شبکه‌های اجتماعی

بچه غول چینی

محصولات دامای در ایران (قسمت اول: X7)

تا به امروز برند‌های چینی گوناگونی پا به بازار کشور گذاشته‌اند. برخی از آن‌ها موفق شدند دوشا دوش خودروهای داخلی رقابت کنند و برخی دیگر نیز به سرعت حذف شدند. از جمله برند‌های چینی مهجور مانده در ایران، برند زوتی است که تا به امروز نتوانسته است همچون برادرانش کامیاب شود. انتظار‌ها بر آن بود که با همکاری زوتی و دومین غول صنعت خودروسازی ایران، روز‌های درخشانی برای این برند در کشورمان رقم زده شود، اما با وجود خریداری امتیاز پلت‌فرم مدل S300 یا همان آریو از سوی سایپا، تولید محدود، برند ناشناخته و ضعف در عرضه، همگی به شکست آریو منجر شدند. تا آن جا که سایپا برای حفظ حیات این مدل، طرح واگذاری آریو به تاکسیرانی را کلید زد.

اکنون با گذشت زمان، زوتی در قالب پروژه‌ای جدید قصد حضور در ایران را کرده است. دامای نام زیر شاخه لوکس‌ساز زوتی است که محصولات آن توسط شرکت «یاران خودرو اروند» عرضه خواهند شد. دو خودرو X7 و X5 از این برند، ابتدا به صورت تمام وارداتی به ایران می‌آیند و در نهایت بعد از دو سال، در کارخانه احتمالی یاران خودرو به تولید خواهند رسید. در قسمت اول این نوشتار به بررسی دامای X7 می‌پردازیم.

X7 شاسی‌بلند جدیدی است که همچون دیگر محصولات زوتی، با کپی‌برداری از خودرو‌های روز جهان به تولید رسیده است. X7 دومین محصول با نشان دامای (Domy) است که به فاصله اندکی با X5، در ابتدای سال 2017 معرفی شد.  X7 در حقیقت نمونه الهام گرفته‌شده از کانسپت فولکس‌واگن به نام Cross Blue Coupe است که در سال 2013 و در جریان نمایشگاه خودرو شانگهای رونمایی شد. زوتی در حالی این خودرو را به تولید انبوه رسانده است که از آن سو، کمپانی بزرگ فولکس‌واگن هنوز هیچ برنامه‌ای برای تجاری‌سازی کانسپت نامبرده ندارد!

X7 به نسبت دیگر کراس‌اوور‌های چینی، از طراحی حجیم‌تر و عضلانی‌تری برخوردار است. در برخورد اول با این خودرو، هیبت و جذبه بالای طراحی دماغه، بیننده را تحت تأثیر قرار می‌دهد که البته در حقیقت باید از طراحان آلمانی تشکر به عمل آورد! در نمای جلو تنها تفاوت کانسپت فولکس‌واگن و محصول دامای، به قالب چراغ‌ها و جلو پنجره باز می‌گردد، حال آن که همین تفاوت‌های جزئی در نمای جانبی و عقب به حداقل می‌رسد! تیم طراحی چینی، حتی به داشبورد کانسپت فولکس نیز رحم نکرده و همان طرح را بدون کوچک‌ترین خلاقیتی به X7 پیوند زده‌اند.‌ این الگوبرداری‌ها در کوچک‌ترین موارد همچون غربیلک فرمان نیز دیده می‌شوند‌‌.

X7 در بخش امکانات رفاهی و ایمنی با دستی پر ظاهر شده است. دامای X7 در تمام تیپ‌ها از 2 عدد ایربگ جلو، جانبی و پرده‌ای بهره‌مند است. سیستم هشدار سرقت و ایموبلایزر موتور در کنار قفل مرکزی از راه دور نیز خیال راننده را راحت می‌کنند. در بخش امنیت، سیستم‌های کمکی ترمز از جمله BA، BAS و EBA نیز در متوقف ساختن این بچه غول چینی نقش اساسی دارند. سیستم کمکی ورود به شیب و سیستم کنترل سراشیبی (HDC) هم به نظر در جاده‌های نیمه‌آف‌رودی، یاری‌رسان خواهند بود. در نهایت سیستم ایزوفیکس برای نصب صندلی کودک، تکمیل‌کننده پکیج ایمنی این خودرو است.

در بخش رفاهی نیز می‌توانیم به فهرست بلندی از آپشن‌های لوکس همچون شیفتر دنده پشت فرمان، کروز کنترل هوشمند، ترمز پارک برقی (EPB)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کنترل پایداری (ESC)، سیستم ورود بدون کلید، جعبه‌فرمان برقی، سان‌روف پانورامیک برقی (همراه با سایه کننده الکترونیکی)، سیستم کنترل هوشمند (CANBUS)، رادار پارک جلو و عقب، اتو پارک (سیستم پارک خودکار)، سیستم وکیوم در‌ها، صندلی‌های چرمی، چراغ‌های لیزری جلو، دوربین 360 درجه، سنسور باران، سنسور نور، گرمکن صندلی راننده و سرنشین، حافظه سه حالته صندلی و آینه‌ها، صندوق عقب برقی بازشو با ریموت و دوربین دنده عقب اشاره کنیم.

مشخصات فنی دامای X7 در قالب دو نسخه قابل شرح است. X7 در دو تیپ با دو نوع پیشرانه به ایران می‌آید که این دو تیپ، در تجهیزات با یکدیگر مشترک، و تنها در بخش فنی اختلاف دارند. هر دو پیشرانه از نوع توربوشارژ هستند و هر دو با گیربکس 6 سرعته CVT عرضه می‌شوند. نمونه اول با 1.8 لیتر حجم، 167 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن‌متر گشتاور دارد. لازم به ذکر است که این مدل تنها به صورت 5 صندلی عرضه می‌شود و اما پیشرانه دوم، نسخه‌ای 2 لیتری است که 174 اسب بخار تولید می‌کند و گشتاور آن به 250 نیوتن‌متر می‌رسد. این تیپ در هر دو حالت 5 و 7 صندلی قابل سفارش است.

نکته قابل توجه پیرامون دامای X7 این است  که هر دو تیپ این خودرو به صورت دیفرانسیل جلو عرضه می شوند و تا اطلاع ثانوی، امکان سفارش نسخه چهارچرخ محرک وجود ندارد. با این اوصاف، X7 شاسی‌بلندی شهری است که جذابیت بصری بالایی دارد و به دلیل امکانات فراوان و کیفیت ساخت رضایت بخش آن، نمره قبولی را می‌گیرد. با توجه به وضع این روز‌های بازار، برچسب قیمت کم‌تر از 200 میلیون تومان برای دامای X7 در شرایط فعلی، دور از انتظار است.

نظر دهید


در همین زمینه