شبکه‌های اجتماعی

کاهش قیمت خودرو ادامه دارد؟

کارشناس حوزه خودرو بررسی کرد

یک کارشناس حوزه خودرو در خصوص وضعیت قیمت‌ها گفت: «احتمالا شرایط و روند کاهشی ادامه پیدا نخواهد کرد. کاهش قیمت‌ها در بازار متاثر از شرایط سیاسی حاکم بر کشور بوده است.»

فربد زاوه، در خصوص وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو گفت: «کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو مقدار قابل توجهی نداشته اما معتقدم که شرایط ادامه پیدا نخواهد کرد. قیمت‌ها متاثر از قیمت تورمی که در کشور وجود دارد، بسیاری از اقلام پرفروش خودرویی هنوز به قیمت تورم سایر کالاها نرسیده است. با توجه به این موضوع، خودرو تمایل به افزایش قیمت خواهد داشت و آنچه که جلوی این قضیه را گرفته بحث قدرت خرید مردم است.»

 

رکود سنگین در بازار خودرو

وی ادامه داد: «زمانی که شرکت‌های خودروسازی زیان می‌کنند رکود ایجاد نمی‌شود اما زمانی که شرکت‌های خودروسازی از این حالت خارج شوند رکودی سنگین بر بازار حاکم خواهد شد و قیمت‌ها بالا می‌رود. کاهش قیمت خودرو در ۶ ماه نخست سال نیز ادامه نخواهد داشت و این کاهش متاثر از عوامل سیاسی حاکم بر جامعه است. خوش‌بینی‌هایی در خصوص مسائل سیاسی همچنان وجود دارد که منجر به کاهش قیمت‌ها شده و همگان منتظر خبرهای جدید در خصوص شرایط سیاسی هستند.»

 

فاصله قیمت کارخانه و بازار

زاوه در رابطه با روند قیمت‌گذاری توسط کارخانه‌ها گفت: «روند قیمت‌گذاری توسط کارخانه‌ها بر اساس فرمول ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار رعایت نمی‌شود و قیمت‌ها بر پایه بهمن سال گذشته است ضمن اینکه این قیمت‌ها فاصله معناداری با قیمت‌های بازار دارد. به طور کلی برای خروج خودروسازان از زیان باید قیمت‌ها را واقعی کنیم که این واقعی کردن قیمت‌ها به معنای برابری با نرخ‌های موجود در بازار است. قیمت خودروها در بازار معلوم است با وجود این که در سایت‌های آگهی اعلام نمی‌شود. تا زمانی که وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی به عنوان نهادهای متولی تورم در کشور اهمیتی به این موضوع ندهند شرایط بازار خودرو به همین وضع ادامه پیدا خواهد کرد.»

 

بهشت خودروهای سرقتی

وی در پایان اشاره‌ای به بحث واردات خودروهای کارکره اشاره کرد و گفت: «به نظر می‌رسد تیمی که به دنبال گشایش واردات خودرو هستند قدرت بالایی دارند و در حال موفقیت هستند. طبیعتا این بدان معنی است که اگر واردات برای اشخاص منحصر به فردی بازگشایی شود رانت غیر قابل توصیفی در این زمینه به وجود خواهد آمد. امیدوارم اگر قرار بر بازگشایی واردات باشد این کار برای تمامی مردم ایران انجام شود. در خصوص واردات خودرو نیز اعتقاد زیادی به خودروهای کارکرده ندارم چرا که بحث‌های مختلف ردیابی مربوط به سلامت و یا دزدی بودن آن وجود ندارد و می‌تواند اینجا را به بهشت خودروهای سرقتی دنیا تبدیل کند. بهتر است که تعرفه‌ها کاهش پیدا کند و خودروهای صفر کیلومتر به کشور وارد شود.»

 

منبع: گسترش نیوز

نظر دهید


در همین زمینه