شبکه‌های اجتماعی

سهمیه‌بندی بنزین از ماه آینده اجرایی می‌شود؟

اختلافات بر سر دو نرخی شدن بنزین بالا گرفت

کمتر از یک ماه دیگر بنزین دو نرخی و سهمیه‌بندی خواهد شد. این تصمیم حاصل شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا است و بر اساس آن بنزین دو نرخی شده و قیمت بنزین سهمیه‌بندی شده حداکثر تا 30 درصد افزایش خواهد یافت.
دلیل این تصمیم رشد کم سابقه مصرف بنزین در ماه‌های گذشته اعلام شده است و موافقان این طرح معتقدند در صورت ادامه رشد بی‌رویه مصرف بنزین در ایران، بار دیگر کشور نیازمند واردات بنزین خواهد شد. سهمیه‌‍‌بندی بنزین در 8 سالی که اجرایی شد بیش از 75 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور داشت.
با این حال نمایندگان مجلس در بودجه سال 98 با دو نرخی شدن بنزین مخالفت کرد و هرگونه تغییر در قیمت فرآورده‌های نفتی را با توجه به شرایط کشور به آینده موکول کرد. بر این اساس عبدالله سامری نماینده خرمشهر و عضو کمیسیون انرژی با اشاره به مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و اظهار بی اطلاعی از آن گفت: «اطلاعی از تصمیم این شورا ندارم و چیزی در این باره نشنیده‌ام»

 

این نماینده ادامه داد: «نمایندگان در اسفندماه 1397 در جریان بررسی بودجه سال 1398 با هرگونه افزایش قیمت بنزین و بازگشت سهمیه‌بندی مخالفت کرده‌ بودند و این‌طور نیست که بتوان این تصمیم نمایندگان مجلس را در جلسه‌ای بیرون از مجلس تغییر داد.»
این نماینده با انتقاد از علی لاریجانی رئیس مجلس دهم گفت:«مجلس فقط شخص آقای لاریجانی نیست که در جلسه‌ای با حضور ایشان رای مجلس تغییر کند و اگر تصمیمی در خارج از مجلس در خصوص افزایش قیت بنزین در شرایط فعلی کشور گرفته شد به طور قطع نمایندگان با این تصمیم مخالفت خواهند کرد.»

 

سامری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «وقتی مشکلاتی در زمینه صادرات نفت خام داریم و در زمینه تولید بنزین نیز زیرساخت‌های خوبی در کشور به وجود آمده، کمبودی در وهله فعلی در زمینه بنزین نداریم و دلیلی برای ایجاد محدودیت در عرضه داخلی آن وجود ندارد.»
وی با اشاره به لزوم اصلاح مصرف بنزین در کشور گفت:« اگرچه بهینه سازی مصرف و اصلاح الگوهای مصرفی کشور مهم است، اما در شرایط فعلی اقتصاد کشور و مشکلاتی که برای مردم به وجود آمده، بدترین تصمیم ممکن تغییر در نرخ عرضه بنزین است و هرگونه افزایش نرخ بنزین، مشکلات موجود اقتصادی کشور را متأثر از خود کرده و مزید بر بحران موجود می شود.»

نظر دهید


در همین زمینه