شبکه‌های اجتماعی

کوچولوی مدرن در راه ایران

ب‌ام‌و i3 به ایران می‌آید

خودرو‌های الکتریکی و هیبریدی در بازار کشورمان، نوبرانه محسوب می‌شوند. تعرفه واردات پایین‌تر و بهره‌مندی از طرح ترافیک سبب شد تا در سال‌های اخیر، سرانجام پای هیبریدی‌ها به بازار ایران باز شود. برند‌ تویوتا را می‌توان پرچم‌دار هیبریدی‌‌سازان جهان دانست و در ایران هم، موج حضور هیبریدی‌ها نخستین بار توسط نماینده این شرکت به راه افتاد. پس از مدتی، هیوندای نیز سوناتا هیبرید را توسط «پاکرو» به ایران آورد و با استقبال بی‌نظیری مواجه شد. از عجیب ترین خودرو‌های هیبریدی وارد شده به ایران، می‌توان ب‌ام‌و i8 را نام برد که به طور ناگهانی و در تعداد نسبتا زیادی، توسط نمایشگاه‌داران پایتخت به خیابان‌ها آمد. اکنون خبرها حاکی از عرضه احتمالی i3 به بازار کشور، در آینده‌ای نزدیک هستند.


تکامل خانواده i در ایران
اما شوک حضور i8 در ایران چندان به درازا نکشید و مدتی بعد واردات این خودرو، به بهانه کالای لوکس بودن، متوقف شد. شرکت «پرشیا خودرو» در نمایشگاه خودرو تهران در سال 95، در کنار محصولات دیگری از ب‌ام‌و، i8 را نیز به نمایش درآورد. با این حال، رویای عرضه رسمی i8 از سوی نماینده وطنی این برند آلمانی، هیچ‌گاه رنگ حقیقت به خود ندید تا اینکه در روز‌های پایانی سال 96، با اعلام قانون جدید منع واردات خودرو‌های بیش از 40000 دلار، i8 برای همیشه با بازار ایران خداحافظی کرد. اکنون i3 به عنوان عضو کوچک این خانواده، به وسیله شرکت جدید «تسلا موتورز قشم» شانس حضور در کشورمان را پیدا کرده است.


درباره i3 چه می‌دانید؟

یک هاچ‌بک شبیه به کراس‌اوور، با موتور الکتریکی و طراحی فضایی که در بازار جهانی سر و صدای زیادی به پا کرده است. شاسی و اسکلت این خودرو با فیبر کربن و آلومینیوم طراحی شده و در دو مدل i3 و i3s، به ترتیب با قدرت 170 و 184 اسب بخاری عرضه می‌شود. تمام مدل‌های این خودرو از یک پیشرانه دو سیلندر بنزینی موازی استفاده می‌کنند تا به کمک آن برد مسافتی خودرو، به 288 کیلومتر برسد.
مصرف سوخت جاده‌ای i3 در حالت هیبرید بنا به تست‌های جهانی، 2.97 لیتر در هر 100 کیلومتر است. نسخه‌های اسپرت i3s، تمام ویژگی‌های ممتاز داینامیکی محصولات ب‌ام‌و را به ارث برده‌اند. ضمن آن که از سیستم تعلیق مخصوص و چرخ‌های بزرگتر بهره می‌برند. ب‌ام‌و i3 را می‌توان خودرویی با مهندسی هوشمندانه نامید. شاسی فوق سبک، موتور الکتریکی پر بازده و باتری‌های لیتیوم‌یونی تنها معرفی کننده بخشی از فناوری پیشرفته این محصول هستند.
طراحی کابین i3 با نیم نگاهی به آینده انجام گرفته است، اما به نظر، بیش از آنکه بخواهد هیجان انگیز باشد، شما را به فضایی مدرن و آرام می‌برد که در آن همه چیز بر سر جای خود قرار دارد. برای جانمایی بهتر باتری‌ها و متعلقات فنی در کف خودرو، ارتفاع ستون‌ها تا حد امکان افزایش یافته‌اند. شاید این همان فلسفه بلند بودن اتاق i3 و فرم کراس‌اوور مانندش باشد! نکته مثبت درباره i3، موفقیت ب‌ام‌و در فروش این مدل در بازاری چون ایالات متحده است؛ جایی که همچنان نگاه‌های سنتی به خودرو وجود دارد و در این بین، یک الکتریکی کوچک و دلربا همچون i3، با ظاهر اغواگر و مشخصات فنی جالب توجه تنها در یک ساعت، بیش از 100 دستگاه می‌فروشد. موردی‌ که در صورت قیمت‌گذاری مناسب، در کشور ما نیز امکان پذیر است.
ب‌ام‌و برای سال 2018، i3 را با آپدیت‌های جزئی ارائه کرده است. تغییرات ظاهری محدود با ترکیب رنگ‌های جدید در این مدل مشاهده می شود و البته در بخش فنی هم، ب‌ام‌و قول افزایش شتاب و بهبود هندلینگ را داده است. تایر‌های پهن‌تر، مهم‌ترین بخش تغییرات i3 2018 را تشکیل می‌دهند. شاید شعار پونتیاک چندان هم بی راه نبود که می‌گفت؛ هرچه عریض‌تر بهتر!


سرنوشت i3 در ایران
شرکت «تسلا موتورز قشم» که اکنون با اسناد و مدارک جدیدی، خود را به عنوان تنها نماینده قانونی ب‌ام‌و آلمان معرفی می‌کند، در گام اول، برگ برنده خود را برای تسخیر بازار آماده کرده است. نام i3 در میان خودرو‌های ثبت سفارش شده به چشم می‌خورد و شرکت نام‌برده، برنامه‌ رونمایی و معرفی به بازار این محصول را در سر دارد.
نکته اول در مورد حضور i3 در ایران، عرضه آن توسط شرکتی جدید است که هنوز چندان در میان اهالی بازار شناخته شده نیست. این بدان معناست که i3 بر خلاف دیگر محصولات ب‌ام‌و، از دامنه گسترده نمایندگی‌ها و خدمات «پرشیا خودرو» محروم است و باید دید که «تسلا موتورز قشم» تا چه حد می‌تواند به خودروی مدرنی چون i3، خدمات پس از فروش و تعمیرات تخصصی ارائه دهد.
نکته بعدی نبود بستر لازم برای تردد خودرو‌های الکتریکی در ایران است، چرا که i3 با وجود هیبریدی بودن، با خودرویی چون تویوتا پریوس متفاوت بوده و ساختار آن بر مبنای کارکرد با سوخت فسیلی بنا نشده است. هنوز هم فقدان جایگاه‌های شارژ سریع شهری در ایران حس می‌شود و تا به امروز، دولت هیچ برنامه‌ای برای ایجاد زیر ساخت‌های استفاده از خودرو‌های الکتریکی در کلان شهر‌ها پیشنهاد نداده است.

نظر دهید


در همین زمینه