شبکه‌های اجتماعی

قیمت جدید خودرو براساس نرخ ارز تعیین می‌شود
روتیتر

عضو شورای رقابت در گفتگو با خبرگزاری‌های داخلی اعلام کرد که این شورا به‌ منظور مشخص شدن قیمت خوروهای تولید داخل، خواهان تعیین تکلیف نوع ارز خودروسازان و قطعه ‌سازان است تا از بلاتکلیفی بیرون آمده و محصولات خود را برای کنترل بازار عرضه کنند.
محسن بهرامی ارض ‌اقدس به عنوان کارشناس اقتصادی اعلام کرد: «پیش از نوسانات ارزی، یک بار قیمت‌ گذاری خودروهای زیر 45 میلیون تومان مطرح شده بود که آن زمان با احتساب مواردی همچون هزینه‌های سربار ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی و هزینه‌های کارگری، در مجموع با ۸ درصد افزایش قیمت خودروهای تولید داخل موافقت شده بود، اما امروز با شرایط کاملا متفاوتی در بازار روبرو هستیم و با وجود مسائلی از جمله نرخ ارز و بلاتکلیفی نوع ارز قطعات و لوازم‌ یدکی، ممنوعیت واردات خودرو و همچنین شفاف نبودن موضوعات مربوط به وسایل نقلیه خارجی که در داخل کشور مونتاژ شده و به مشتریان عرضه می‌شود، باید دوباره موضوع خودرو در شورای رقابت مطرح شود.»
برای بررسی این موضوع ابتدا باید به جمع‌آوری اطلاعات پرداخت، هرچند نتیجه بحث و بررسی آن در شورای رقابت صرفا به افزایش قیمت‌ها منجر نخواهد شد، زیرا در شرایط کنونی همه چیز به نرخ ارز و تغییرات آن بستگی دارد. حال اگر دولت بپذیرد که ارز مورد نیاز خودروسازان و قطعه سازان داخلی با نرخ رسمی ارائه شود، شرکت‌های داخلی هم با موضوع افزایش قیمت کنار آمده و پافشاری خود برای افزایش قیمت فروش محصولات را کنار خواهند گذاشت. اما اگر ارز مورد نیاز خودروسازان و قطعه سازان داخلی تامین نشده یا از بازار ثانویه تامین شود، بسته به میزان وابستگی خودروسازان به ارز تامین شده، شاهد افزایش قیمت خودروهای تولید داخل خواهیم بود.
در حال حاضر شرایط فعلی خودروسازان و قطعه‌ سازان از نظر اشتغال بسیار مهم است و دولت در کنار وزارت صنعت، معدن و تجارت از اهمیت صنایع مادر آگاه هستند، هرچند بسته اخیر ارزی موضوعات جدیدی را در کشور مطرح کرده و دولت در حال برنامه‌ ریزی برای اولویت‌ بندی آنان است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد: ما به ‌عنوان نمایندگان شورای رقابت خواهان تعیین تکلیف سریع‌تر نرخ ارز قطعات و لوازم‌ یدکی خودروهای تولید داخل هستیم. قیمت خودروها باید در حاشیه بازار تعیین شود تا سودهای کلان به جیب دلالان نرود و همچنین از خریداران خودرو که حاشیه قیمت بالایی را تجربه کرده‌اند، به‌عنوان صاحبان درآمدهای اتفاقی مالیات گرفته خواهد شد.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه