شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - پیکاپ چری
رقابت نفس‌گیر چری با تویوتا و فورد گسترده‌تر می‌شود

چری شاید به اندازه دیگر برند هم‌وطن خود یعنی بی‌وای‌دی در دنیای غرب شناخته‌شده و مطرح نباشد اما این موضوع فقط عزم و اراده مدیران این برند برای ورود به اروپا و مرزهای فراتر از شرق آسیا را تقویت کرده است. چری چندین برند و زیرمجموعه مثل اکسید، اومودا، جیکو، جیتور و کری دارد و محصولات آن‌ها به قدری متنوع است که شاید برای نگه داشتن آمار تمام سدان‌ها و شاسی‌بلندهای آن‌ها، به یک دفترچه نیاز داشته باشید.



به عنوان بخشی از برنامه وسیع‌تر چری برای نفوذ به بازارهای جهانی و مخصوصا مناطق آسیا اقیانوسیه، آمریکای جنوبی و اروپا، مدیران این برند اکنون در حال آماده شدن برای ورود به بازار پرسود خودروهای پیکاپ سایز متوسط هستند. آن‌ها یک محصول جدید تک‌شاسی از این سگمنت معرفی خواهند کرد که فعلا نام آن مشخص نشده و قرار است تحت برند چری در استرالیا و برند کری (Karry) در سایر بازارها، به رقابت با محصولاتی مثل فورد رنجر بپردازد. همان‌طور که می‌شود حدس زد، احتمال عرضه این مدل در آمریکای شمالی بسیار ناچیز است.



البته فراموش نکنیم که چری در دهه ۲۰۱۰ هم با مدل کری هیگو شانس خود در این سگمنت را امتحان کرد. منتهی آن خودرو که عملا یک مدل ساخته‌شده بر اساس مهندسی معکوس محصولات ایسوزو بود، نتوانست عملکرد موفقی داشته باشد. این بار، چری با جدیت بیشتری وارد بازی خواهد شد.



اگرچه که سوالات زیادی درباره قدرت فنی و عملکرد پیکاپ آتی چری وجود دارد، اما یکی از منابع نزدیک به این برند اطلاعات اختصاصی قابل توجهی از جمله ظاهر احتمالی محصول را به وبسایت خبری کار اسکوپس لو داده و این رسانه خبری بر اساس طرح‌های ارائه‌شده، به تصویری تاییدنشده اما جذاب از پیکاپ احتمالی رسیده است. در ادامه مطلب، به بررسی سایر اطلاعات این منبع معتبر که اسم آن فاش نشده خواهیم پرداخت.

 

AutomobilFa 2025 Chery Pickup Truck 005



الماسی در حال تراش خوردن
ظاهر این پیکاپ دوکابین مرموز شبیه به ترکیبی از نیسان ناوارا با نسل ششم هیوندای آزرا (گرندیور) به نظر می‌رسد. جلوپنجره بزرگ آن با الگوی الماس‌مانندی که دارد، با مجموعه چراغ‌های LED جلو ترکیب شده است. گلگیر، کاپوت و فندرهای جلو از طراحی دایره‌‌مانندی بهره می‌برند که نسبت به خطوط صاف و ظاهر خشک بعضی از محصولات رقیب، جذاب‌تر است.



طراحی نمای کناری خودرو ساده‌تر انجام شده تا دسترسی سرنشینان به فضای داخلی راحت‌تر و کاربردی‌تر باشد. خطوط منحنی به‌کاربرده‌شده در این قسمت تا نمای انتهایی خودرو ادامه یافته‌ و به چرا‌غ‌های عقب می‌رسد.



در عقب خودرو، چراغ‌های بزرگ جذاب در بالای گلگیر با طراحی نه چندان رایج دیده می‌شوند. در بین آن‌ها، لوگوی بزرگ چری خودنمایی می‌کند. البته احتمال می‌رود که نسخه تولیدی خودرو که برای مصارف تجاری معرفی خواهد شد، طراحی سنتی‌تری در این قسمت داشته باشد.

 

AutomobilFa 2025 Chery Pickup Truck 003



راحت، امن و با مشکلات کم‌تر
قبل از رفتن سراغ فضای داخلی خودرو،‌ باز هم باید بر این نکته تاکید کرد که هنوز هیچ اطلاعات رسمی توسط چری درباره این محصول منتشر نشده و آن‌چه که به بیرون نفوذ کرده، گمانه‌زنی‌ها و طرح‌هایی هستند که توسط منبعی معتبر و نزدیک به چری منتشر شده‌اند.



اتاقک این پیکاپ بدون نام بیشتر شبیه به فضای داخلی خودروهای سواری لوکس به نظر می‌‌رسد. دو صفحه ۱۰.۲۵ اینچی دیده می‌شوند که یکی از آن‌ها پشت فرمان قرار دارد و دیگری، به سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی متصل است. برخی از عناصر طراحی فضای داخلی مشخصا از مدل اومودا ۵ که یکی از شاسی‌بلندهای کوچک و سبک متعلق به چری است، قرض گرفته شده‌اند. انتظار می‌رود که ویژگی‌های فناوری‌محور پیکاپ هم مسیر مشابهی را طی کنند.



همانند اومودا ۵، شارژ بدون سیم گوشی‌های همراه و نورپردازی امبینت در فضای داخلی پیکاپ دیده می‌شوند. دوربین ۳بعدی محیطی، پشتیبانی از اتصال بدون سیم Apple CarPlay و Android Auto، استارت از راه دور، صندلی‌های حرارتی در جلو و فرمان حرارتی از جمله سایر عناصر اتاقک خودرو عنوان شده‌اند. انتظار می‌رود که مجموعه‌ای از سیستم‌ها و تجهیزات ایمنی و کمک‌رسان هم به عنوان تجهیزات استاندارد برای خودرو در نظر گرفته شود اما فعلا درباره جزییات آن‌ها اطلاعی در دسترس نیست. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که برخی از صاحبان محصولات قبلی چری، از عملکرد این برند در رابطه با سیستم‌های کمک‌رسان چندان راضی نبوده‌اند و طرفداران آن از محصولات آتی گروه، انتظار تحول و عملکردی به مراتب بهتر در این قسمت دارند.

 

AutomobilFa 2025 Chery Pickup Truck 004



زیرساخت‌های اساسی
منبع نزدیک به چری به کار اسکوپس گفته است که پیکاپ این برند چینی، از یک پلتفرم مناسب body-on-frame بهره خواهد برد. البته آن‌ها برنامه‌هایی برای تولید یک تراک کوچک هم دارند.



پیش از این در برخی از رسانه‌های چینی گزارش شده بود که این پیکاپ جدید ممکن است صرفا نسخه‌ای ری‌برند شده از یک پیکاپ چینی دیگر که با همکاری جوینت‌ونچر ZX Auto ساخته شده باشد. اما منبع کار اسکوپس می‌گوید که این شایعات درست نیستند و مطمئن است که پیکاپ چری، محصولی جدید و متمایز از سایر خودروهای موجود در این سگمنت خواهد بود.



چرخشی الکتریکی به سمت آینده
کاندیداهای متفاوتی در بخش پیشرانه خودرو قرار دارد. ممکن است با پیکاپی کاملا الکتریکی، پلاگ‌این هایبریدی، تنفس‌طبیعی خالص و یا ترکیبی از تمام این نسخه‌ها مواجه باشیم. اگر تولید نسخه الکتریکی تایید شود، احتمال استفاده از یک سازه ۸۰۰ وولتی همانند آن‌چه که در سدان سایزمتوسط اکسید استرا دیدیم وجود دارد. دو موتور الکتریکی این سازه قادر به تولید حداکثر ۳۵۵ کیلووات برابر با ۴۷۳ اسب بخار هستند. علاوه بر این، قرارداد جدید چری و جک با دیگر خودروساز چینی یعنی نیو می‌تواند احتمال عرضه نسخه الکتریکی را تقویت کند. طبق این قرارداد، محصولات چری و جک می‌توانند در ایستگاه‌های تعویض باتری نیو سرویس شده و با ارائه خدمات، کار تعویض باتری برای صاحبان محصولات الکتریکی این برندها را راحت‌تر کند.



گزینه پلاگ‌این هایبریدی نیز می‌تواند به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ در کنار یک موتور الکتریکی مجهز باشد. چری قبلا هم از سیستم مشابهی در مدل جیتور ترولر استفاده کرده بود. پیشرانه ۲ لیتری توربو چری نیز گزینه مناسبی برای نسخه تنفس‌طبیعی به نظر می‌رسد.

 

AutomobilFa 2025 Chery Pickup Truck 001



رقبا و زمان احتمالی رونمایی
در سگمنت شلوغ و سودآور پیکاپ‌های سایز متوسط، اسامی قدرتمند و معتبری حضور دارند و پیکاپ چری، رقابت نفس‌گیر و سختی را با آن‌ها تجربه خواهد کرد. تویوتا هایلوکس با وجود این که یکی از قدیمی‌ترهای سگمنت محسوب می‌شود،‌ همچنان باقدرت می‌تازد و فورد هم برگ برنده‌ای به نام رنجر را دارد. مزدا BT-50، ایسوزو D-Max، LDV T60، فولکس‌واگن آماروک، گریت‌وال Cannon، جیلی رادار RD6، دانگ‌فنگ Rich 6 الکتریکی و تراک آتی بی‌وای‌دی که از آن هم اطلاعات کمی در دسترس است تنها بخشی از رقبای احتمالی چری را تشکیل خواهند داد. 



انتظار می‌رود که در ماه‌های آینده، اولین تحرکات رسمی چری مربوط به این پیکاپ مشاهده شود. این فعالیت‌ها ممکن است در قالب ارائه حقوق تجاری محصول و نام آن و یا اشاره مدیران و مسئولان برند به این مدل احتمالی باشد. در هر صورت، چری اگر می‌خواهد از رقبا عقب نیفتد، باید سریعا دست به کار شود و پیکاپ جدید خود را برای فروش در اوایل سال ۲۰۲۵ اماده کند.

نظر دهید


در همین زمینه