محصول جدید ایران‌خودرو را پیش از رونمایی ببینید
Automobile Farsi - New IKCO Samand

 کراس‌اوور و سدان جدید ایران خودرو در راه است

در روزهای اخیر و با نزدیک شدن به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، خبرهای جدیدی از شرکت ایران خودرومنتشر شده که با با ویدیویی از بازدید علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی همراه بوده است. در این ویدیو شمخانی در کنار هاشم یکه‌زارع در حال یادداشت و امضا کردن روی بدنه یک خودرو ملی جدید است که این امر سبب ایجاد گمانه‌زنی‌ها و حواشی زیادی پیرامون محصول جدید ایران‌خودرو شده است.

آنچه مسلم است، هدف اول و اصلی از رونمایی و معرفی چنین محصولی، قدرت نمایی و به رخ کشیدن توان مهندسی داخلی و ادامه حیات صنعت خودروسازی کشور بدون وابستگی به کشورهای خارجی است. البته با بازگشت تحریم‌های آمریکا به ویژه در صنعت خودرو، ایران‌خودرو، سایپا و سایر تولید کنندگان داخلی در تهیه بسیاری از اقلام مورد نیاز (کیسه هوای ایمنی، ECU و...) با مشکلاتی روبرو شدند که این مشکلات به وضوح در تیراژ تولید و عمل به تعهدات وقفه ایجاد کرد. در این باره نیز باید منتظر ماند و دید که آیا پای یک پلت‌فرم کاملا ایرانی در میان است و در این مدت کم از زمان بازگشت تحریم‌ها چنین پلت‌فرمی به سرانجام رسیده است یا خیر؟

 

براساس ویدیو منتشرشده از لحظه امضا کردن علی شمخانی روی بدنه محصول جدید ایران خودرو و به نظر می‌رسد که به زودی شاهد رونمایی از یک سدان جدید خواهیم بود. البته بعضی گمانه‌زنی‌ها از آماده‌سازی اولین کراس‌اوور ملی حکایت دارند. برخی از طراحان صنعتی نیز در چند ماه گذشته دست به ارائه رندرهایی برای این کراس‌اوور ملی بر اساس خودروی دنا زده بودند که خود می‌تواند احتمال رونمایی از اولین کراس‌اوور ملی را قوی‌تر کند.

 

AutomobileFa IKCO New Product

 

اما با توجه به مشاهدات عوامل مجله اینترنتی «اتومبیل فارسی» در نشست طراحان صنعتی ایران در سال گذشته، که با حضور طراحان شرکت ایران‌خودرو برگزار شد، محصولی که در ویدیو علی شمخانی در کنار هاشم یکه زارع در مقابل آن ایستاده‌اند، یک سدان بر اساس پلت‌فرم جدید ایران‌خودرو است. بر اساس تصاویر نه چندان واضح منتشر شده در این نشست، ایران خودرو در آینده‌ای نه چندان دور قصد تولید یک سدان و اولین کراس‌اوور ملی خود را دارد. اما با دقت در تصاویر می‌توان از شباهت بسیار زیاد برجستگی کاپوت در اتومبیل نمایش داده شده در ویدیو با نمونه موجود در تصاویر منتشر شده در نشست طراحان صنعتی نتیجه گرفت که مدلی که در ویدیو اخیر مشاهده شده، نسخه سدان بر اساس پلت‌فرم جدید است.

 

ایران‌خودرو این سدان را بر اساس پلت‌فرم پژو 301 طراحی کرده است. از ویژگی‌های ظاهری سدان جدید ایران‌خودرو می‌توان به بازگشت دندانه جلو پنجره سمند X7 و شباهت چراغ‌ها و فرم کلی عقب این سدان با تویوتا کمری 2015 و کشیده‌تر شدن خودرو نسبت به سمند اشاره کرد.

 

AutomobileFa-IKCO-New-Sedan-And-Crossover-12.webp AutomobileFa-IKCO-New-Sedan-And-Crossover-13.webp AutomobileFa-IKCO-New-Sedan-And-Crossover-15.webp

AutomobileFa-IKCO-New-Sedan-And-Crossover1.webp AutomobileFa-IKCO-New-Sedan-And-Crossover3.webp AutomobileFa-IKCO-New-Sedan-And-Crossover6.webp

نظر دهید