شبکه‌های اجتماعی

کاهش فروش رنو در پی خروج از ایران

کاهش 31 درصدی فروش رنو در سه ماهه اول 2019

خروج از ایران و کاهش فروش محصولات شرکت خودروسازی رنو فرانسه باعث کاهش درآمد این شرکت در سه ماهه اول سال ٢٠١٩ شده است.

در گزارش عملکرد سه ماهه شرکت رنو که روز جمعه، ٦ اردیبهشت (٢٦ آوریل) منتشر شده، آمده است که درآمد شرکت در سه ماهه ژانویه تا مارس سال 2019 به ١٢ میلیارد و ٥٢٧ میلیون یورو رسید که در مقایسه با ١٣ میلیارد و ١٥٥ میلیون یورو عادی برای مدت مشابه سال قبل، کاهشی نزدیک به ٤.٨ درصد را نشان می‌دهد.

در این گزارش آمده است که خروج از ایران و کاهش فروش خودروهای رنو در شماری از کشورهای جهان از جمله در آفریقا، خاورمیانه و همچنین در هند عامل اصلی این کاهش بوده است. همزمان، نوسانات بازار ارز نیز به کاهش عایدی شرکت کمک کرده است.

خروج رنو از ایران ناشی از تحریم آمریکا بود و میزان فروش محصولات شرکت در آفریقا، خاورمیانه و هند نیز ۳۱ درصد کاهش داشته است. در مجموع، فروش خودروهای ساخت رنو در سطح جهانی با کاهش ۱.۷ درصدی مواجه بوده است.

فروش خودروهای این شرکت ۵.۶ درصد کاهش یافته و به ۹۰۸ هزار عدد رسیده است.

این گزارش پس از آن منتشر شد که شرکت خودروسازی نیسان بزرگترین شریک رنو،‌ اعلام کرد که در انتظار کاهش سود برای دومین بار در سال 2019 و پس از عملکرد ضعیفش در آمریکا و چین است.

از دیگر عوامل کاهش فروش شرکت رنو در این دوره، شرایط نامساعد بازارهای ترکیه و آرژانتین بوده به نحوی که فروش خودروهای رنو در این دو کشور حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

رنو در بازار خودرو چین و ایالات متحده چندان فعالیتی ندارد اما در اروپا فعالیت گسترده‌ای داشته و در کشورهای برزیل، آرژانتین، هند و روسیه فعالیت و فروش بالایی دارد و این کشورها پس از فرانسه بزرگترین بازار فروش محصولات این شرکت هستند.

شرکت رنو در مرداد ۱۳۹۶ قراردادی با شرکت خودرو سازی "نگین خودرو" و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای تولید سالانه ۱۵۰ هزار خودرو در ایران امضا کرد اما یکسال پس از آن، این شرکت خودروسازی فرانسوی که پیش‌تر گفته بود بازار ایران را ترک نخواهد کرد، گفت که در پی بازگشت تحریم‌های آمریکا، فعالیتش را در ایران متوقف می‌کند.

سال گذشته شرکت رنو اعلام کرد که اهداف آن برای سال ٢٠١٩ افزایش تولید، فروش و درآمد است و با وجود کاهش عادی در سه ماهه اول این سال، مدیریت رنو گفته است که این هدف را همچنان دنبال خواهد کرد.

نظر دهید


در همین زمینه