شبکه‌های اجتماعی

روزهای بد بازار خودرو برای دلالان در راه است
روتیتر

در هفته گذشته خبرهای مختلفی حاکی از عرضه 40 هزار خودرو توسط دو شرکت خودروسازی مطرح کشور بودند که قرار است عمده فروش آن ها به صورت تحویل فوری و با قیمت قطعی باشد. شرکت سایپا اعلام کرده که قیمت این خودروها در زمان تحویل، یعنی 45 روز پس از خرید توسط مشتری تغییری نخواهد داشت و همچنان قیمت قبلی برای این خودروها اعمال می گردد. بنا بر اعلام سایپا، بازرسی از نمایندگی ‌های این گروه بطور مرتب انجام می‌شود و در صورت مشاهده تخلف در عرضه خودرو با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب توسط نمایندگی، دفتر نمایندگی متخلّف بسته خواهد شد. این خودروها تا یکسال امکان واگذاری از طریق صلح به شخص دیگری را نداشته و تنها متقاضیانی می توانند از این خودروها بهره بگیرند که در شش ماهه گذشته از خودروسازان خریدی نداشته اند.

 

فروش 40هزار خودرو داخلی برای شکستن قیمت‌ها در بازار
گرچه احمد نعمت‎بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفته بود که در این طرح فروش، ۲۰هزار دستگاه از محصولات سایپا و ۲۰هزاردستگاه از خودروهای ناقص ایران‎خودرو که تامین قطعات آن‎ها انجام شده است، تحویل خریداران خواهد شد اما سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می‎گوید: «این 40هزار خودرو هم که به‌طور دقیق 24هزار دستگاه آن متعلق به ایران‎خودرو و 16هزار دستگاه آن محصول سایپاست، درحال‎حاضر نقص قطعه دارند ولی بر اساس جمع‎بندی جلسه مشترک کمیسیون صنایع مجلس با وزارت صنعت، مقرر شده است ترخیص قطعات وارداتی مربوط به خودروهای مذکور از گمرکات تسریع شود تا این خودروها به‎سرعت آماده تحویل به بازارهای مصرف شوند.»

 

خبرهای بد برای دلالان بازار خودروهای داخلی
باستانی معتقد است باید برنامه‌ای مداوم برای کنترل بازار مصرف در نظر گرفته شود تا امکان حضور دلالان مابین تولیدکنندگان و مصرف‎کنندگان و ایجاد بازارهای حاشیه‌ای به‌صورت قطعی از بین برود.
وی در خصوص شرایط فروش این40هزار خودرو در بازار مصرف، می‎گوید: «راهکارهایی در نظر گرفته شده است تا بتوان التهابات بازار و سوداگری در این برهه زمانی را کنترل کرد و سودجویان چشم امید به دلالی این خودروها نداشته باشند.»
نماینده مردم تربت حیدریه، مه‎ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی می‎افزاید: «فروش قطعی این خودروها از امروز شنبه آغاز می‌شود و متقاضیان خرید خودرو و مصرف‎کنندگان نهایی خودرو که در شش ماه گذشته اقدام به خرید خودرو از خودروسازان نکرده باشند، با کارت ملی می‌توانند اقدام به خرید مستقیم از شرکت‌های خودروسازی کنند. همچنین براساس تدابیر اتخاذشده و در راستای حذف دلالی کاذب در بازار خودرو، خریداران این خودروها تا یک‎سال امکان صلح قرارداد خرید خود به شخص دیگری را ندارند.»

 

کاهش تب خرید خودرو با پایان فصل مسافرت
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پیش‎بینی می‌کند با عرضه 40هزار خودرو به قیمت فعلی به مصرف‌کننده واقعی، از دلالی کاذب در بازار خودرو جلوگیری شود اما در عین‌حال، تاثیر دائمی این حرکت را در گرو تداوم آن می‎داند.
زمانی که بحران قیمت خودروهای خارجی به بازار خودروهای داخلی کشیده شد، انتظار آن می‌رفت شرایط قیمت‌گذاری خودرو، از کنترل خارج شود که در هفته‌های گذشته شاهد رهاشدن فنر قیمت در تمام خودروهای تولید داخل بودیم. این امر در حالی اتفاق افتاد که شرکت‌های خودروساز در تعطیلات تابستانه خود به‌سر می‌بردند و فشار خریداران خودرو و افزایش قیمت این محصولات کمی غیرمعقول و بی‎منطق به‌نظر می‌رسید.
در کنار این فشارها، اخبار مربوط به افزایش مجدد قیمت کارخانه خودروها موجب شد تا نگرانی‌هایی در بازار مصرف داخلی شکل بگیرد و بازار خودرو ملتهب‌تر از قبل شود. اما به عقیده کارشناسان، تنها با حضور به‎موقع و پاسخگویی مسئولان ذی‌ربط می‌توان از فشار گران‎تر شدن خودرو در بازار کاست.
همچنین با توجه به تدابیر جدید وزارت صنعت و پایان فصل تابستان که اوج داغی بازار خودرو در سال نیز هست، می‎توان امیدوار بود تب خرید محصولات خودروسازان فروکش کند.

 

منبع: اخبار خودرو

نظر دهید


در همین زمینه