شبکه‌های اجتماعی

طرح ویژه پلیس برای سفرهای عید فطر و تابستان

 

جلسه هماهنگی سفرهای عیدفطر و تابستانی با حضور سازمان راهداری، اورژانس هلال احمر، پزشکی قانونی در شهرک آزمایش برگزار شد. در این جلسه اعلام شد که طرح سفرهای تابستانی پلیس در جاده‌ها از 24 خرداد آغاز و تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

 


آغاز طرح سفرهای تابستانی از 24 خرداد ماه
سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا تاکید کرد که همه دستگاه‌های امدادی و خدماتی تلاش خواهند کرد تا با تقویت تجهیزات، امکانات و پایگاه‌های خود برای رفاه حال مسافران در مسافرت‌های تابستانی، اقدامات موثری ارائه کنند:
«پلیس در اجرای این طرح پلیس همچون سال‌های گذشته خط قرمزهایی همچون سرعت و سبقت غیرمجاز و همچنین صحبت با تلفن همراه را در نظر گرفته است و مأموران ما بدون اغماض با این تخلفات برخورد خواهند کرد؛ چرا که چنین تخلفاتی هم جان راننده و سرنشینان را به خطر می‌اندازد و هم سلامت و ایمنی دیگران را با مخاطره روبرو می‌کند.»
در برنامه ششم توسعه شاخص ارزیابی جانباختگان ترافیکی به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه دیده شده است، سردار مهری معتقد است که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در طول برنامه ششم باید ۳۱ درصد از این شاخص کاسته شود. به گفته او در بسیاری از کشورهای پیشرفته، شاخص تلفات ترافیکی بر اساس پایش انجام می‌شود. خوشبختانه در کشور ما نیز زیرساخت مصرف سوخت فراهم است و می‌توان ارزیابی‌های ترافیکی را به ازای کشته شدگان در هر یک میلیارد کیلومتر پیمایش سنجید.


استقرار 1290پایگاه امداد و نجات در طرح سفرهای تابستانی
با این حال دیده می‌شود که بسیاری از خودروهای متخلف در جاده‌ها بعد از تذکر و جریمه پلیس مجددا به راه خود ادامه می‌دهند، سردار مهری در مورد توقیف خودروهای خطرساز به گفت:
«ارتکاب دو تخلف حادثه ساز همزمان از مواردی است که علاوه بر اعمال قانون و جریمه سبب توقیف خودروها شده و مرتکبان چنین تخلفاتی از ادامه سفر باز خواهند ماند.»


روزانه 44 نفر در تصادفات جان می‌دهند
در سال گذشته روزانه ۴۴ نفر به علت وقوع تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند. بر اساس اعلام پزشکی قانونی کشور در تابستان ۹۶ حدود ۴ هزار و ۹۳۹ نفر در تصادفات جان باختند که بیش از ۷۳ درصد جانباختگان در جاده‌های برون شهری بودند. همچنینی طبق آمار رسمی پلیس راهور ۶۶ درصد از تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها، به وقوع پیوسته است.
سردار تقی مهری آمار دقیق‌تری از کشته شدگان حوادث جاده‌ای ارائه کرد که طبق آن ماهانه ۱۳۵۰ نفر جان خود را از دست دادند:
«در سال گذشته روزانه بیش از ۴۴ نفر در اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که در تابستان این آمار روزانه ۵۳ نفر بوده است؛ بیشترین جانباخته نیز در شهریور ماه و حدود ۱۷۴۶ نفر بوده است.»
این آمار در حالی‌ست که هرسال طرح سفرهای تابستانی و سفرهای نوروزی با همکاری چندین نهاد از جمله اورژانس، هلال احمر و پلیس راهور در جاده‌های کشور اجرایی می‌شود. منتها آمار کشته شدگان و مصدومان حوادث رانندگی بسیار زیاد است. رئیس پلیس راهور ناجا در مورد دلایل بروز حوادث  توضیح داد:

«عامل78 درصد تصادفات، سرعت غیرمجاز،‌ سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و عدم رعایت حق تقدم بوده است.»


استقرار 1290پایگاه امداد و نجات در طرح سفرهای تابستانی
مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در نشست طرح سفرهای تابستانی پلیس، در باره جزئیات اجرایی این برنامه 100 روزه به استقرار 1290 پایگاه امداد و نجات در سراسر کشور که شامل 557 پایگاه ثابت و 733 پایگاه موقت است، اشاره کرد و ادامه داد:
« 4606 نفر نیروی عملیاتی در زمان اجرای طرح امداد و نجات تابستانه حضور خواهند داشت و ۱۰۲۶ دستگاه آمبولانس، به همراه ۴۳۸ دستگاه خودرو نجات، 50 خودرو ویژه عملیاتی و 1282 دستگاه سایر خودروها، در این طرح بکار گرفته خواهند شد.»
رئیس سازمان امداد و نجات، همچنین از حضور 11 دستگاه خودرو فرماندهی ارتباطات و 122 دستگاه موتورسیکلت آمبولانسی در طرح سفرهای تابستانی خبر داد، ضمن آنکه 475 دستگاه موتورسیکلت امدادی و 24 فروند بالگرد امدادی در همین طرح به‌کار گرفته خواهند شد.

 

منبع: دیجیاتو

نظر دهید


در همین زمینه