بنزین آزاد ۲۵۰۰ تومان، آغاز سهمیه بندی از پنجشنبه شب

همه اظهارنظرها و گمانه‌زنی‌ها در مورد قیمت بنزین

در حالی که تا روز گذشته خبر از احتمالات و گمانه‌زنی‌ها بود، امروز 11 اردیبهشت 1398 قیمت رسمی بنزین و زمان سهمیه‌بندی مشخص شد. بر این اساس قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای 1,000 تومان و هر لیتر بنزین آزاد 2,500 تومان تعیین شده است. همچنین ماهیانه 60 لیتر بنزین سهمیه‌ای برای هر اتومبیل در نظر گرفته شده است. برای ساماندهی تاکسی‌های اینترنتی نیز قرار است با هماهنگی وزارت کشور سهمیه‌مازاد بر 60 لیتر در هر ماه در نظر گرفته شود. به نظر می‌رسد در این راستا دولت سیاست‌های تشویقی نیز در دستور کار است که از ماه دوم طرح اجرایی خواهد شد و بر این اساس سهمیه مصرف نشده از سوی رانندگان از آن‌ها خریداری شود. بر اساس تصمیم هیات دولت قیمت بنزین سوپر 3,000 تومان در نظر گرفته شده است.

 

دولت بدون نظر مجلس بنزین را سهمیه‌بندی کرده است 

این در حالی است که مدت‌ها بود که صحبت‌های گوناگونی در خصوص استفاده مجدد از کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین صورت می‌گرفت. یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفته بود: «افزایش قیمت بنزین صددرصدی است اما زمان سهمیه‌بندی و میزان قیمت همچنان مشخص نیست.»

حسن بهرام نیا در خصوص طرح جدید دولت درباره بنزین گفته بود: «قرار است طرحی در خصوص سهمیه‌بندی بنزین توسط دولت به مجلس آورده شود و مجلس نیز در این خصوص اظهارنظر کند. در حال حاضر با توجه به فضای عمومی جامعه، تورم و شرایط نامساعدی که وجود دارد باید تمامی این معضلات کشور در این طرح در نظر گرفته شود. موضوعات مختلفی در رابطه با سهمیه‌بندی وجود دارد که باید در مورد آن‌ها تأمل صورت پذیرد.»

 

وی در رابطه با زمان سهمیه‌بندی و قیمت‌های پیشنهادی نیز بیان کرده بود: «در مورد زمان و نحوه سهمیه‌بندی صحبت‌های گوناگونی صورت گرفته است اما باید تا هفته آینده صبر کرد. مجلس رسماً از هفته آینده فعالیت خود را در این زمینه شروع می‌کند و باید لایحه موردنظر آورده و روی آن کار شود. موردی به‌صورت مکتوب از قیمت آینده بنزین آورده نشده اما قیمت‌هایی نظیر ۱۵۰۰ ، ۲۰۰۰ و ۲۵۰۰ تومان برای بنزین شنیده‌شده که رسمی نیست. به‌طورکلی هدف سهمیه‌بندی بنزین افزایش قیمت است و این اتفاق خواهد افتاد ضمن این‌که جلوگیری از قاچاق سوخت نیز صورت می‌پذیرد. در کشورهای همسایه، بنزین باقیمت لیتری ۶۰۰۰ تومان خریدوفروش می‌شود که در کشور ما این قیمت ۱۰۰۰ تومان است و قاچاق نیز سود بزرگی در پی خواهد داشت. درنتیجه فعال شدن کارت‌های سوخت بر روی قاچاق و میزان مصرف سوخت تأثیرگذار خواهد بود.»

 

در همین رابطه علاالدین بروجردی دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی نیز گفته بود: «شرایط کنونی اقتصاد مناسب افزایش قیمت حامل‌های سوخت و بنزین نیست چراکه با تحقق این امر التهابات بسیاری به بازار تزریق شده و قیمت سایر کالاهای اساسی نیز گران می‌شود.» 

وی درباره انتشار خبرهایی مبنی بر 2500 تومانی شدن قیمت بنزین، بیان کرده بود: «شرایط کنونی جامعه از نظر اقتصادی، پذیرای افزایش قیمت حامل‌های سوخت و بنزین نیست چراکه با تحقق این امر التهابات بسیاری به بازار تزریق شده و قیمت سایر کالاهای اساسی نیز گران می‌شود.»

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جامعه آماده افزایش قیمت بنزین نیست، گفت: «دولت برای افزایش قیمت بنزین باید علی‌رغم در نظر گرفتن شرایط جامعه، پروسه‌ای منطقی و مبتنی بر واقعیت‌‌‌ها، وضعیت اقتصادی کشور و مردم را به کار گیرد و با طرحی پخته به سراغ تحقق این موضوع رود.»

عضو کمیسیون امنیت داخلی و سیاست خارجی مجلس گفت: «تصمیمات دولت در حوزه اقتصادی باید پخته و با توجه به شرایط مردم باشد تصمیمات دفعتی باعث التهاب بازار و افزایش قیمت کالاها می‌شود.»

وی خاطرنشان کرد: «مردم به هیچ وجه نباید به فضاسازی‌‌‌ها و اخبار منتشر شده در فضای مجازی توجه کنند چراکه اتاق فکر دشمن به دنبال تشویش اذهان عمومی و ایجاد اختلال در حوزه اقتصادی کشور است.»

عضو کمیسیون امنیت داخلی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: «مردم نسبت به اخبار منتشر شده درباره افزایش قیمت‌ کالاها و بنزین عکس‌العمل نشان نداده و براساس شایعه‌ها تصمیم‌‌‌‌گیری نکنند.»

 

نظر دهید