شبکه‌های اجتماعی

F-Pace بر روی دو چرخ

رانندگی دیوانه‌وار با جگوار شاسی‌بلند

کیسینا در آفریقای جنوبی، فستیوالی سالیانه دارد که اتفاقات جالبی در جریان برگزاری آن رخ می‌دهند. هر جشنواره خوب نیازمند نمایشی خوب است و Jaguar Simola Hillclimb برای 2018 این وظیفه را بر عهده راننده حرفه‌ای بریتانیایی، تری گرنت گذاشته است. این بدل‌کار، رزومه قابل توجهی دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به طولانی‌ترین حرکت رول بشکه با خودرو و بزرگ‌ترین مانور حلقه – حلقه در یک اتومبیل اشاره کرد. او قبلا به انجام حرکاتی نمایشی با مدل‌های E-Pace و F-Pace پرداخته بود و بنابراین چندان برایش سخت نخواهد بود که مانور‌های دیوانه‌وار را با شاسی‌بلند‌ جگوار اجرا کند!

برای همایش Hillclimb امسال، گرنت جگوار F-Pace را انتخاب کرد. اما با هدفی مشخص! او قصد داشت این کراس‌اوور را بر روی دو چرخ براند. او این حرکت را 4 بار انجام داد. یعنی در هر روز از فستیوال Hillclimb، دو بار اجرا کرد. این اولین باری بود که او چنین مانوری را با یک خودرو به نسبت سنگین وزن تجربه می‌کرد.

جسی آدامز، مدیر توسعه و بازاریابی جگوار در آفریقا درباره این اتفاق گفت: هم خبر‌ خوب دارم و هم خبر بد. سخنان آدامز بیش از اندازه مبهم به نظر می‌رسید. با این حال او افزود: شما به تماشای تری بپردازید! کاملا به نظر می‌رسید که او آن چنان از روند برگزاری برنامه و کار‌های تری، رضایت کامل ندارد. با این حال راننده‌های حرفه‌ای و حتی بدل‌کار‌های با سابقه‌ای همچون تری، برای رسیدن به جایگاه کنونی خود سختی‌های بسیاری کشیده‌اند و نه تنها از سوی خودروسازان مورد تشویق و حمایت قرار نگرفتند، بلکه همواره از دید آن‌ها به انجام کار‌های بیهوده متهم شدند. این موضوع علاوه بر عرضه اتومبیل رانی، حرکات نمایشی با موتورسیکلت را هم شامل می‌شود که چه بسا با ریسک بیشتری همراه است. از نمونه‌های آن می‌توان به مسابقات Daihatsu Charade اشاره کرد.

F-Pace مورد استفاده در این نمایش، نسخه‌ای فرمان راست بود که جعبه‌دنده و ترمز‌ها در آن همچون خودرو‌های معمول بازار تنظیم شده بودند. تنها مورد اصلاح شده برای تحویل این خودرو به گرنت، فشار 90 psi لاستیک‌ها و دیفرانسیل عقب قفل شده بود. به منظور هرچه هیجان انگیز‌تر کردن نمایش، جسی دستور استفاده از یک فرستنده رادیویی برای ثبت زمان طی کردن سراشیبی توسط تری را داد. احتمالا آن‌ها منتظر بودند تا آخرین دور با خودرو زده شود تا تصاویر و نتایج، به طور مستند ثبت شوند. چرا که یک ژورنالیست ناشناس آمریکایی به مراتب بهتر از یک شهروند عادی می‌تواند چنین همایشی را انعکاس دهد. خوشبختانه در تمام دور‌ها هیچ اثری از سقوط خودرو مشاهده نشد و تری به خوبی از پس مسئولیت‌اش برآمد.

تری با صدای شلیک گلوله تفنگ ساچمه‌ای به حرکت در آمد. ترس در چشمان تماشاچیان حلقه زده بود. تری پس از خوش و بش با مردم و مصاحبه با خبرنگاران، به سمت جاده رهسپار شد. F-Pace هر لحظه در حال نزدیک شدن به حالت معلق بود. با تمام این اوضاع، نمایش پیش رو از آن چه که انتظارش می‌رفت، معمولی‌تر بود و تری در تمام طول مسیر، تنها دو یا سه بار فرمان دادن‌های ناگهانی را تجربه کرد.

تری به خط پایان رسید و در نهایت خودرو را بر روی 4 چرخ متوقف ساخت. تایم حرکت بر روی اسکوربورد‌ها 3 دقیقه و 3 ثانیه اعلام شد که این در مقایسه با زمان 40 تا 60 ثانیه‌ای مانور‌های انجام شده با دیگر رقبا، بیشتر است. با این تفاوت که آن‌ها بر روی تمام چرخ‌های خود حرکت می‌کنند و تری تنها با 2 چرخ، F-Pace را هدایت کرد. 

نظر دهید


در همین زمینه