شبکه‌های اجتماعی

تکذیب هک شدن سایت ثبت سفارش
روتیتر

در شرایطی که رئیس سازمان بازرسی کل کشور یکشنبه گذشته خبر از هک شدن سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت و به تبع آن، ثبت‌سفارش حدود 5000 خودروی لوکس داد، روابط عمومی این وزارتخانه خبر مربوطه را تکذیب کرد.
اوایل امسال بود که خبری مبنی‌بر ثبت‌سفارش غیر‌قانونی 6481 دستگاه خودرو در رسانه‌ها منتشر و رفته رفته ابعاد آن گسترده‌تر شد. پس از آنکه نیروی انتظامی استان هرمزگان خبر از کشف یک محموله خودرو و ورود غیر‌قانونی آن‌ها داد، به‌تدریج مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی نیز به این ماجرا واکنش نشان داده و هر یک از زیرمجموعه‌های این وزارتخانه، توپ را به زمین دیگری انداختند.ابتدا این گمرک بود که در مظان اتهام قرار گرفت، با این حال مسوولان این سازمان بلافاصله واکنش نشان داده و اعلام کردند ترخیص بخشی از خودروهای موردنظر، طبق قانون و با توجه به گواهی صادره از سوی سازمان توسعه تجارت انجام شده است. به‌عبارت بهتر، گمرک اعلام کرد چون خودروهای مربوطه دارای برگ ثبت‌سفارش رسمی بوده‌اند، این نهاد مطابق با نص قانون، اقدام به ترخیص آن‌ها کرده است.

با توجه به اعلام موضع گمرک، این بار توپ به زمین سازمان توسعه تجارت افتاد تا بخشی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان مقصر ماجرای ثبت‌سفارش غیر‌قانونی بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو معرفی شود. این سازمان اگرچه اصل ماجرا را تایید کرد، با این حال زیر بار آن نرفت. مسوولان این سازمان در نهایت اعلام کردند حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت به ماجرای ثبت‌سفارش غیر‌قانونی ورود کرده‌ است؛ بنابراین فعلا باید منتظر ماند تا نتیجه بررسی‌های آن‌ها اعلام و ریشه این اتفاق مشخص شود. بنابر اعلام مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت، با وجود آنکه در تیرماه سال گذشته بارها اعلام شد ثبت‌سفارش خودرو متوقف است، اما خودروهایی از مسیر گمرکات ترخیص شده‌اند که ثبت‌سفارش آن‌ها بعد از تاریخ اعلامی بوده است. وی تاکید کرد که این اشکال (تخلف صورت گرفته) هم می‌تواند در سیستم و هم در افرادی باشد که در ارتباط با ثبت‌سفارش بوده اند.موضع سازمان توسعه تجارت اما در شرایطی بود که در ادامه گفته شد برخی شرکت‌های واردکننده دچار تخلف شده و توانسته‌اند در ساعاتی مشخص که سایت به روی آن‌ها باز بوده، اقدام به ثبت‌سفارش کنند.

حالا نیز آن طور که رئیس سازمان بازرسی کل کشور عنوان کرده، سایت ثبت‌سفارش هک شده و به همین دلیل برخی واردکنندگان توانسته‌اند نسبت به سفارش گذاری محصولات خود اقدام کنند. به گفته ناصر سراج، سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت هک شده و در نتیجه حدود 5 هزار خودروی مدل بالا و گران قیمت، ثبت‌سفارش و از این تعداد، حدود چهار هزار دستگاه ترخیص و به بازار آمده است. وی تاکید کرده که در حال حاضر حدود یک هزار دستگاه از خودروهای مربوطه همچنان در گمرک وجود دارد که باید در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

 

واکنش وزارت صنعت به ادعای هک
اما اظهارنظر رئیس سازمان بازرسی با واکنش وزارت صنعت، معدن و تجارت مواجه و روابط عمومی این وزارتخانه اعلام کرد در ورود بیش از ۶ هزار خودرو به کشور تخلف صورت گرفته، با این حال هک شدن سایت ثبت‌سفارش صحت ندارد. در اطلاعیه‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت در اختیار رسانه‌ها قرار داده، آمده که «بررسی‌های انجام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص کرد در مجموع ۶ هزار و ۴۸۱ دستگاه خودرو با تخلف واردکنندگان و سامانه ثبت‌سفارش، به گمرکات کشور وارد و از این تعداد، یک هزار و ۹۰۰ دستگاه ترخیص و باقی آن‌ها در گمرک هستند.» وزارت صنعت در ادامه تاکید کرده که «سازمان تعزیرات حکومتی و دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی در حال بررسی موضوع تخلف ترخیص یک هزار و ۹۰۰ دستگاه خودرو از گمرک هستند؛ همچنین مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت به جد پیگیر موضوع تخلف صورت گرفته است و پس از شناسایی و برخورد با متخلفان، نتایج را به اطلاع عموم می‌رساند.»

واکنش وزارت صنعت به اظهارات رئیس سازمان بازرسی کل کشور اما حاوی یک نکته بسیار مهم است، اینکه از نظر این وزارتخانه، هم واردکنندگان، هم سازمان توسعه تجارت و هم گمرک به نوعی در ماجرای ثبت‌سفارش غیر‌قانونی ۶ هزار و ۴۸۱ خودرو و ترخیص یک هزار و ۹۰۰ دستگاه از آنها، دچار تخلف شده‌اند. البته این وزارتخانه همچنان تاکید دارد که برای مشخص شدن دقیق تخلفات و متخلفان، باید تا اتمام بررسی‌های مرکز حراست و اعلام نتایج قطعی صبر کرد.هرچه هست، ماجرای ثبت‌سفارش و ورود غیر‌قانونی خودرو به کشور هنوز هم مانند یک کلاف سردرگم، پیچیده مانده و با وجود اظهارنظرهای مختلف در این مورد، فعلا مقصر و متخلف اصلی در این داستان، به صورت رسمی اعلام نشده است.

 

منبع: دنیای اقتصاد

نظر دهید


در همین زمینه