شبکه‌های اجتماعی

سایپا پس از ۴ سال دوباره زیان‌ده شد
روتیتر

صورت‌های مالی سال 96 شرکت خودروسازی سایپا روز گذشته منتشر شد. طبق اطلاعات ارائه شده در این صورت‌ها، سایپا در سال 96 بیش از هزار میلیارد تومان زیان شناسایی کرده است.
شرکت خودروسازی سایپا روز گذشته طی انتشار صورت‌های مالی خود اعلام کرد در سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان زیان شناسایی کرده است.
بر این اساس سایپا (شرکت اصلی) پس از 4 سال دوباره زیان ده شده است. این در حالی است که فروش شرکت در سالهای اخیر تقریبا دو برابر شده است. بررسی ها نشان می دهد فروش شرکت از تقریبا 7هزار میلیارد تومان در سال 93 به 12هزار میلیارد تومان در سال 96 رسیده است.
با وجود آنکه شرکت همچنان در عملیات سودده است، هزینه های مالی سرسام آور و همچنین هزینه های اداری و فروش شرکت باعث از بین رفتن سود ناخالص شرکت شده و در نهایت شرکت به جای سود خالص، زیان خالص ساخته است.
نکته قابل توجه در صورت‌های مالی سایپا رشد شدید هزینه های اداری و فروش شرکت است. این شرکت در سال گذشته بیش از هزار و 200 میلیارد تومان هرینه اداری و فروش شناسایی کرده است. این درحالی است که هزینه های اداری و فروش شرکت در سال 95 تقریبا 900 میلیارد تومان بوده است. به عبارت دقیق تر هزینه اداری و فروش شرکت که عمدتا متشکل از حقوق پرسنل است بیش از 33درصد رشد داشته است. در این زمینه مشخص نیست با توجه به آنکه افزایش حقوق کارمندان در سال گذشته تنها 10درصد بوده است، چرا هزینه های اداری سایپا بیش از 33 درصد رشد نشان داده است!
همچنین باید در نظر داشت هزینه‌های مالی سایپا در سال گذشته بیش از 50 درصد رشد داشته است. طبق صورتهای مالی سایپا، شرکت در حالی در سال گذشته تقریبا دو هزار میلیارد تومان هزینه مالی (بهره وامها) شناسایی کرده که این رقم برای سال 95 در حدود هزار و 280 میلیارد تومان بوده است.
اما نکته سوال برانگیز صورت‌های مالی سایپا دلیل کاهش «سود ناخالص» شرکت است. شرکت در صورت‌های مالی خود اعلام کرده که حاشیه سود ناخالص شرکت کاهش یافته است. این در حالی است که در سال گذشته بحران ارزی هنوز آغاز نشده بود. اگرچه قیمت فلزات اساسی رشد نشان داده بود اما کاهش چشمگیر سود ناخالص سایپا در سال 96 نمی تواند چندان به این موضوع ارتباط داشته باشد. کارشناسان بر این باور هستند که موجودی انبار شرکت به حدی بوده که شرکت بتواند از تلاطمات ارزی و بازار فولاد مصون بماند. هرچند باید منتظر ماند تا صورتهای مالی حسابرسی شده شرکت منتشر شود، اما زیان ده نشان دادن سایپا در مقطع فعلی می تواند این شائبه را مطرح کند که مدیران شرکت قصد دارند با این کار تصمیم گیران درباره قیمت خودروها را تحت تأثیر قرار دهند.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

نظر دهید


در همین زمینه