شبکه‌های اجتماعی

خودروهای پیش فروش شده تا سال آینده تحویل داده نمی‌شود

سخنگوی اصل 90:

بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط خودروهای پیش فروش شده گفت: «خودروسازان در 29 آذرماه 1397 متعهد شدند که خودروهای پیش فروش شده را ظرف مدت 6 ماه تحویل خریداران دهند، اما در هفته جاری این شرکت‌ها اعلام کردند که حداقل یک سال زمان برای تحویل این خودروها نیاز است.»
بهرام پارسایی با توجه به شکایت بالای مشتریان خودروسازان به کمیسیون اصل نود گفت:«در ماه‌ههای گذشته بیشترین شکایات واصله به کمیسیون اصل 90 مربوط به خودروهای پیش فروش شده و افزایش قیمت آن‌ها بوده و به همین منظور کمیسیون برای بررسی مشکلات مشتریان خودروهای پیش فروش شده برای بررسی مشکلات با مسئولان مربوطه جلسه‌ای را برگزار کرده است.»
وی معتقد است فروش اتومبیل به قیمت 5درصد زیر قیمت حاشیه بازار تاثیری در کاهش التهاب بازار نداشته است. سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس درباره تاثیر سیاست قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار بیان داشت: «خودروسازان متعهد شدند در صورت فروش خودرو با قیمت 5 درصد زیر قیمت بازار، قیمت خودرو را به تدریج 5 درصد کاهش دهند. حال اگر این وعده محقق می‌شد باید قیمت پیش‌فروش‌های خودروسازان که چند روز پیش بود باید ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کرد، اما نه تنها کاهش پیدا نکرد بلکه ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت نیز داشت. همچنین خودروسازان که در تاریخ ۲۹ آذر سال جاری متعهد شدند که خودروهای پیش‌فروشی را ظرف ۶ ماه تحویل دهند، به تازگی اعلام کرده‌اند که تا یک سال آینده نمی‌توانند این خودروها را تحویل دهند.»
پارسایی در ادامه گفت: «به دلیل عدم تعهد مکرر خودروسازان، قرار است کمیته‌ای متشکل از نمایندگان مجلس، کارشناسان حسابرسی و کارشناسان حوزه خودرو تشکیل شود تا با بررسی میدانی از دو خودروساز بزرگ، مشکلات موجود در صنعت خودرو مشخص شود. همچنین خودروسازان باید به صورت کامل با این کمیته همکاری کنند و در این بررسی‌ها موضوعات مالی و خودروهایی پیش‌فروش شده نیز بررسی می‌شود.»
نماینده شیراز در مجلس درباره فروش‌های فوری خودروسازان گفت: «خودروسازان ادعا می‌کنند که ۲۰ درصد از ظرفیت تولید خود را به فروش‌های فوری اختصاص داده‌اند، اما به نظر می‌رسد که این فروش‌ها بیش از این باشد.»


دریافت ۲۰ هزار میلیارد تومان خودروسازان از مردم در پیش‌فروش‌ها
پارسایی درباره طرح‌های پیش‌فروش خودروسازان اظهار داشت: «خودروسازان ۲۰ هزار میلیارد تومان بابت پیش‌فروش خودرو از مردم گرفته‌اند و معلوم نیست این مبلغ در کجا و به چه صورت هزینه شده است. »
وی در پایان درباره بررسی موضوع خودروهای پیش‌فروش شده در کمیسیون اصل نود مجلس بیان داشت: «کمیسیون اصل نود مجلس مسئول رسیدگی به شکایات مردم و نظارت بر عملکرد سه قوه است. پس با توجه به اینکه سایپا و ایران‌خودرو دولتی هستند کمیسیون اصل نود به موضوع خودروهای پیش‌فروش شده و قیمت آنها ورود کرده است.»

نظر دهید


در همین زمینه