شبکه‌های اجتماعی

سوئیچ اینرسی چیست و چه عملکردی در خودرو دارد؟
اتومبیل فارسی - سوئیچ اینرسی

امداد خودرو ایران بررسی می‌کند

فرض کنید در حال رانندگی هستید و به دلیل عدم تمرکز کافی یا صحبت کردن با تلفن همراه برای لحظاتی حواستان از مسیر پیش رو منحرف شده و منجر به تصادف شود، این تازه شروع ماجرا و دردسری بزرگ است! همراه داشتن مدارک به خصوص بیمه‌نامه، اتلاف وقت و باز ماندن از جلسه کاری یا هر قرار مهم دیگری که در حال حرکت به سمت آن بوده‌اید و واردن آمدن خسارت هرچند جزئی به خودرو شخصی‌تان تنها بخشی از دردسرهایی است که گریبان‌گیر شما شده است.
اما در کنار این موارد، دردسر دیگری نیز پیش روی شما قرار دارد و آن هم روشن نشدن خودرو پس از بروز برخورد و ضربه است. البته ممکن است این مشکل در اثر عبور از یک دست‌انداز بزرگ یا چاله عمیق با سرعت بالا نیز برای خودرو شما پیش آید که در بیش‌تر موارد باعث سردرگمی‌راننده در عیب‌یابی خودرو و روشن کردن مجدد آن می‌شود. امداد خودرو ایران در این نوشتار قصد معرفی یکی از قطعات فنی مهم خودرو را دارد که شاید کم‎‌تر به آن پرداخته شده باشد.

 

سوئیچ اینرسی چیست و چه کاربردی دارد؟
سوئیچ اینرسی که اصطلاحا به آن قطع‌کن پمپ بنزین نیز گفته می‌شود، یک سوئیچ قطع و وصل است که در زمان وارد آمدن ضربات شدید به خودرو باعث خارج شدن پمپ بنزین از مدار شده و در نتیجه خودرو خاموش خواهد شد. هدف از تعبیه چنین قطعه‌ای در خودرو جلوگیری از ایجاد آتش‌سوزی یا انفجار در اثر بروز ضربات شدید است.
این سوئیچ به شکل یک دکمه فشاری طراحی شده و در محلی از خودرو قرار می‌گیرید که کم‌ترین ارتعاشات ممکن را داشته باشد تا خود به خود و در اثر بروز لرزش‌ها و ضربات کوچک فعال نشود. در زمان بروز یک برخورد یا ضربه شدید، این سوئیچ فعال شده و پمپ بنزین را از مدار خارج می‌کند در نتیجه جریان بنزین در موتور خودرو قطع شده و خودرو خاموش می‌شود. در بعضی از خودروها سوئیچ اینرسی مستقیما به ECU و در برخی دیگر این سوئیچ به پمپ بنزین خودرو متصل است. در خودروهایی که سوئیچ اینرسی به‌طور مستقیم به ECU متصل است، با وارد آمدن ضربه این سوئیچ برق ECU را قطع کرده و منجر به خاموش شدن خودرو می‌شود.

 

عیب‌یابی سوئیچ اینرسی
در بسیاری از موارد ممکن است در اثر وارد آمدن تکان‌های شدید و یا تصادفات جزئی، این سوئیچ فعال شده و باعث خاموش شدن موتور شود. برای بازگرداندن موتور به حالت اولیه لازم است که سوئیچ را دوباره به حالت اولیه خود برگرداند. لازم به ذکر است که تا زمانی که سوئیچ به حالت اولیه خود برنگردد، به هیچ عنوان خودرو روشن نخواهد شد.
برای این منظور کافی است محل سوئیچ اینرسی را از دفترچه راهنمای محصول خودرو پیدا کرده، انگشت خود را در قسمت بالای آن که حالتی فشاری دارد قرار داده و سپس با فشار آوردن روی آن باعث فعال شدن مجدد آن شویم. در سوئیچ اینرسی معمولا یک گوی وجود دارد که در اثر ایجاد ضربه از محل خود خارج شده و باعث قطع مدار و خاموش شدن خودرو خواهد شد. با فشار دادن قسمت بالایی این سوئیچ که دارای یک پوشش لاستیکی سیاه یا قرمز رنگ است، گوی ذکر شده به محل اصلی خود باز می‌گردد و خودرو روشن خواهد شد. لازم به ذکر است در خودروهایی که این سوئیچ به ECU متصل است، ممکن است پس از روشن شدن خودرو، همچنان کد خطا در حافظه ECU باقی بماند که برای رفع آن باید از دستگاه دیاگ استفاده شود.

 

از امدادخودروایران کمک بخواهید
در بسیاری از موارد در اثر بروز تصادفات و وارد آمدن ضربات شدید به خودرو، بروز یک اتصالی، نشتی بنزین یا سایر سیالات و یا ایجاد مشکلی بزرگ در قطعات مربوط به سیستم برق و سوخت‌رسانی می‌تواند در کنار سوئیچ اینرسی مانع از روشن شدن مجدد خودرو شده و در صورت روشن کردن خودرو باعث بروز حوادث و مشکلات پیش‌بینی نشده می‌شود. بنابراین در زمان بروز چنین مشکلاتی بهترین راهکار برای مشتریان هر یک از محصولات گروه صنعتی ایران خودرو تماس با مرکز پاسخگویی ایران‌خودرو به شماره 096440 و یا ثبت درخواست خدمت در اپلیکیشن ایساکو به منظور استفاده از خدمات شرکت امداد خودرو ایران است تا از سلامت خودرو اطمینان کامل حاصل شده و از بروز مشکلات و حوادث جلوگیری شود.

نظر دهید