منتظر کاهش قیمت‌ خودروهای وارداتی در آینده نزدیک باشید

در پی ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک از هفته آینده

با پیگیری‌های انجام شده در گمرک و وزارت صنعت و تصویب پیشنهاد جامع ارائه شده به شورای عالی هماهنگی سه قوه، فرآیند ترخیص بیش از 13000 خودرو دپو شده در گمرکات از هفته آینده آغاز خواهد شد.

بعد از تغییر سیاست‌های ارزی از خرداد ماه سال جاری بر اساس مصوبه دولت واردات بیش از 1330 قلم کالا از جمله خودرو به کشور ممنوع شده است. این در حالی است که حدود 120 میلیون دلار ارز دولتی در 3ماهه نخست سال برای واردات خودرو تخصیص داده شده اما بعد از ممنوعیت واردات، عملا قسمت مهمی از خودروهای وارد شده به گمرک امکان ترخیص پیدا نکرد. همچنین در موضوع ثبت سفارش‌های فاقد اعتبار که در سازمان توسعه تجارت ایران انجام شده بود حدود 6500 خودرو با ثبت سفارشهای جعلی وارد کشور شدند که از این تعداد حدود 1900 دستگاه ترخیص و نزدیک به 1400 دستگاه نیز در محوطه های گمرکی توقیف شد. بر اساس آمارهای گمرک حدود 13000 دستگاه انواع خودرو در گمرکات کشور دپو شده و با توجه تداوم ممنوعیت ثبت سفارش خودرو وضعیت بازار خودروهای خارجی نیز با آشفتگی جدی رو به رو شده است.

بر همین اساس دو هفته قبل مکاتبهای از سوی رئیس کل گمرک با وزیر اقتصاد در خصوص تعیین تکلیف خودروهای در گمرک مانده انجام شده است. گفتنی است، در حال حاضر امکان ترخیص خودروهای موجود در بنادر کشور و اماکن گمرکی (که عموما مناطق آزاد ویژه اقتصادی هستند) به دلیل اجرای مقررات جدید و نیز پایان یافتن مهلت‌های مصوب برای ترخیص خودرو  وجود ندارد. براساس بررسی‌های اولیه در حال حاضر در بنادر کشور در حدود 14000 دستگاه خودرو سواری موجود است.


تکلیف قانونی وصول حقوق ورودی واردات خودرو

 در قانون بودجه 97 برای حقوق ورودی خودرو ذیل ردیف 110402 جدول شماره 3 درآمدها، مبلغ 4200 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که در هشت ماهه سال جاری 1200 میلیارد تومان حقوق ورودی از محل واردات 14000 دستگاه خودرو دریافت شده است. گفتنی است، متوسط مأخذ حقوق ورودی خودرو در سال 96؛ 42 درصد و در سال 97؛ 75 درصد است. بنابراین وصول درآمد ناشی از واردات خودروهای موجود و نیز احتساب سود بازرگانی مضاعف به تحقیق‌ بخش عمده‌ای از درآمد پیش‌بینی شده کمک خواهد کرد.

 


تشکیل کارگروه ویژه برای حل و فصل معضل خودروهای دپو شده

با در نظر داشتن رویکرد حل و فصل موضوع برای رفع مشکل فعلی و آتی خودروهای در گمرک مانده، گروهی متشکل از رئیس سازمان توسعه تجارت، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران، معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با محوریت دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی ریاست جمهوری پیشنهاد جامعی را برای طرح در جلسه شورای عالی هماهنگی سران سه قوه تهیه کردند.

گفتنی است، تصویب این پیشنهاد تضمین کننده وصول درآمد دولت، تعیین تکلیف ارز اختصاص یافته، جلوگیری از پدید آمدن مشکلات قضایی جدید و رفع تعهدات واردکنندگان در قبال مصرف کنندگان بوده و مانع از استمرار خسارت ناشی از توقف خودروها خواهد شد.

به نظر می‌رسد با صدور مجوز درخواست شده در شورای عالی هماهنگی اقتصادی از هفته آینده فرآیند ترخیص و رفع مشکل بیش از  13000 خودرودپو شده در گمرکات کشور آغاز شود. گرانی خودرو در ماه‌های اخیر یکی از مشکلات مهم بازار خودرو در کشور بوده که آزاد سازی واردات 13 هزار دستگاه خودرو دپو شده در گمرکات میتواند زمینه ساز کاهش قیمت و همچنین وصول درآمد حداقل 1500 میلیارد تومانی برای گمرک باشد.

 

یک مقام مسئول در وزارت صنعت خبر داد / تعیین تکلیف خودروهای دپو شده در گمرک تا چند روز آینده

یک مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت از تعیین تکلیف خودروهای دپو شده در گمرک تا چند روز آینده خبر داد. این مقام مسئول که خواست نامش فاش نشود گفت: «موضوع خودروهای دپو شده در گمرک در جلسه یکشنبه 9 دی دولت مطرح و تعیین تکلیف شده اما قرار است برای تصویب نهایی در جلسه آتی سران قوا نیز مطرح و مصوبه آن را نیز دریافت کند.»

وی افزود: «بر این اساس قرار است خودروهایی که با ارز 4200 تومانی وارد شده تفاوت آن پرداخت و سپس ترخیص شود. همچنین آن دسته از خودروهایی که برخی شرکت ها با ثبت سفارش غیرقانونی وارد کردند اما از مشتریان پیش ثبت نام کردند نیز از گمرک ترخیص و به مشتریان تحویل شود اما واردکنندگان که به صورت غیرقانونی ثبت سفارش کردند باید مراحل دادرسی را طی و مجازات قانونی را تحمل کنند.»

این مقام مسئول گفت: «با ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک، شرکت‌های واردکننده خودرو بتوانند به بیشتر تعهدات خود در قبال مشتریان عمل کنند و دوره انتظار مشتریان برای دریافت خودرو کوتاه شود.»

 

منبع: تسنیم

نظر دهید