شبکه‌های اجتماعی

برای افزایش قیمت خودرو دیر شده است

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور بیان کرد

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور گفت: «پس از زیان هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی خودروسازان و تعدیل نیرو در قطعه‌سازی، برای اعلام قیمت‌های جدید خودروها بسیار دیر شده است.»

محمدرضا نجفی‌منش افزود: «هنوز نشست‌ها بین خودروسازان و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ادامه دارد و قیمتی از دل جلسات بیرون نیامده است؛ این‌گونه تصمیم‌گیری برای صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی منصفانه نیست و فقط تحریم‌کنندگان ایران را خوشحال می‌کند.»

نجفی‌منش به سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره قیمت‌گذاری خودروها ۵ درصد زیر قیمت بازار اشاره کرد و گفت: «این راه در دهه ۷۰ نیز در پیش گرفته شد و به مدت ۱۰ سال ادامه یافت و جواب گرفتیم؛ بنابراین می‌توان امیدوار بود که این شیوه بار دیگر نتیجه‌بخش باشد.» رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور درباره کاهش قدرت خرید مردم در پی گرانی خودروها پیشنهاد کرد: «از هر خودرو ۹ درصد مالیات ارزش افزوده و ۳ درصد عوارض شماره‌گذاری دریافت می‌شود؛ بنابراین می‌توان برنامه‌ریزی کرد که خریداران این مبالغ را پرداخت نکنند. ۲۰ درصد هزینه‌های هر خودرو، مالی و مربوط به سودهای بانکی است. در این مورد نیز دولت، بانک‌ها و خودروسازان می‌توانند برای بازپرداخت اقساط ازسوی مشتریان چاره‌ای بیندیشند و وام‌های بلندمدت با اقساط و سودهای کمتر تخصیص دهند.»

نجفی‌منش، آزادسازی قیمت خودرو را راهکاری اساسی برشمرد که هرچند همانند یک عمل جراحی با درد زیاد همراه است، اما می‌تواند راهگشا باشد.

به گفته وی، با آزادسازی قیمت‌ها، علاوه‌بر حضور مشتریان واقعی برای خرید، دلالان و احتکارکنندگان نیز خودروهای خود را به بازار عرضه می‌کنند. رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور درباره نزدیک شدن زمان اجرای استانداردهای ۸۵گانه خودرویی نیز گفت: «در شرایط تحریم، اجرای استانداردهای ۸۵ گانه به سادگی میسر نیست و انتظار می‌رود مسوولان به شرایط موجود توجه داشته باشند. اکنون امکانات تست استانداردهای ۸۵ گانه در کشور وجود ندارد و باید خودروها را برای آزمایش به اتحادیه اروپا یا سایر مراکز جهانی ارسال کرد. وی توصیه کرد که در این مورد امکانات تست خودرو هرچه زودتر فراهم شود و اگر مواد اولیه مورد نیاز مشمول تحریم است، اجرای استانداردهای جدید را به تاخیر بیندازیم.»

 

منبع: ایرنا

نظر دهید


در همین زمینه