شبکه‌های اجتماعی

10 نکته مهم برای رانندگی در زمان بارش باران و برف

رانندگی ایمن در فصل زمستان

در روزهای جاری  نقاط زیادی از کشور درگیر بارش باران بوده و بنا به پیش بینی سازمان هواشناسی این وضعیت در برخی از استان‌ها ادامه‌دار نیز خواهد بود که این موضوع لزوم توجه بیشتر در هنگام رانندگی برای افرادی که قصد سفرهای درون شهری و یا برون شهری را دارند می‌طلبد.

همانطور که می دانیم دلیل عمده افزایش تصادفات رانندگی در روزهای بارانی و برفی، کاهش ضریب اصطکاک لاستیک ها با زمین و همچنین کاهش دید رانندگان است. رعایت نکات زیر به هنگام رانندگی در روزهای بارانی و برفی به افزایش ایمنی در رانندگی می انجامد:

 

1- هنگام بارندگی دقت بیشتری به خرج دهید. مبادا مناظر زیبا، هوای خوش و بوی نم باران حواستان را از رانندگی پرت کند.

 

2- از سالم بودن برف پاک‌کن‌های جلو و عقب خودرو مطمئن باشید و بسته به شدت باران، سرعت برف پاک کن را تنظیم کنید.

 

3- منبع آب شیشه شوی را به طور مرتب کنترل کنید. 

 

5- هنگام بارندگی، حداکثر سرعت‌های مجاز تعیین شده برای معابر مختلف کاهش می‌یابد و به همین دلیل باید با سرعت کمتری رانندگی کرد. این احتیاط در سرعت، برای وقتی که تازه بارش باران شروع شده نیز صادق است. در دقایق اولیه خیس شدن سطح معابر اصطکاک به سرعت کاهش می‌یابد.  در اوایل بارش‌ها، به علت مخلوط شدن آلودگی‌های سطحی مانند روغن، چربی و گرد و خاک که به طور معمول روی سطح همه خیابان‌ها و جاده‌ها وجود دارد، این سطوح بسیار خطرناک خواهند بود.

 

6- اگر هنگام بارش باران مجبور به گرفتن ترمز شدیدی شدید، چند بار به طور پیایی پا را روی ترمز فشار دهید. با این کار از لیز خوردن ماشین جلوگیری خواهید کرد. البته رانندگان ماشین‌هایی که به ترمز ABS مجهز هستند، خیالشان از این بابت راحت‌تر است زیرا این ترمزها برای سر نخوردن در چنین شرایطی طراحی شده‌اند.

 

7- شاید این سوال پیش بیاید که هنگام سر خوردن، چگونه خودرو را متوقف کنیم؟ بهترین کار، این است که اعتماد به نفس داشته و به خود مسلط باشید. از ترمز کردن بپرهیزید زیرا ضربه زدن به ترمز در روی سطح لغزنده چرخ‌ها را قفل می‌کند و باعث لغزش و سر خوردن بیش‌تر می‌شود. باید در جهتی حرکت کنید که قسمت عقب خودرو سر می‌خورد (فرمان را به همان طرف بچرخانید) و هر زمان خودرو به حالت مستقیم درآمد، در جهت دلخواه خود حرکت کنید. آهسته روی پدال ترمز فشار دهید تا از سرعت خودرو کاسته شود یا آرام روی گاز فشار دهید تا خودرو به حرکت خود ادامه دهد.

 

 

8- از سبقت گرفتن بپرهیزید. چرخاندن فرمان به مقدار زیاد، ضربه‌ای به عقب خودرو می‌زند که موجب سر خوردن آن می‌شود و خودرو در جهت عکس حرکت سر می‌خورد. در عین حال، خودرو را در دنده نگه دارید و از خلاص کردن آن بپرهیزید، زیرا در این حالت به کم شدن سرعت کمک می‌کند و  کنترل راننده را به بیش‌ترین مقدار می‌رساند.

 

9- از برداشتن پای خود از روی گاز به طور ناگهانی خودداری کنید و پدال گاز را به طور متعادل نگه دارید تا از سرخوردن خودرو در این وضعیت جلوگیری کنید. هنگامی هم که خودرو «بکسوات» کرد از گاز دادن‌های بی‌مورد که موجب چرخاندن سریع چرخ‌ها می‌شود خودداری کنید زیرا این عمل علاوه بر این که نتیجه مثبتی ندارد، خودرو را نیز عمیق‌تر و کامل‌تر در گل و لای و برف فرو می‌برد.

 

10- به طور معمول و در شرایط مساعد جوی، به ازای هر 15 کیلومتر بر ساعت،  باید به اندازه کمی بیش از طول یک خودرو (حدود 6 متر)  فاصله با خودرو جلویی حفظ شود. یعنی هنگامی که خودرو با سرعت 45 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت است  باید حدود 18 متر (یا سه طول اتومبیل) با خودرو جلویی فاصله در نظر گرفته شود. اما در شرایط نامساعد جوی این اعداد و ارقام تغییر می‌کنند. برای مثال در شرایطی که در هوای بارانی یا حرکت روی شن و ماسه، به ازای هر 15 کیلومتر در ساعت سرعت، باید به اندازه طول 2 اتومبیل با خودرو جلویی فاصله در نظر گرفته شود. یعنی این رقم دو برابر می‌شود. در هوای برفی نیز این عدد نسبت به حالت اول 3 برابر و در یخ بندان نسبت 6 برابر خواهد بود.

نظر دهید


در همین زمینه