شبکه‌های اجتماعی

تا کنون چند دستگاه سایپا رهام تولید شده است؟

«ایرانی جدید»، شاید وقتی دیگر

از زمانی که سایپا رهام برای اولین بار در نمایشگاه اتومبیل شیراز 1397 با شعار «ایرانی جدید» رونمایی شد، تقریبا 10 ماه می‌گذرد. اتومبیلی که می‌تواند رقیب خوبی برای خودروهای سدان چینی در بازار ایران باشد. کار بر روی اتومبیل سدان کلاس C شرکت خودروسازی سایپا از سال 1394 در پروژه‌ای با نام SP100 آغاز شد. این خودرو در مرکز تحقیقات شرکت سایپا با بهره‌گیری از مشاورهای چینی ساخته شد. سایپا رهام با همکاری شرکت برلیانس چین، شریک تجاری پارس خودرو از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی سایپا و چند شرکت چینی دیگر طراحی و ساخته شده است و قرار بود پیشرانه رهام همان پیشرانه‌ 1.6 لیتری باشد که پیش از این در برلیانس H300 از آن استفاده شده است.

اکنون که چهار سال از آغاز پروژه رهام می‌گذرد و اندکی تا گذشت یک سال از رونمایی این اتومبیل مانده است، خبری از تولید و عرضه این خودرو به بازار نیست. دلایل متعددی برای تاخیر عرضه سایپا رهام به بازار وجود دارد و اصلی‌ترین مشکل در عرضه سایپا رهام انتخاب پیشرانه جدید است. زیرا با بازگشت تحریم‌ها و کاهش فعالیت‌های برلیانس در ایران که به تازگی به تملک ب‌ام‌‌و آلمان درآمده است، به نظر می‌رسد تامین و تولید پیشرانه برای سایپا رهام را با مشکل روبه‌رو کرده و تولید این اتومبیل را به تاخیر انداخته است.
با این حال طبق آمار وزارت صمت در سال 1397، 16 دستگاه سایپا رهام در گروه خودروسازی سایپا تولید شده است که  این خودروها برای آزمون‌های  جاده‌ای و حضور در نمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. هنوز زمان دقیقی برای تولید انبوه این خودرو اعلام نشده و بارها آغاز فروش این خودرو به تعویق افتاده است. اما چالش‌های پیش‌روی عرضه سایپا رهام در بازار فعلی خودرو ایران کم نخواهد بود. جدای از رقیب‌هایی چون جک J4، جیلی GC6، بی‌وای‌دی F3 و برلیانس H330 که امروز کم فروغ‌تر از قبل در بازار حضور دارند، کاهش قدرت خرید مردم نیز استقبال از سایپا رهام را در هاله‌ای ابهام قرار داده است.
یکی از چالش‌های صنعت خودروسازی ایران بحث داخلی‌سازی اتومبیل‌ها است. اتفاقی که امروز با بازگشت تحریم‌ها گریبان این صنعت را گرفته است، محصولات تولیدی رنو در دو خودروسازی بزرگ کشور، مشکل تامین قطعه برای خودروهای چینی تولید ایران از شرکت مبدا و همچنین مشکل تولید برخی مدل‌های تازه وارد پژو به ایران از این دسته هستند. 
با توجه به تغییر مدیریت در بدنه سایپا در پایان سال 1397، خبر جدیدی از تولید و عرضه سایپا رهام منتشر نشد و بعد از روی کار آمدن مدیریت جدید در سایپا و در اسفند ماه 1397 تنها سه دستگاه سایپا رهام تولید شده است. باید منتظر ماند و دید در آینده شاهد این خودرو در جاده‌های ایران خواهیم بود یا سایپا رهام نیز مانند بسیاری پروژه‌های دیگر در خودروسازی ایران، نیامده به تاریخ می‌پیوندد.

نظر دهید


در همین زمینه