شبکه‌های اجتماعی

مشخصات فنی پورشه تایکان منتشر شد

وفاداری به کانسپت میشن‌ای

کانسپتی که در سال 2015 با نام میشن‌ای دیدیم، قرار است با نام تایکان برای نسخه تولیدی در سال 2019 عرضه شود و خوشبختانه اینطور به نظر می‌رسد که تنها تغییر اعمال‌شده، روی نام نسخه نهایی بوده و مشخصات فنی تایکان، همانند میشن‌ای خواهد بود.
پورشه اعلام کرده است که اولین خودروی تمام‌الکتریکی این برند آلمانی، از دو موتور الکتریکی که یکی برای محور جلو و دیگری برای محور عقب است، بهره خواهد برد و قدرت ترکیبی خروجی آن‌ها به بیش از 600 اسب بخار (440 کیلووات) خواهد رسید. این دو موتور الکتریکی توسط باتری‌های ولتاژ بالای لیتیوم‌یونی تغذیه خواهند شد و با هر بار شارژ کامل، قدرت کافی برای پیمایش بیش از 500 کیلومتر را دارند. البته هنوز مشخص نیست که این رقم مربوط به چرخه جدید آزمایش خودروهای الکتریکی یعنی WLTP باشد یا نسخه قدیمی‌تر که NEDC نام دارد و قرار است در سپتامبر، کنار گذاشته شود.
با فقط 15 دقیقه شارژ کردن این باتری‌ها، تایکان به لطف ویژگی شارژ سریع خود، قدرت کافی برای پیمایش 400 کیلومتر را پیدا خواهد کرد. تایکان با استانداردهای خودروهای الکتریکی در اروپا و ایالات متحده یعنی CCS منطبق خواهد بود و برای عرضه در ژاپن و چین نیز باید شامل تغییراتی برای انطباق با استانداردهای محلی آن‌ها شود.
تایکان با وجود الکتریکی بودن، همچنان یک پورشه است و مدیران این برند تمام تلاش خودشان را کرده‌اند که اولین خودروی الکتریکی آن‌ها، تمام ویژگی‌های یک پورشه حقیقی را داشته باشد. به همین خاطر انتظارات بالایی از تایکان در بخش قدرت و عملکرد وجود دارد و به نظر می‌رسد که پورشه توانسته آن‌ها را برآورده کند: تایکان برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از حالت ایستا، به کم‌تر از 3.5 ثانیه زمان نیاز دارد و می‌تواند در کم‌تر از 12 ثانیه، به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت برسد.
در اطلاعیه بلندبالایی که پورشه برای مشخصات فنی این مدل منتشر کرده، اطلاعات جالبی هم دیده می‌شود. پورشه پیش‌بینی کرده است که فروش سالانه تایکان نزدیک به 20,000 دستگاه یا به عبارتی، دو سوم فروش سالانه 911 باشد. تا به امروز، 40 متخصص توانسته‌اند تعداد نمونه‌های اولیه تایکان را به یک «عدد سه رقمی» برسانند که 21 دستگاه از آن‌ها زیر استتار و پوشش‌های مخفی، به غرب آفریقای جنوبی فرستاده شده‌اند و متخصصان پورشه برای آزمایش آن‌ها، بیش از 40,000 کیلومتر را طی کرده‌اند.
نکته عجیب این است که هنوز زمان زیادی تا پایان تست تایکان باقی مانده و آن‌ها توانسته‌اند در همین بازه زمانی کوتاه، به چنین ارقام شگفت‌انگیزی برسند. به راستی چرا باید پورشه چنین فرآیند طولانی و طاقت‌فرسایی برای تست خودروی خود در نظر بگیرد؟ شاید بهترین جواب، جمله‌ای باشد که در بخشی از بیانیه پورشه آمده: «بالاخره هر طور که شده، اولین خودروی اسپرت الکتریکی پورشه باید بتواند در حتی سخت‌ترین شرایط هم مثل ساعت کار کند.»

نظر دهید


در همین زمینه