شبکه‌های اجتماعی

چالش‌های پیش روی جگوار و لندروور

تعلیق 1000 نفر از نیروهای کار

تصمیم ماه گذشته گروه جگوار لندروور، مبنی بر تعلیق 1000 نفر از بیش از 40,000 نیروی کار، شاید برای افراد تعلیق‌شده فاجعه‌ای بزرگ محسوب شود اما به جگوار لندروور چندان آسیبی نمی‌رساند. با این حال، این قضیه نشان‌دهنده موانع جدی بر سر کسب و کار این گروه خودروسازی است که به تازگی گریبان‌گیر آن‌ها شده‌ است.

گفتنی است که اگرچه JLR (جگوار لندروور) از دوران بحران مالی نزدیک به مرگ خود در یک دهه پیش، همواره در حال پیشرفت بوده است، اما در حال حاضر رکود جدیدی در دارایی‌های این کمپانی به چشم می‌خورد. در سال 2012 و تا ماه سپتامبر، جگوار لندروور بیش از 269,000 دستگاه خودرو در سراسر جهان به فروش رساند و تا مارس 2018، موفق به فروش 614,300 دستگاه در طول یک سال شد. این فروش بالا ناشی از افزایش تیراژ محصولات این مجموعه و عرضه مدل‌های پر فروشی همچون رنج‌روور ولار و F-Pace، به عنوان اولین SUV جگوار است و البته که جگوار، برنامه شلوغی هم برای آینده دارد و محصولات مختلفی را عرضه خواهد کرد.  


نتایج به دست آمده از آمار‌های فروش این خودروساز تا مارس 2018 چندان ناامیدکننده به نظر نمی‌رسند و در واقع حتی رشد 1.7 درصدی را نیز نشان می‌دهند. با این حال، مشکل این شرکت به 6 ماه گذشته و افت فروش مدل‌های محبوب باز می‌گردد. این ماجرا حاکی از سقوطی عجیب از ابتدای سال میلادی جاری است که تا به امروز نیز ادامه یافته است. اعداد و ارقام مربوط به فروش خودرو‌های جگوار لندروور، کاهش فروش 3.8 درصدی را تنها از ماه ژانویه تا مارس حکایت می‌کنند و اما خود ماه مارس، که ماه بدشانسی این خودروساز انگلیسی به حساب می‌آید؛ به گونه‌ای که تنها در همین ماه، میزان فروش این دو برند بیش‌تر از 7.8 درصد سقوط کرد.

اما بزرگ‌ترین و شاید جالب‌ترین مسئله پیش روی جگوار لندروور، این است که بیش‌ترین افت فروش را در بازار بومی خود تجربه کرده است. فروش آن‌ها در سه ماهه اول امسال در انگلستان، 21 درصد کاهش یافت و به طور خاص در ماه مارس، نرخ افت به 26 درصد رسید. مجموع فروش کلی ژانویه و مارس در اروپا نیز 12 درصد کاهش داشته است. در عوض در سایر نقاط جهان، فروش شرکت همچنان رشد می‌کند. چین به عنوان دومین بازار بزرگ JLR، بیش از 11 درصد رشد را تنها در نیمه اول امسال به خود اختصاص داده است. به طور کلی می‌توان عدم اعتماد مشتریان به آینده دیزلی‌ها و اثر برگزیت (خروج انگلستان از اتحادیه اروپا) را به عنوان مهم‌ترین عوامل شکست جگوار لندروور در اروپا و بریتانیا مطرح کرد.


طبق نتایج به دست آمده از تحقیقات موسسه JATO، در سه ماهه اول 2018 سهم فروش دیزلی‌ها به 33 درصد در اروپا کاهش یافت که این از سهم فروش 49 درصدی آن‌ها در 2014 نیز پایین‌تر است. با توجه به این که 94 درصد از جگوار یا لندروور‌های به فروش رسیده در سال گذشته، دیزلی بوده‌اند، می‌توان حدس زد که چقدر بازیابی اعتبار این نشان تجاری برای مدیران آن دشوار خواهد بود. با این حال، آن‌ها افزایش عرضه پیشرانه‌های بنزینی را در دستور کار خود قرار داده‌اند و به عقیده خودشان، توقف دیزلی‌ها نباید به توقف JLR منجر شود.


با این وجود، به نظر می‌رسد که جگوار لندروور در میدان رقابت شدیدی گرفتار می‌شود. به خصوص این که پیشرانه‌های هیبریدی را در فهرست انتخاب محصولات کوچک‌ترش قرار نداده است. یک تصویر فوری از آمار‌های ماه فوریه JATO در 27 بازار فروش اروپایی، نشان می‌دهد که شرکتی چون آلفارومئو، 2204 دستگاه از شاسی بلند استلویو را به فروش رسانده است که در مقابل فروش 1346 دستگاهی جگوار F-Pace، کاملا برتری خود را به رخ می‌کشد. آلفا در سال 2017 فروش جهانی 41,000 دستگاهی از جیولیا را تجربه کرد. هرچند نمی‌توان موفقیت این سدان را بر کاهش فروش جگوار XE و XF تاثیرگذار دانست اما در هر صورت، افراد زیادی هستند که به دنبال خودرویی دیفرانسیل عقب و غیر آلمانی می‌گردند!


اگر یک آلفارومئوی ارتقایافته برای جگوار دردسر ساز شود، قطعا نسل جدید خودرو‌های ولوو نیز می‌توانند برای لندرروور سردرد ایجاد کنند! اگرچه رنج‌روور ایووک که از سال 2011 به بازار آمد، اتومبیلی با سابقه و موفق در سگمنت خود به شمار می‌رود، اما شاید یک ولوو XC40 جدید هم به همان اندازه و یا حتی بیشتر برای مشتریان جذابیت داشته باشد! در اوایل آوریل، ولوو بریتانیا افتخار می‌کرد که XC40 را به عنوان موفق‌ترین کراس‌اوور جدیدش در دست دارد. این SUV کوچک تنها در ماه مارس، فروش 2000 دستگاهی را به ثبت رساند. همان طور که XC60 جدید نیز به خوبی در اروپا فروش می‌رود و می‌تواند لندروور دیسکاوری اسپرت را از دور رقابت حذف کند. تنها درفوریه، XC60 بیش از 5285 دستگاه در کل اروپا فروخت که با این آمار، خود را به جایگاه شاسی‌بلند محبوبی چون آئودی Q5 بسیار نزدیک کرده است.

AutomobileFa JLR Factory 2

JLR در بازار هیبریدی‌ها نیز، چندان با دست پر ظاهر نشده است. اکثر هزینه و تمرکز این مجموعه خودروسازی در سال‌های گذشته، بر توسعه پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی صرف شده است، اما 18 ماه آینده، دورانی حیات‌بخش برای آن‌ها خواهد بود. جگوار لندروور طرح‌های جدیدی را بر مبنای پیشرانه 3 سیلندر هیبریدی، که رونمایی اولیه آن در سپتامبر 2015 انجام گرفته بود، دنبال می‌کند. این یک پکیج نوین از موتوری الکتریکی و جمع و جور است که به صورت ساندویچی، درون موتوری بنزینی قرار گرفته است. برای عرضه این قلب تپنده جدید، به احتمال زیاد باید تا زمان معرفی نسل دوم ایووک یا فیس‌لیفت دیسکاوری اسپرت در 2019 منتظر باشیم. جگوار نیز اعلام کرده است که یک واحد 1.5 لیتری جدید را بر روی نمونه‌های پروتوتایپ XE آزمایش می‌کند. با این حال، به طور دقیق مشخص نیست که آیا این موتور جدید، صرفا پیشرانه‌ای بنزینی با کربن دی‌اکسید تولیدی کم‌تر، یک دیزل ارتقایافته و یا نمونه‌ای هیبریدی است.


جگوار لندروور همچنین با چالش‌های متفاوت‌تری نیز دست و پنجه نرم می‌کند. رقابت در کلاس شاسی‌بلند‌های لوکس، دشوار‌تر از گذشته است و فروش مدل‌های رنج‌اوور اسپرت و رنج‌روور، پس از به‌روزرسانی‌های اخیر، باید افزایش پیدا کند. افت فروش ناگهانی دیسکاوری 5 در اروپا، که فروش تنها 691 دستگاهی را در فوریه به ثبت رسانده بود، همچنان شوک بزرگی را به JLR وارد کرده است و مدیران این مجموعه را برای سرعت بخشیدن به پروژه‌هایی چون ایووک جدید و عرضه سریع‌تر پیشرانه بنزینی ارتقایافته و کم‌مصرف با برچسب Eco برای XE و XF مصمم کرده است.


هر چند دست جگوار لندروور آن قدر‌ها هم بسته نیست و آن‌ها حساب فراوانی روی موفقیت E-Pace باز کرده‌اند، I-Pace EV نیز محصول پاک دیگری از این گروه است که باید بتواند اعتباری دوباره برای برند جگوار جمع‌آوری کند و همچنین، احتمال عرضه یک هایپرکار الکتریکی جدید وجود دارد، اما پس از یک دهه خبر‌های خوب برای جگوار لندروور، به نظر می‌رسد که این کمپانی نتواند تا پایان امسال به هدف اصلی خود که تولید 1 میلیون دستگاه در سال بود، دست پیدا کند.

نظر دهید


در همین زمینه