شبکه‌های اجتماعی

تولید گیربکس 6 سرعته دستی و اتوماتیک توسط ایران‌خودرو
اتومبیل فارسی - جعبه دنده

 نياز بازار به 100 هزار گيربكس‌ 6 دنده دستی و اتوماتيک در سال

خط توليد نخستين گیربکس 6 سرعته دستی و اتوماتيک با تكيه بر دانش فنی ايرانی و بدون همكاری شركای خارجی در مراسمی با حضور علی آقامحمدی عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، صادقی نياركی سرپرست معاونت صنايع وزارت صمت و مدير عامل ايران خودرو رونمايی شد.

 

با توجه به الزامات قانوني جديد، نياز بازار و روند تكنولوژی در گيربكس‌های جديد‌، طراحی و ساخت گيربكس اتوماتيک و بومی سازی آن‌ها ضروری است. برهمين اساس در گام نخست، طراحی گيربكس دستی 6 دنده با هدف راحتی راننده و كاهش مصرف سوخت در دستور كار ایران‌خودرو قرار گرفت. توليد گيربكس 6سرعته دستي با 95 درصد ساخت داخل از نيمه دوم سال 99 آغاز خواهد شد و قرار است در اين سال 10 هزار دستگاه از این گيربکس توليد شود.

 

از مهم‌ترين مزيت‌هاي گيربكس دستی 6 دنده می‌توان به ايجاد توان‌مندی در طراحی و ساخت داخلی انواع گيربكس، بهبود قابليت رانندگی، ارتقاء‌كيفيت، بهبود تعويض دنده، افزايش رضايت‌مندی مشتريان و كاهش هزينه‌های خدمات پس از فروش اشاره كرد. همچنين تجهيز محصولات ايران خودرو به گيربكس 6 دنده، نسبت به گيربكس‌های پنج دنده فعلی، دست کم ۲.۵ درصد كاهش مصرف سوخت به دنبال دارد.

 

طراحی و توليد گيربكس AMT اتوماتيک نیز با توجه زيرساخت‌های موجود در شركت نيرو محركه در ساخت شفت و انواع دنده‌ها و برمبنای گيربكس 6 دنده در دستور كار اين شركت قرارگرفته است. تولید گيربكس شش سرعته دنده اتوماتيك AMT با 60 درصد ساخت داخل در سه ماه پايانی سال آينده آغاز خواهد شد و قرار است در سال 99، هزار دستگاه از اين نوع گيربكس توليد شود كه اين ميزان در سال‌های آتی به 30 تا 50 هزار دستگاه افزايش خواهد يافت.
كاهش مصرف سوخت نسبت به ساير گيربكس‌های AMT به ميزان 10 درصد،‌ كاهش قيمت نسبت به ساير گيربكس‌های AMT بيش از 50 درصد، سهولت رانندگی در شهرهای پر ترافيک و مالكيت معنوی گيربكس برای ايران خودرو از مهم‌ترين مزيت‌های گيربكس اتوماتيك 6 سرعته است.

 

مطالعات بازاريابی نشان می‌دهد كه دست کم 100 هزار دستگاه سالانه نياز بازار به گيربكس‌های 6 دنده دستی و اتوماتيک است و برهمين اساس بومی سازی فن‌آوری توليد گيربكس اتوماتيک در نقشه راه توسعه محصول ايران خودرو ديده شده است.
اين در حالی است که فشارهای بين المللی و تحريم های ظالمانه، اجازه دسترسی به دانش فنی شركت‌های خودروسازی دنيا را نداده و با تكيه بر قدرت علمی متخصصان داخلی،‌ طراحی و توليد نخستين نمونه گيربكس‌های دستی و اتوماتيک 6 سرعته به ثمر نشسته است.
گيربكس دستی و اتوماتيك شش سرعته با همكاری مركز تحقيقات ايران خودرو، شركت‌های ساپكو و نيرو محركه و بدون اتكا به شركای خارجی طراحی و توليد شده است.
گفتنی است در مراسم رونمایی امروز ۲۴ اسفندماه، نایب رئیس هیات مدیره ایران‌خودرو، مدیرعامل ساپکو و معاون مدیرعامل ایران‌خودرو در تحقیقات، طراحی و تکوین محصول نیز حضور داشتند.

نظر دهید


در همین زمینه