شبکه‌های اجتماعی

اتحاد ژاپنی‌ها در اتومبیل‌های خودران برای رقابت با چین و آمریکا

خیز ژاپن برای تحول در صنعت حمل و نقل جنوب شرق آسیا

به تازگی اعلام شده که مزدا، سوزوکی، سوبارو، ایسوزو و یکی از زیرمجموعه‌های تویوتا، دایهاتسو در اتحادی شرکت حمل و نقل خودکار مونِت را تشکیل داده‌اند. برای اولین بار مونت با سرمایه‌گذاری تویوتا و سافت‌بانک ژاپن در اکتبر 2018 شکل گرفت. سهام‌داران مونت در ابتدا این شرکت را به صورت 50.25 درصد سافت‌بانک و 49.75 درصد تویوتا بین خود تقسیم کردند. مونت در واقع شرکتی است که روی تکنولوژی خودروهای خودران برقی کار می‌کند اما هدف اصلی این شرکت توسعه این تکنولوژی برای خودروهای شهری مانند تاکسی و اتوبوس است.
در آغاز راه برای تشکیل مونت، سافت‌بانک و تویوتا 17.54 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کردند. در مارس 2019 هوندا و زیرمجموعه تویوتا در صنعت خودروهای سنگین، هینو موتورز به اتحاد مونت پیوستند. هوندا و هینو در مجموع 2.27 میلیون دلار دیگر در این شرکت سرمایه‌گذاری کردند و در واقع 10درصد از سهام مونت را خریداری کردند و به این ترتیب سافت‌بانک با 40.2 بزرگ‌ترین سهام‌دار مونت شد و پس از آن تویوتا با 39.8 درصد قرار گرفته است.
بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از 2020 قرار است که اولین ناوگان شرکت مونت برای اولین بار در خیابان‌های ژاپن به حرکت دربیاید و تا 2023 کامل شود. اتوبوس و تاکسی‌های خودران شرکت مونت بر اساس پلت‌فرم ساخت تویوتا با نام e-Palette ساخته خواهند شد.
ژونیچی میاکاوا مدیرعامل، درباره شرکت مونت گفته است که این شرکت در حال توسعه یک پلت‌فرم برای پاسخ به نیازهای این شرکت است. میاکاوا به طور همزمان به عنوان مدیر ارشد فناوری سافت‌بانک فعالیت می‌کند.
میاکاوا در مورد هدف اصلی این شرکت گفت: «ما در مرحله اول قصد داریم به بازار جنوب شرق آسیا برای حمل و نقل بین شهری و خدمات فرودگاهی وارد شده و این سیستم را فعال کنیم.»
وی ادامه داد: «ما قصد داریم اولین ناوگان شرکت مونت را در 2020 به بهره برداری برسانیم.»
بسیاری از شرکت‌ها در جهان بر سیستم خودران حمل و نقل فعالیت می‌کنند و تحقیقات و توسعه این بخش در آمریکا بسیار پرطرفدار است و به نظر می‌رسد خودروهای خودران تحول بزرگی در بخش حمل ونقل جهانی ایجاد خواهند کرد.
از آن‌جا که سرمایه گذاری در بخش خودروهای خودران تا به نتیجه برسد سرمایه زیادی را طلب می‌کند، تنش مالی را به شرکت‌ها وارد می‌کند از این رو شرکت‌های ژاپنی با ایجاد اتحادی به سمت تولید این دسته از خودروهای رفته‌اند. هنوز دقیقا مشخص نیست سهم دیگر شرکت‌ها در این شرکت به چه میزان است اما به نظر می‌رسد دیگر شرکت‌های خودروسازی ژاپنی بعد از تویوتا سهم اندکی در این کار بزرگ دارند.

نظر دهید


در همین زمینه