحریم و برخی مسائل اقتصادی با چند ماه تاخیر به دست مشتریان رسید. قیمت گذاری این خودرو در روزهای ابتدایی جنجال زیادی را به پا کرد و در نهایت ایران خودرو با اصلاح قیمت پژو ۲۰۷i سدان، مبلغی کمتر از ۸۰ میلیون تومان را از خریداران و مصرف کنندگان واقعی دریافت کرد.

با بررسی اخبار موجود در مورد تاخیر در تحویل محصولات ایران خودرو، با این مسئله مواجه می شوید که این خودروساز در نیمه اول سال ۱۳۹۸، تمام تعهدات مربوط به پژو ۲۰۷i صندوق دار اتوماتیک را تحویل داده است و به این ترتیب، هیچ مشتری حواله‌داری برای این خودرو وجود ندارد. از سویی در هیچ کدام از طرح‌های تبدیل ایران خودرو، پیشنهاد تحویل ۲۰۷i سدان به جای خودرویی دیگر به مشتریان داده نشده است. ولی با این وجود شاهد هستیم که این خودروساز پس از اتمام تعهدات مربوط به ۲۰۷i صندوق دار اتوماتیک همچنان تولید آن را ادامه داده و در اقدامی عجیب شرایط فروشی را برای این خودرو اعلام نکرده است.

اما در کنار نبود شرایط فروش برای این خودرو و یا حضور ۲۰۷i صندوق دار در طرح های تبدیل سایر محصولات ایران خودرو، گویا عرضه آن به صورت محدود انجام می‌شود و امروز می بینیم که نمونه‌های صفر کیلومتر مدل ۱۳۹۹ آن در بازار آزاد یافت می شود. نکته جالب تر در مورد پژو ۲۰۷i صندوق دار اتوماتیک این است که شورای رقابت ارزش گذاری این سدان را برای سه ماهه دوم سال جاری انجام داده و قیمت کارخانه‌ای ۱۳۸ میلیون و ۲۶۱ هزار تومان را برای آن در نظر گرفته است (با احتساب هزینه های مربوط به مالیات، بیمه و… قیمت نهایی نزدیک به ۱۶۰ میلیون تومان را دارد). البته که هنوز قیمت تایید شده ای برای ۲۰۷i صندوق دار در سه ماهه سوم در اختیار خبرنگار اسب بخار قرار نگرفته و مشخص نیست که شورای رقابت چه بهایی را برای این سدان کلاس B تعیین نموده است.

 

حال امروز که بازار آزاد خودرو شدیدترین دوران رکود و موج کاهش قیمت ها را تجربه می کند، می بینیم که پژو ۲۰۷i صندوق دار اتوماتیک با مدل ۱۳۹۹ قیمتی در محدوده ۴۰۰ میلیون تومان دارد و کمی ارزان‌تر از نمونه هاچ بک اتوماتیک به فروش می‌رسد. با جست و جویی دقیق تر در میان آگهی‌های فروش این خودرو، با مسئله‌ای جالب بر می‌خوریم. تمام آگهی‌های درج شده برای پژو ۲۰۷i صندوق دار مدل ۱۳۹۹ مربوط به شرکت‌های واسپاری خودرو و مجموعه‌های لیزینگی خصوصی است.

 

Peugeot 207i SD Sale Ads Azar 99

 

بدیهی است که نمی‌توان در مورد نحوه عرضه پژو ۲۰۷i صندوق دار اتوماتیک، قضاوت قطعی داشت. اما آن چه که بر اساس مستندات دیده می‌شود، این خودرو بدون شرایط فروش به بازار می‌آید و ایران خودرو نمونه صندوق دار ۲۰۷i را به شیوه پیش‌فروش و فروش فوری عرضه نمی‌کند. از سویی برخی کارشناسان صنعت خودرو می‌گویند که احتمالا ایران خودرو، تولیدات مربوط به پژو ۲۰۷i صندوق دار را به تعهدات سبدی خود و قراردادهای قدیمی با اشخاص حقوقی و شرکت‌های واسپاری اختصاص داده است. با این حال اگر این احتمال هم درست باشد، توقع می‌رود که گروه صنعتی ایران خودرو در شرایط فعلی، شفاف‌تر از همیشه رفتار کند و حداقل بخشی از تولیدات چنین محصولی را از طریق شرایط فروش به بازار عرضه نماید.

در پایان امیدوار هستیم که مدیریت محترم گروه صنعتی ایران خودرو، شفاف سازی دقیقی را در مورد این مسئله انجام دهد و برای شائبه‌ای که از خرداد ۱۳۹۹ توسط خبرنگاران اسب بخار از واحد فروش ایران خودرو پیگیری شده است، پاسخی مناسب ارائه شود.

 

 

 

نظر دهید


در همین زمینه