شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - شیائومی SU7
استقبال فوق‌العاده از اولین محصول در صنعت خودرو

شیائومی تحویل نسخه‌های استاندارد اولین خودروی الکتریکی خود یعنی SU7 را زودتر از زمان موعد آغاز کرده و هم‌زمان با این رویداد، مدیرعامل آن یعنی لی ژون گفته است که فروش این محصول به اندازه ۳ تا ۵ برابر بیشتر از انتظارات و برآوردهای اولیه برند بوده است. او که موسس برند شیائومی نیز محسوب می‌شود، در یک استریم زنده ۲ ساعته در شبکه اجتماعی چینی Douyin سخنرانی کرد. استریمی که بیش از ۳۴ میلیون بازدیدکننده داشت.

شیائومی اواخر ماه گذشته به صورت رسمی، اولین خودروی خود را عرضه کرد و با یک برچسب قیمتی وسوسه‌برانگیز، وارد بازار شلوغ خودروهای الکتریکی چینی شد. نسخه استاندارد شیائومی SU7 کم‌تر از ۳۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده که ۴ هزار دلار ارزان‌تر از نسخه پایه تسلا مدل۳ در چین است. شیائومی که سرمایه‌های هنگفتی دارد رسما اعلام کرده که تولید و فروش SU7 با ضرر همراه بوده اما آن‌ها حداقل فعلا می‌توانند این ضرر را متحمل شوند.

پنج هزار دستگاه اولی که از شیائومی SU7 تولید شده، Founder’s Edition نام دارند و به همراه برخی لوازم جانبی اضافی برای خریداران اولیه عرضه می‌شود. تحویل بخشی از این دستگاه‌ها از پنج‌شنبه گذشته شروع شد و انتظار می‌رود که خریداران نسخه استاندارد در پکن و شنزن نیز به زودی خودروی جدید خود را تحویل بگیرند.

لی می‌گوید که تحویل نسخه‌های استاندارد خودرو به اندازه ۱۲ روز زودتر از زمان مقررشده اولیه شروع شده است. او در پاسخ به سوال کاربران آنلاین درباره اهداف آینده برند گفت که شیائومی فعلا برنامه‌ای برای تولید خودروهای آف‌رود ندارد و در حال حاضر، تمام تمرکز خود را روی مدل SU7 گذاشته است. او در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «در رابطه با نرم‌افزار {استفاده‌شده در خودرو} باید بگویم که من درخواست به‌روزرسانی مرتب و ماهانه آن را مطرح کرده‌اند. اگر مشکلی در بخش نرم‌افزار وجود دارد، باید هر چه سریع‌تر و بدون معطلی حل شود.»

شیائومی پیش از این گفته بود که بعد از نسخه استاندارد، تحویل نسخه‌های Max از این ماه و تحویل نسخه‌های Pro تا پایان ماه می آغاز خواهد شد. در این لایواستریم، مدیرعامل گروه گریت‌وال‌موتور یعنی وای جیانژون نیز حضور داشت. گفتنی که گریت‌وال نقش موثری در طراحی و توسعه اولین خودروی شیائومی در طول فقط ۳ سال داشته است.

معرفی و عرضه شیائومی SU7 منجر به به وجود آمدن موج جدیدی از کاهش قیمت خودروهای الکتریکی در چین شد و برندهای معتبر و فعال آن یکی پس از دیگری اعلام کردند که قصد کاهش قیمت محصولات خود و ارائه مزایا و پاداش‌های بیشتر هنگام ثبت‌نام اولیه را دارند.

چین در جایگاه بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا برای تازه‌واردان و مخصوصا برندهای تازه‌تاسیس در حوزه خودروهای الکتریکی به دلیل تقاضای کم‌تر از عرضه و جنگ قیمتی، چالش‌برانگیز و مشکل‌زا است. با این حال، تحلیل‌گران معتقدند که شیائومی به دلیل جیب‌های عمیق و سرمایه مالی هنگفتی که به لطف موفقیت در صنعت تولید گوشی‌های هوشمند به دست آورده، می‌تواند حضوری به مراتب مستمرتر و موثرتر از اکثر استارتاپ‌های خودروهای الکتریکی در چین داشته باشد. تخصص شیائومی در ساخت گوشی‌های همراه به اولین خودروی آن‌ها نیز کمک کرده چون داشبورد هوشمند و سایر فناوری‌های مدرن مدل SU7 به یکی از برتری‌ها و ویژگی‌های جذاب آن برای مشتریان محصولات الکتریکی تبدیل شده است.

البته با وجود دسترسی شیائومی به این سرمایه هنگفت، گروهی از تحلیل‌گران همچنان معتقدند که ضرر واردشده به برند که ناشی از توسعه و تولید مدل SU7 است می‌تواند بسیار هنگفت و گران تمام شود. طبق پیش‌بینی‌ها و اطلاعات به دست آمده از ۶۰ هزار دستگاه تولیدشده از این مدل در امسال، تخمین شده که ضرر سالانه مربوط به این مدل از ۴ میلیارد یوآن نیز فراتر رود. به عبارتی، شیائومی به طور متوسط برای تولید و فروش هر دستگاه از SU7، مبلغی نزدیک به ۶۸ هزار یوآن (۹ هزار و ۳۹۰ دلار) ضرر را متحمل می‌شود. البته گفتنی است که با وجود این شرایط، شیائومی روزهای خوبی را تجربه می‌کند و اخیرا، ارزش کلی آن بیشتر از برندهای فورد و جنرال‌موتورز برآورد شده است.

نظر دهید


در همین زمینه