شبکه‌های اجتماعی

در باره ویژگی‌های فنی و قیمت تسلا سایبرتراک چه می‌دانیم؟
اتومبیل فارسی - تسلا سایبرتراک

قابلیت پیمایش 800 کیلومتر با یک‌بار شارژ!

احتمالا تاکنون نام ایلان ماسک را شنیده‌اید. یک نابغه، مخترع و تاجر موفق که جزو 10 شخصیت تاثیرگذار جهان به شمار می‌رود و در صنایع هوافضا، امور مالی، خودروسازی و... فعالیت دارد. یکی بزرگ‌ترین دستاوردهای وی را باید در ساخت کپسول کرو دراگون توسط شرکت اسپیس ایکس دانست که چندی پیش با موفقیت به ماموریتی به سمت ایستگاه بین‌المللی فضایی ارسال شد و سر و صدای زیادی به پا کرد. دستاورد بزرگ دیگر ایلان ماسک، تاسیس شرکت تسلا موتورز در سال 2003 میلادی است که به طور تخصصی در زمینه خودروهای برقی فعالیت می‌کند. این شرکت تا کنون موفق به ارائه چندین محصول برقی موفق همچون مدل S، مدل و...3 شده است. جدیدترین محصول تسلا که در اواخر سال 2019 میلادی معرفی شد یک وانت برقی با طراحی عجیب و غریب با نام سایبرتراک است. همچون دیگر محصولات تسلا، این وانت در کنار ویژگی‌های ظاهری عجیب و جذاب، عملکرد فنی حیرت‌آوری را ارائه می‌کند.

 

در مورد ویژگی‌های تسلا سایبرتراک چه می‌دانیم؟
مهندسان و طراحان تسلا موتورز در مورد ویژگی‌های سایبرتراک گفته‌اند که این محصول به گونه‌ای طراحی شده که بتواند عملکرد یک خودرو کار و تجاری مانند کامیون و یک اتومبیل اسپرت را به طور هم‌زمان داشته باشد. به گفته تسلا، سایبرتراک یک وسیله نقلیه چند منظوره و قدرتمند با عملکرد فنی استثنایی هم در جاده و هم در مسیرهای خارج جاده‌ای (آفرود) است که در سه تیپ مختلف با یک یا 2 یا 3 موتور الکتریکی عرضه خواهد شد. همچنین سایبرتراک قابلیت حمل 6 سرنشین بزرگسال را دارا بوده و تسلا در ساخت بدنه آن از فولاد ضد زنگ فوق‌العاده سخت 30X با فرآیند ساخت نورد سرد استفاده کرده است.
محبوبیت و موفقیت برند تسلا در زمان معرفی سایبرتراک به حدی رسیده بود که تنها 3 روز پس از رونمایی این مدل، حدود150.000 سفارش خرید برای آن ثبت شد که ۴۲ درصد سفارش‌ها متعلق به مدل مجهز به 2 موتور، ۴۱ درصد مربوط به مدل مجهز به 3 موتور و ۱۷ درصد سفارش‌ها مربوط به مدل پایه با یک موتور الکتریکی بوده است.


همانطور که گفته شد، تسلا محصول جدید خود را در 3 تیپ با قابلیت‌های فنی متفاوت عرضه خواهد کرد. اولین گزینه پیش روی مشتریان مدلی مجهز به یک موتور برقی و محور محرک عقب است که ظرفیت یدک‌کشی 3.4 تنی را دارا است. مسافت قابل پیمایش این مدل با یک بار شارژ بیش از 400 کیلومتر اعلام شده است. گزینه دوم یک نسخه از سایبرتراک با دو موتور الکتریکی و سامانه تمام چرخ محرک است که توانایی یدک‌کشی بیش از 4.5 تن را دارا بوده و مسافت قابل پیمایش آن با یک بار شارژ نیز بیش از 480 کیلومتر اعلام شده است. در انتها قوی‌ترین و بالاترین نسخه سایبرتراک نمونه‌ای مجهز به 3 موتور الکتریکی است که ظرفیت یدک‌کشی بیش از 6.4 تن را دارا بوده و مسافت قابل پیمایش آن با یک‌بار شارژ کامل باتری‌ها 800 کیلومتر بیان شده است.

 

برای شارژ کردن باتری‌های سیابرتراک، مشتریان این محصول می‌توانند از قابلیت شارژ کردن در خانه، ایستگاه‌های شارژ و شبکه شارژ این شرکت با بیش از 14000 دستگاه شارژر سریع و همچنین فناوری جدید این شرکت موسوم به شارژ V3 بهره‌مند شوند. تسلا اطلاعات دقیق در مورد تکنولوژی به کار رفته در باتری‌های سایبرتراک و ظرفیت دقیق آن‌ها اعلام نکرده است.

ویژگی‌های بیان شده در مورد ظرفیت یدک‌کشی و برد مسافتی مربوط به کاربری تجاری سایبرتراک است. اما همانطور که تسلا در زمان رونمایی سایبرتراک اعلام کرد، این محصول کارایی یک خودروی کار و تجاری را در عین ویژگی‌های یک اتومبیل اسپرت دارا است. اثبات این ادعای تسلا را باید در شتاب خیره کننده 2.9 ثانیه‌ای سایبرتراک دانست. چنین شتابی برای رقابت با یک پورشه 911 کافی به نظر می‌رسد!

 

خودروهای برقی به دلیلی تکنولوژی بسیار بالا عموما گران‌قیمت هستند اما تسلا این بار قیمت باورنکردنی 39.900 دلار را برای مدل پایه سایرتراک در نظر گرفته است که این رقم می‌تواند تا 70.000 دلار نیز برای مدل‌های مجهز به 3 موتور افزایش یابد. بر اساس اعلام تسلا، تولید مدل پایه سایبرتراک از اواخر سال 2021 آغاز خواهد شد و به احتمال زیاد تولید نسخه مجهز به 3 موتور الکتریکی به سال 2022 موکول می‌شود.

نظر دهید


در همین زمینه