شبکه‌های اجتماعی

ماجرای حذف تخفیف بیمه شخص ثالث چیست؟

به دلیل زیان‌ده بودن بیمه شخص ثالث

شرکت‌های بیمه بر اساس ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث می‌توانند تا ۲ و نیم درصد پایین‌تر از نرخ مصوب شورای عالی بیمه تخفیف دهند. بر این اساس دادن ۲ و نیم درصد تخفیف منوط به مجوز بیمه مرکزی بوده و بیمه مرکزی در هنگام دادن مجوز باید توانگری مالی شرکت‌های بیمه و شرایط عمومی بازار با در نظر گرفتن حفظ رقابت پذیری شرکت‌های بیمه، مجوز را صادر می‌کند.

 

 در سال‌های اخیر به دلیل نوسانات نرخ ارز هزینه‌های ناشی از تصادفات بیشتر شده، شرکت‌های بیمه از دادن تخفیف ۲ و نیم درصد صرف نظر کردند. چندی پیش کمیسیون سندیکای بیمه‌گران ایران که به عنوان نهاد صنفی صنعت بیمه معرفی می‌شود، در تاریخ ۲۴ بهمن سال جاری به همه شرکت‌های بیمه عضو این سندیکا اعلام کرد که از دادن تخفیف ۲ و نیم درصد صرف‌نظر کنند و نتیجه را به سندیکا جهت بررسی ارائه دهند. دلیل این تصمیم زیان‌ده بودن بیمه شخص ثالث و بالا بودن غیرمتعارف ضریب خسارت اعلام شده است.
محمدابراهیم کاردگر نماینده شرکت‌های بیمه در زمان تصویب قانون بیمه شخص ثالث که در کمیسیون‌های تخصصی مجلس حضور داشت، اظهار داشت: تا پیش از تصویب این طرح تخفیف‌های بالایی در رشته‌های مختلف بیمه در اختیار بیمه‌گذاران قرار می‌گرفت که با تعیین سقف تخفیف ۲ و نیم درصد، این موضوع مدیریت شد و باعث شد در سال‌های گذشته ۸ درصد نسبت خسارت در بیمه شخص ثالث بهبود پیدا کند.

 

دادن تخفیف در اختیار شرکت‌های بیمه
علی اصغر عنایت رئیس کارگروه بیمه‌های خودرو سندیکای بیمه‌گران ایران اظهار داشت: طبق ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث، دادن تخفیف به بیمه‌گذاران اختیاری بوده و هیچ الزامی مبنی بر ندادن تخفیف وجود ندارد. وی درباره مصوبه سندیکای بیمه‌گران ایران مبنی بر توقف تخفیف‌ها، بیان داشت: این یک تصمیم جمعی صنعت بیمه بوده و اجرای آن به شرکت‌ها بستگی دارد. البته باید بگوییم که از تیرماه امسال به علت نوسانات نرخ ارز هزینه‌های ناشی از خسارت‌های تصادفات به شدت بالا رفته که میزان آن برای خودروهای داخلی ۳ و نیم برابر و برای خودروهای خارجی ۵ برابر بوده که این موضوع باعث وارد شدن خسارت مالی بالا به شرکت‌های بیمه در رشته شخص ثالث شده است.


ضریب خسارت به بالای ۱۰۰ درصد رسیده است
رشته بیمه شخص ثالث به عنوان ویترین صنعت بیمه حدود ۳۷.۴ درصد از سبد بیمه کشور را در اختیار دارد و از نظر بیمه مرکزی ضریب خسارت قابل قبول برای این رشته باید ۱۰ درصد باشد که متاسفانه در دهه اخیر این زیان‌ها بالای ۹۰ درصد بوده است
ضریب خسارت در سالنامه آماری بیمه مرکزی از سال‌های ۸۷ تا ۹۱ به ترتیب ۹۴.۴ درصد، ۹۱ درصد، ۹۱.۹ درصد، ۸۹.۸ درصد و ۹۰.۱ درصد بوده است.
ضریب خسارت در بین سال‌های ۹۲ تا ۹۵ بیش از ۱۰۰ درصد بوده که به ترتیب ۱۰۳.۷ درصد، ۱۰۵.۹ درصد، ۱۰۴.۴ درصد و ۱۰۵.۹ درصد بوده است.
با تصویب و اجرای قانون بیمه نامه شخص ثالث در سال ۹۵ این میزان از ضریب خسارت به ۹۳.۱ درصد کاهش یافت، اما با نوسانات نرخ ارز فعالان بیمه معتقد هستند که ضریب خسارت در این رشته دوباره به بالای ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند.
چندی پیش غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: با توجه به اینکه ضریب خسارت در رشته شخص ثالث بالای ۱۰۰ درصد است، این موضوع باید مدیریت شود تا شرکت‌های بیمه در پرداخت خسارت‌ها با مشکل مواجه نشوند. برای اصلاح این رشته باید نرخ‌های بیمه واقعی شود که این موضوع در نشست شورای عالی بیمه در اسفندماه بررسی می‌شود.
وی درباره واقعی نبودن ۲ هزار میلیارد تومان از خسارت‌های بیمه شخص ثالث، بیان داشت: با بررسی بیمه مرکزی ۲۰ درصد از خسارت‌هایی که پرداخت می‌شود بدون ارائه مستندات کافی بوده و برخی موارد نیز سوانح ساختگی است. وی ادامه داد: یکی از راه‌های کم کردن زیان‌های شرکت‌های بیمه، راننده‌محور شدن بیمه شخص ثالث است.

 

راه‌اندازی سامانه مکانیزه اعلام نرخ بیمه شخص ثالث
سامانه مکانیزه اعلام نرخ حق بیمه شخص ثالث در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی باشکوه انقلاب اسلامی راه‌اندازی شده است. شما می‌توانید با وارد کردن مشخصات خودرو و میزان سنوات مشمول تخفیف، نرخ بیمه شخص ثالث را به شکل مکانیزه دریافت کنید. با استقرار این سامانه تمامی ابهامات بیمه‌نامه شخص ثالث مانند نرخ بیمه و شرایط تهیه بیمه‌نامه برطرف می‌شود. شهروندان می‌توانند با شماره‌گیری ۲۳۴۲ به سامانه پاسخگو وصل و از وضعیت بیمه‌نامه شخص ثالث خودروی خود مطلع شوند.

 

منبع: خودروبانک

نظر دهید


در همین زمینه