شبکه‌های اجتماعی

زمان عرضه پژو 301 مشخص شد

مشکلی برای تامین قطعات پژو 2008 وجود ندارد

پژو 301 و 2008 از جمله اتومبیل‌هایی هستند که جزو برنامه‌های بومی‌سازی گروه صنعتی ایران‌خودرو قرار دارد و برنامه ساخت آن با جدیت دنبال می‌شود. شرایط تحریمی سبب شده بومی‌سازی قطعات به‌طور جدی در دستور کار خودروسازان قرار گیرد و به گفته قطعه‌سازان، این توانمندی برای عمق بخشیدن به بومی‌سازی قطعات در داخل وجود دارد.

 

بومی‌سازی مدل‌های جدید پژو
مدیرعامل شرکت ایکاپ درباره وضعیت تولید 301 گفت: خوشبختانه قطعات 301 با حجم بالا در سیزدهمین نمایشگاه قطعات و مجموعه‌های خودرویی عرضه شد که نشان از بومی‌سازی این مدل دارد.
محمدرضا معتمد درباره فروش این محصول در بازار هم اظهارکرد: این پروژه باید براساس قوانینی که در کشور وجود دارد، مجوزهای قانونی را دریافت کند و امیدواریم تا پیش از پایان سال، تاییدیه‌های لازم دریافت و شهریور تولید انبوه آن آغاز شود.
سال گذشته عنوان شده بود این مدل بیش از 60 درصد بومی شده است و انتظار این بود امسال این خودرو وارد بازار شود. وی درباره علت تاخیر این امر گفت: به‌دلیل مشکلاتی که همه در جریان آن هستیم، تاریخ‌های اعلام شده کمی جابه‌جا شده است.
مدیرعامل شرکت ایکاپ ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری مشاوران بومی‌سازی 61.6 قطعات این مدل را تایید کرده‌ است.
وی با بیان اینکه برای تامین سایر قطعات در حال برنامه‌ریزی هستیم، گفت: چون درحال‌حاضر مرحله تولید آزمایشی در حال انجام است، برای ادامه راه به‌طور قطع تدابیر لازم اندیشیده خواهد شد.
معتمد درباره تولید و تامین پژو 2008 نیز اظهارکرد: این مدل در حال تولید است تا شرکت ایکاپ به تعهدات خود عمل کند.
مدیرعامل شرکت ایکاپ همچنین درباره تولید انبوه 2008 خاطرنشان کرد: تا زمانی که تعهدات قبلی انجام نشود نمی‌توان وارد مرحله تولید شد.
گفتنی است معتمد پیش‌تر درباره ساخت 301 گفته بود که داخلی‌سازی افزون بر 60 درصد پژو 301 بیش از الزامات تعیین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است و هم اکنون در شرکت ایساکو 64 نمایندگی گرید یک و 40 نمایندگی گرید دو نیز در حال فعالیت برای خدمات به این مدل هستند که به‌تدریج تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.
مدیرعامل شرکت ایکاپ در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌هایی برای توسعه واقعی صنعت خودرو کشور ازسوی شرکت ایکاپ دنبال می‌شود، گفت: کاری که شرکت ایکاپ در پروژه پژو 301 و 2008 کرد این بود که ضمن انجام فعالیت‌های مربوط به آموزش، کارهایی که فردا و حتی پس‌فردا باید انجام می‌داد، امروز به انجام رساند. این سبب شد سریع‌تر حرکت کرده و نسبت به برنامه‌ها جلوتر باشد. تنها کاری که باید در شرایط امروز انجام دهیم شتاب بخشیدن به برنامه بومی‌سازی اتومبیل‌ها است.

 

پایداری در زنجیره تامین
معاون طراحی مهندسی و ساخت شرکت ساپکو درباره طراحی و خودکفایی صنعت خودرو در شرایط تحریمی گفت: با توجه به تحریم به‌ویژه در صنعت خودرو، نمی‌توان منکر مشکلات شد، اما به هر حال توانمندی‌های زیادی وجود دارد زیرا روی این موضوع از سالیان قبل کار شده است. در حوزه زنجیره تامین این آمادگی به‌وجود آمده ضمن آنکه تجربه تحریم را پیش‌تر هم داشته‌ایم. به همین دلیل امروز بیشتر روی خودکفایی، مواد اولیه و قالب‌سازی به شکل ویژه توجه شده است تا بتوانیم به سلامت از این شرایط عبور کنیم.
منصوری بیرجندی تاکید کرد: این امر به ویژه برای پایداری زنجیره تامین حائز اهمیت است تا پاسخگوی تولیدات جاری باشد. از این‌رو، این مسئله باید با تامین‌کنندگان مدیریت شود.
وی ادامه داد: در مرحله بعد مسئله توسعه مطرح می‌شود. در این بخش پروژه 301 را در دستور کار قرار داده‌ایم. همچنین فیچرهایی که باید به خودروهای تولیدی اضافه شود از جمله استانداردها و الزامات قانونی که ازسوی سازمان ملی استاندارد تدوین شده است؛ بنابراین ساپکو با کمک شرکت ایران‌خودرو در حال انجام و پیش‌بردن پروژه‌های مورد نظر است.
معاون طراحی مهندسی و ساخت شرکت ساپکو درباره استانداردهای هشت‌وپنج‌گانه خودرو اظهارکرد: برای تولید انبوه مدل‌های جدید خودرو به‌ویژه در شرایط امروز که با موضوع تحریم روبه‌رو هستیم، دولت باید حمایت‌های لازم را داشته باشد. از این‌رو، برای تحقق توسعه مورد انتظار، حمایت دولت ضروری است.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها با توجه به اینکه صنعت خودرو صنعتی مهم و استراتژیک به‌شمار می‌رود دولت حمایت‌های ویژه از آن دارد. امیدواریم در این برهه زمانی، این اتفاق هم برای صنعت خودرو کشور ما نیز بیفتد.
او اضافه کرد: این موضوع 2سال پیش مطرح نبود زیرا با توجه به توافق‌هایی که در برجام شده بود پروژه‌ها با همکاری و مشارکت همتایان خارجی در حال انجام بود اما درحال‌حاضر با توجه به مسائل تحریمی و نوسان‌های نرخ ارز و بالا رفتن نرخ آن اگر دولت پشتیبانی نکند این صنعت در امر توسعه موفق نخواهد بود.
منصوری بیرجندی در پاسخ به این پرسش که شرکت ساپکو چقدر توانسته با قطعه‌سازان برای داخلی‌سازی قطعات به توافق برسد، گفت: در پژو 301 به عمق ساخت بیش از 60درصدی دست یافتیم. برنامه بعدی این است که سایر قطعات این مدل را نیز بومی‌سازی کنیم. به این ترتیب برنامه این است که تامین‌کنندگانی که می‌توانند در این مسئله ساپکو را همراهی کنند به زنجیره تامین اضافه کنیم.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه به این ترتیب 301 به تولید انبوه می‌رسد، اظهارکرد: سرمایه‌گذاری زیادی انجام شده و قراردادها بسته شده است. قالب‌ها ساخته و نمونه‌ها تحویل داده شده و بررسی‌های فنی و کیفی هم نهایی شده است. از این‌رو، منتظر هستیم تا 301 مانند سایر مدل‌های پژو با حداکثر داخلی‌سازی به تولید انبوه برسد.
او با اشاره به پژو 207 اظهارکرد: درست است که این مدل با لوگو پژو در ایران تولید می‌شود اما در عمل خود شرکت ایران‌خودرو تامین‌ قطعات را مدیریت می‌کند.
وی درباره داخلی‌سازی این مدل هم افزود: ناگزیر هستیم برخی قطعات ‌های‌تک را وارد کنیم اما مهم این است که برای هر یک از این قطعات، سازنده داخلی وجود دارد. ضمن آنکه موفق شده‌ایم تا 85درصد قطعات را بومی‌سازی کنیم. معاون طراحی مهندسی و ساخت شرکت ساپکو درباره پژو 2008 هم گفت: این مدل با عمق خودکفایی 20درصد آغاز شد از این‌رو، درحال‌حاضر داخلی‌سازی 301 در دستور کار ساپکو نیست. همچنین در زمینه تولید 2008 ایران‌خودرو به‌دنبال انجام تعهدات قبلی بوده که پس از آن باید برای ادامه تولید برنامه‌ریزی جدید داشت.
صحبت از عمق ساخت داخل می‌شود در حالی که هنوز تحریم‌ها آغاز نشده صنعت خودرو با چالش روبه‌رو شد. منصوری بیرجندی در این باره توضیح داد: اگر حتی یک قطعه نیاید خودرو ناقص بوده و اقتصادی نمی‌شود. در نمایشگاه قطعات امسال تمام اجزای خودرو با توجه به سیستم‌هایی که در خودرو استفاده شده ارائه شد. 54 سیستم در یک خودرو استفاده می‌شود که با یکدیگر ارتباط دارند در حالی که به‌عنوان نمونه، برای محصولی مانند یخچال تنها یک سیستم خنک‌کننده وجود دارد. علاوه بر اینکه خودرو در جاده‌ها و دمای آب و هوایی گوناگون باید کارکرد مطلوب داشته باشد. از این‌رو، برای داخلی‌سازی این قطعات مسیر دشوارتر از سایر محصولات است.

 

منبع: گسترش صنعت

نظر دهید


در همین زمینه