سرقت آسان خودروهای مجهز به سامانه Keyless

تکنولوژی، راحتی بیش‌تر یا دردسر؟

اتومبیل‌های بدون کلید راحتی فوق‌العاده‌ای را برای صاحبان و رانندگان فراهم می‌کنند، اما سرقت خودروها را نیز به طرز چشمگیری آسان‌تر می‌کند. تنها چند ثانیه زمان لازم است تا خلافکاران بتوانند به سیستم قفل این خودروها سیگنال‌های جعلی بفرستند و به وسیله آن در این وسایل نقلیه را باز کنند.

سرقت اتومبیل در انگلستان و ولز هم اکنون دارای بیشتر تعداد در 8 سال گذشته است. تنها در سال گذشته 106000 دستگاه خودرو در این مکان‌ها به سرقت رفته است. اکنون یکی از مجلات، هفت خودرو جدید را آزمایش کرده است که همگی مجهز به فناوری بدون کلید هستند تا ببینند که کدام یک از آن‌ها در معرض سرقت آسیب پذیرتر هستند.

 

نتایج آزمایش مجله خودرو

در این نشریه کشف شد که می‌توان DS3 کراس‌بک اولترا پرستیژ جدید را در 10 ثانیه باز و با آن رانندگی کرد. در حالی که آئودی TT RS را می‌توان تنها در صورت فعال بودن سیستم اختیاری ورودی بدون کلید، در همین زمان به سرقت برد. قابلیت Keyfob در صورت حرکت نکردن برای مدتی، غیر فعال می‌شود.

خودروی لندروور دیسکاوری اسپرت یکی دیگر از گزینه‌های ناموفق این آزمایش بود، زیرا در 30 ثانیه به سرقت رفت. درضمن آئودی، BMW، فورد و مرسدس بنز همگی فناوری تشخیص حرکت را برای کلید‌های خود معرفی کرده‌اند. در این صورت نمی‌توان خودرو‌ها را در آزمایش شرکت داد، زیرا کلید‌ها غیرفعال شده بودند. در همین حال، جگوار لندروور سعی کرده است با تغییر طیف سیگنال‌های رادیویی کلید‌های خودروی خود، سارقان را از دزدیدن آن‌ها باز دارد.

 

آسیب‌پذیری شدید خودروهای بدون کلید

یکی از تولیدکنندگان خودرو می‌گوید: «این مسئله خیلی خطرناک است که بعضی از شرکت‌های خودروسازی، فناوری جدیدی برای کلیدهای خود استفاده کرده‌اند که از لحاظ امنیتی اصلا شبیه مدل‌های قدیمی خود نیستند. خبر بسیار خوبی است که تعداد کمی از شرکت‌ها مشکل سرقت خودرو را جدی می‌گیرند، اما برای بهبود امنیت، به ویژه در مدل‌هایی که مورد استفاده رانندگان زیادتری هستند، باید اقدامات بیشتری انجام شود.»

 

منبع: ایران جیب

نظر دهید