شبکه‌های اجتماعی

محصول  جدید پارس خودرو بر اساس پلتفرم رنو
اتومبیل فارسی - ماکت پروژه فیس لیفت ایرانی رنو تندر 90

پارس‌خودرو صاحب خودروی اختصاصی می‌شود

با خروج رنو از بازار ایران و دشوار شدن نقل انتقال‌های مالی که همکاری با برلیانس را به حالت تعلیق در آورده، پارس خودرو دو سال سخت را سپری کرد. با این حال مونتاژ سایپا کوییک R از زمستان 1398 توانست این شرکت را دوباره سر پا کند.
پارس خودرو از ابتدای فعالیت خود تا کنون به عنوان یک مونتاژ کار مشغول فعالیت بوده است. هر چند همواره خودروهایی که به صورت CKD در این شرکت تولید می‌شدند از نظر کیفی در رده خوبی قرار داشتند، اما نداشتن خودروی اختصاصی، این شرکت را در مقاطع حساسی که ادامه همکاری با شرکای خارجی فراهم نبوده، دچار بحران‌های جدی کرده است.


خبرهای جدید از پارس‌خودرو حاکی از این است که این شرکت بر روی چند پروژه اختصاصی مشغول فعالیت است و نزدیک‌ترین آن پروژه P90 است که جایگزین رنو در خط تولید این شرکت خواهد شد.
پروژه P90 یک فیس‌لیفت ماژور بر پایه رنو تندر 90 است که قوای محرکه آن نیز تغییر کرده است. مسئولیت تولید این پروژه که به عنوان پروژه‌ای مشترک بین گروه خودروسازی سایپا و دانشگاه علم و صنعت تعریف شده، بر عهده شرکت پارس خودرو خواهد بود. استفاده از پلتفرم B0 داچیا، این امکان را برای پارس خودرو فراهم می‌کند تا تولید آن را در خطی که پیش‌تر رنو در آن تولید می‌شد، انجام دهد.
آن‌چه از پروژه P90 می‌دانیم این است که این پروژه چندان هم جدید نیست. تصویری که مشاهده می‌کنید مربوط به ماکت فیس‌لیفتی از رنو تندر 90 است که سال 93 به عنوان یک پروژه متوقف شده در مرکز تحقیقات سایپا وجود داشت. در آن زمان سایپا قصد داشت تا با فیس لیفت این محصول و استفاده از موتور و جعبه دنده تیبا محصولی جدید را روانه بازار کند که این موضوع هرگز اتفاق نیافتاد. با این حال می‌توان گفت پروژه P90 تا حد زیادی به این پروژه شباهت دارد، اما آن چه در تصویر مشاهده می‌کنید طرح نهایی این پروژه نیست.

 

AutomobileFa ParsKhodro P90 Project Saipa R&D 2


پس از آن نیز دانشگاه علم و صنعت، پروژه‌ای را با نام NP01 تعریف کرده بود. NP01 که نام آن نیز به اولین پلتفرم ملی اشاره دارد، در حقیقت نمونه تغییر یافته پلتفرم رنو تندر90 است. این پروژه نیز پس از سال‌ها خاک خوردن، دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است.
در هر صورت آنچه از پروژه P90 مشخص است، این است که ترکیبی از پلتفرم و بدنه رنو تندر90 با قوای محرکه جدید خواهد بود. احتمالا سایپا از پیشرانه 16 سوپاپ M15 که این روزها در مگاموتور در حال توسعه است، برای این سدان جدید استفاده خواهد کرد. گروه خودروسازی سایپا در حال مذاکره با گروه رنو برای کسب مجوزهای لازم برای استفاده از این پلتفرم است.

 

توس، پروژه‌ای مشابه که متوقف شد
افزون بر این‌ها تصاویری در فضای وب از طرح حامد خضریان وجود دارد که طرح‌های 3D از یک سدان با نام توس را نمایش می‌دهد. این خودرو که بر پایه پلتفرم رنو تندر 90 طراحی شده، نشان می‌دهد تغییرات پروژه P90 تا چه اندازه می‌تواند گسترده باشد. با این حال خبرها حکایت از این دارد که تغییرات در نمای کناری پروژه P90 به اندازه طرح توس نیست و این پروژه مدت ها پیش متوقف شده است.

 

پلتفرم B0، نسخه کشیده شده پلتفرم B رنو نیسان است. این پلتفرم نخستین بار در نسل اول داچیا لوگان استفاده شده و پس از آن خودروهایی مانند رنو ساندرو، رنو داستر، رنو کپچر و نیسان کیکس استفاده شده است. خودروسازی لادا روسیه نیز از این پلتفرم برای لادا ایکس‌ری و لادا لارگوس استفاده کرده است.

نظر دهید