شبکه‌های اجتماعی

تجربه رانندگی با فولکس‌واگن گلف 2018 GTi

سقوط در مسیر اوج

گلف یکی از خوش‌نام‌ترین و شناخته شده‌ترین مدل‌های تولیدی فولکس‌واگن است. این مدل در کنار بیتل به دو مدل افسانه‌ای در تاریخ تولید این برند تبدیل شده‌اند که توانسته‌اند در هر نسل خود، طیف خاص مشتریان را به سمت خود جذب کنند تا جایی که کم‌تر کسی پیدا می‌شود که اگر از او در مورد این برند پرسیده شود به دو مدل بیتل و گلف اشاره نکند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد گلف، جذابیت بیش از اندازه آن در میان مشتریان جوانی است که به دنبال نهایت لذت رانندگی و سوار شدن بر هاچ‌بکی اسپرت و پر هیجان هستند. گلف در هر نسل خود توانست به راحتی طیف مشتریان جوان آن دوره را به سمت خود جلب کند تاجایی که هنوز هم بسیاری از جوانان امروزی تمایل به خرید نسل‌های پیشین این مدل و حتی تیونینگ آن‌ها دارند.

تولید فولکس‌واگن گلف به سال 1974 میلادی باز می‌‌گردد. این مدل به عنوان یک هاچ‌بک مدرن دیفرانسیل جلو و به نوعی جانشین بیتل محبوب و دوست داشتنی معرفی شد. دو سال بعد نسخه GTi اولین نسل از گلف با پیشرانه 1.6 لیتری انژکتوری با توانایی دستیابی به بیشینه سرعت 180 کیلومتر در ساعت به بازار آمد و این، آغاز دوران طلایی و موفقیت فولکس‌واگن با هاچ‌بک جدیدش بود. نسل‌های مختلف فولکس‌واگن با کد MK (مارک) شناسایی می‌شوند و تا کنون 7 نسل از این هاچ بک دوست داشتنی معرفی و عرضه شده است.

نسل هفتم گلف (مارک7) از سال 2012 بر اساس پلت‌فرم MQB فولکس‌واگن در حال تولید است. این نسل از گلف پس از ورود مجدد برند فولکس‌واگن به بازار ایران و پس از پاسات و تیگوان، به عنوان سومین محصول شرکت ماموت خودرو و با نسخه GTi روانه بازار شد. اگرچه دوران فروش طولانی و کم حاشیه‌ای نداشت، اما در صورتی که شرایط پیشین بازار و لغو تحریم‌ها ادامه پیدا می‌کرد، گلف می‌توانست به خوبی جای خود را در بازار باز کرده و بخش هاچ‌بک‌های اسپرت بازار را به تسخیر خود در آورد.

 

طراحی خارجی و فضای داخل کابین

با مشاهده سیر تحول و تکامل گلف، می‌توان حفظ اصالت و هویت اسپرت این مدل را رمزی برای ماندگاری و موفقیت آن دانست. گلف مارک7، مهیج‌ترین و اسپرت‌ترین گلف ساخته شده تا به امروز است.

ترکیب خطوط کاپوت ، هندسه و گرافیک چراغ‌ها، ورودی هوا و نوار قرمز رنگ سراسری در جلوپنجره و چراغ‌ها از گلف مارک7 چهره‌ای تهاجمی و اسپرت به نمایش گذاشته است. جذابیت رینگ‌های مشکی با حلقه باریک قرمز رنگ در کنار آینه‌های جانبی که بر روی پایه‌ای عمودی قرار گرفته‌اند و از همه مهم‌تر خط تیز و باریکی که در قسمت پایینی دستگیره درها کشیده شده است از نمای کناری گلف یک هاچ‌بک اسپرت تمام عیار ساخته‌اند.

علاوه بر موارد فوق، سادگی تحسین برانگیز نمای عقبی گلف مارک7 را باید یکی از نقاط قوت طراحی آن دانست. موردی که فولکس‌واگن همواره بر آن پافشاری کرده و پایبند بوده است. هندسه و گرافیک آشنای چراغ‌های عقب در کنار دو خروجی اگزوز گرد در دو طرف در عین سادگی، وظیفه ایجاد جذابیت بصری در نمای عقب گلف را بر عهده دارند.

این سادگی و دقت به جزئیات و ظرافت در طراحی  کابین نیز مشهود است. اگرچه شباهت‌های غیرقابل انکاری میان فضای داخلی گلف با پاسات و تیگوان به چشم می‌آید، اما فضای داخلی کابین گلف GTi آن طور که انتظار می‌رود برای سرنشین جذاب و دلربا خواهد بود. به نظر می‌رسد که بخش بزرگی از جذابیت فضای کابین را باید به دوخت قرمز رنگ روکش‌های صندلی، روکش فرمان، رودری‌ها و رابط کاربری نمایشگر چند منظوره و صفحه کیلومتر دیجیتال مربوط دانست. گلف چه در نمای خارجی و چه در فضای داخلی کابین ساده است. در عین حال ظرافت‌ها و المان‌های دارد که به راحتی بیننده را مجذوب می‌کند و همین کافی است!

 

مشخصات فنی

اگرچه نسخه R قوی‌ترین نمونه تولیدی گلف مارک7 است، اما نسخه GTi حتی روی کاغذ و با چند عدد و رقم راننده را ترغیب به فشردن بیش‌تر پدال گاز و یک رانندگی مهیج می‌کند! پیشرانه 4سیلندر 2 لیتری مجهز به توربوشارژ گلف GTi توانایی تولید 230 اسب‌بخاری قدرت در دور 4700 و گشتاور حیرت‌آور 350 نیوتن‌متری در محدوده 1500 تا 4600 دور در دقیقه دارد. این پیشرانه در کنار یک جعبه‌دنده 6 سرعته خودکار دو کلاچه موسوم به DSG و با گذراندن استاندارد آلایندگی یورو6، تنها به 6.4 ثانیه زمان برای رسیدن به مرز 100 کیلومتر در ساعت نیاز دارد و این یعنی شلیک شدن یک هاچ‌بک اسپرت!

 

تجربه رانندگی

پیشرانه قدرتمند گلف GTi در حالت درجا آرام و دوست داشتنی است و تقریبا هیچ صدای اضافی از آن به گوش نمی‌‎رسد. فولکس‌واگن حالت‌های مختلف رانندگی از جمله نرمال، کامفورت، اکونومیک، اسپرت و حالتی برای تنظیمات شخصی‌سازی شده را در نظر گرفته است اما گلف GTi ذاتا یک هاچ‌بک اسپرت است و این ذات خود را در حالت‌های مختلف رانندگی نشان می‌دهد. در حالت نرمال یک هاچ‌بک منطقی و ایده‌آل برای مصارف روزانه و رانندگی شهری است. با قرار گرفتن در حالت کامفورت بر لذت سواری و آرامش کابین افزوده شده و فرمان در نرم‌ترین حالت ممکن خود قرار می‌گیرد و همه چیز آرام است. حالت اکونومیک نیز به نظر می‌رسد تنها برای خالی نبودن عریضه به گلف GTi اضافه شده است وگرنه گلف GTi را چه به این حرف‌ها!

اما مهیج‌ترین حالت رانندگی در گلف GTi یعنی حالت اسپرت (ریس)، دقیقا همان حالتی است که این هاچ‌بک دوست داشتنی روی خلق و خوی اصلی خود را بروز می‌دهد. سیستم تعلیق خشک و اسپرت، فرمان تیز و سفت، سمفونی گوش‌نواز سیستم اگزوز و از همه مهم‌تر عطش سیری ناپذیر پیشرانه برای دور گرفتن!

در زمان رانندگی در حالت اسپرت، کوچک‌ترین زیاده‌روی در فشردن پدال گاز با واکنش تندی از پیشرانه همراه خواهد بود و تنها کمی زیاده روی لازم است تا سامانه کنترل پایداری و کشش به طور مداوم با اعلام هشدار وارد مدار شده و سعی در رام کردن این هاچ‌بک سرکش داشته باشد. شتاب گیری در این حالت تجربه کم نظیری از یک هاچ بک اسپرت را برای راننده رقم خواهد زد و بخش زیادی از این جذابیت را باید در صدای بسیار جذاب اگزوز گلف GTi در زمان شتابگیری در حالت اسپرت دانست. طراحان فولکس‌واگن با تعبیه شیفترهای تعویض دنده در پشت فرمان، لذت رانندگی اسپرت را به حد اعلای خود رسانده‌اند.

هماهنگی خوب و مهندسی شده سیستم تعلیق، فرمان و شاسی برای گلف GTi فرمان پذیری و قابلیت‌های دینامیکی بسیار خوبی را به ارمغان آورده است. در حالت رانندگی اسپرت، گلف GTi به قدری خود مسلط و پایدار بر مسیر حرکت نشان می‌دهد که به راننده جرات و اعتماد به نفس کافی را برای ورود به پیچ‌های تند با سرعت بالا می‌دهد. همچنین ترمزهای دیسکی با کلیپرهای قرمز و قطر 13.4 اینچ در جلو و 12.2 اینچ در محور عقب کاملا از پس توان پیشرانه گلف GTi برآمده و حس اعتماد به نفس راننده را در زمان رانندگی اسپرت دو چندان می‌کند.

در زمان رانندگی با گلف GTi در حالت‌های مختلف دید خوب آینه‌های کناری و ابعاد و حجم‌های بخش‌های مختلف که خیلی زود راننده با آن‌ها اخت می‌شود، از ویژگی‌های مثبت طراحی این اتومبیل به شمار می‌روند. علاوه بر این نمایشگر پشت فرمان که وظیفه صفحه کیلومترهای سنتی را بر عهده دارد با گرافیک و نورپردازی بسیار جذاب قابلیت نمایش اطلاعات بسیار زیادی را از وضعیت پیمایش و عملکرد پیشرانه دارا است. فولکس‌واگن توجه به دنیای دیجیتال را به همین نمایشگر محدود نکرده است، بلکه رابط کاربری، گرافیک و عملکردی که برای نمایشگر اصلی 9.2 اینچی لمسی در کابین تعریف شده است به تنهایی یکی از عوامل جذابیت محصولات فولکس‌واگن است.

در کنار تمامی ویژگی‌های فنی، کیفیت ساخت و مونتاژ خوب گلف نیز می‌تواند برای مالک آن کاملا قابل قبول باشد. نباید فراموش کرد که گلف یک هاچ‌بک اسپرت ارزان قیمت است و هیچ‌گاه تمایل نداشته که عنوان «لوکس» را با خود یدک بکشد!

 

تجهیزات رفاهی و ایمنی

از جمله تجهیزات رفاهی و ایمنی که فولکس‌واگن برای نسخه GTi گلف در نظر گرفته است می‌توان به مواردی نظیر تنظیم برقی صندلی راننده به همراه حافظه، گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم صوتی پیشرفته Dynaudio با توان 400 وات و 8 اسپیکر، فرمان برقی، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه با فیلتر ضد آلرژی، آینه‌های برقی جانبی به همراه گرمکن، گرم‌کننده نازل آب‌پاش، سنسور نورف سنسور باران، سانروف، سامانه کنترل اتوماتیک نور بالا، سنسور پارک جلو و عقب به همراه دوربین دید عقب، سیستم قفل پیشرفته چرخ‌های جلو جهت افزایش پایداری و عدم لغزش (XDS)، سامانه استارت/استاپ و... اشاره کرد.

 

گلف GTi آری یا خیر؟

اگر به ویژگی‌های فنی، دینامیک و قابلیت‌های اسپرت و عملکرد فنی گلف GTi نگاهی داشته باشیم، بدون شک باید پای قرار داد خرید آن را امضا کرد. البته به شرطی که که سرمه‌ای باشد! اما در نگاهی کلی‌تر با یک هاچ‌بک اقتصادی با قیمت جهانی بین 25000 تا 30000 دلار سر و کار داریم که در حال حاضر در بازار ایران با قیمتی فراتر از 600 میلیون تومان معامله می‌شود. نسبت به این برچسب قیمتی، گلف نه آنقدری که انتظار می‌رود باکیفیت است و نه آنطور که باید دارای آپشن‌های متنوع (نظیر هشدار نقاط کور)! به طور قطع گلف GTi با قیمت فعلی در بازار آزاد هیچ توجیهی برای خرید نخواهد داشت. اگرچه از زمان ورود مجدد برند فولکس‌واگن به ایران، حواشی زیادی همچون نحوه ثبت‌نام و فروش و قیمت‌گذاری و ...دامن‌گیر نماینده وطنی این برند یعنی شرکت ماموت خودرو شد، اما اگر شرایط بین‌المللی پیشین ادامه پیدا می‌کرد، با تداوم عرضه رسمی این محصول با قیمت نزدیک به نصف قیمت کنونی، نه تنها ارزش خرید بالاتری را می‌توانستیم برای این محصول در نظر بگیریم، بلکه گلف GTi در این بخش از بازار حکم‎‌رانی بی‌چون و چرایی داشت. در پایان از مالکین محترم آقایان عیسی صابونی و عماد صابونی برای همکاری با مجله اینترنی اتومبیل فارسی سپاس‌گزاریم. 

آلبوم تصاویر نسل اول فولکس‌واگن گلف (مارک1):

نظر دهید


در همین زمینه