شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - خودروهای داخلی
صنعت خودرو،  پیش برنده، ارزش آفرین و اشتغال‌زا

صنعت خودرو یکی از صنایع پیش برنده در هر کشوری است و یکی مهمترین شاخص‌های پیشرفت به حساب می‌آید. در ایران نیز صنعت خودرو یکی از صنایع مهم به حساب آمده و صنعت خودرو ایران به دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا شناخته می‌شود.

 

ایران خودرو و سایپا به عنوان دو خودروساز داخلی چالش‌های بزرگی را بعد از انقلاب اسلامی پشت سرگذاشته اند و امروز علاوه بر شرایط تحریم با زیان انباشته رسوب شده در سال‌های گذشته روبه‌رو بوده و با توجه به قیمت‌گذاری دستوری در شرایط دشواری قرار دارند.

 

حال با ورود خودروهای مونتاژ داخل و وارداتی به بازار و توقع تولید اقتصادی از دو خودروساز داخلی و همچنین کاهش سهم ریالی بازار و تعیین قیمت‌های واقعی برای خودروهای مونتاژی، به نظر می‌رسد رقابت با قیمتً‌های تعیین شده برای محصولات ایران خودرو و سایپا جوابگوی هزینه‌های تولید، سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌ها نبوده و به نظر می‌رسد راه برون رفت از شرایط فعلی و بهره‌گیری از این صنعت پیشرفته، پیش برنده، ارزش آفرین و اشتغال‌زا، تنها به تغییر سیاست‌گذاری محدود شده و به راحتی می‌توان با آزادسازی قیمت‌ها و خروج از قیمت‌گذاری دستوری و ایجاد فضای رقابتی در بازار به نقطه مطلوب دست یافت.

 

یکی از دغدغه‌های مهم دولت برای کنترل قیمت و تعیین دستوری آن، ایجاد قدرت خرید برای بخشی از مصرف کنندگان است. حال آنکه با قیمت‌گذاری واقعی و رسیدن توجیه اقتصادی بهتر، شاهد تولید محصولات با کیفیت‌تر و ایجاد فرآیند «تولید مقرون به صرفه» خواهیم بود و می‌توان با ایجاد شرایط فروش متنوع به نسبت قدرت خرید مردم نسبت به تنظیم بهتر بازار، جلوگیری از افزایش زیان‌انباشته دو خودروساز بزرگ کشور اقدام کرد.

نظر دهید


در همین زمینه