شبکه‌های اجتماعی

نخستین تیزر ایکو K132 منتشر شد + ویدیو
اتومبیل فارسی - ایکو K132

معمایی که جواب آن رو شده است

 همان‌گونه که فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران‌خودرو هفته گذشته وعده داده بود، از شب گذشته پخش تیزر تبلیغاتی محصول جدید ایران‌خودرو در صدا و سیما آغاز شده است.

این تیزر تبلیغاتی، تصاویری مبهم از زوایای گوناگون یک سدان را نمایش می‌دهد و قصد کنجکاوسازی مخاطب را دارد. نمی‌توان به استفاده از این تکنیک توسط ایران خودرو ایراد گرفت، البته تا زمانی که ندانید این محصول پیش از این توسط حسن روحانی رونمایی شده بود. سدانی که با نام ایکو K132 شناخته می‌شود و بر پایه پلتفرم PF1 پژو طراحی شده است.
گذشته از این که ایران‌خودرو برای این تیزر حتی حاضر به تصویربرداری از محصول خود نشده و تصاویر را بر اساس یک طرح 3D تهیه کرده است، چنین مضمونی برای محصولی که با حضور عالی‌ترین مقام اجرایی کشور رونمایی شده، کمی بحث برانگیز است. این سبک از تبلیغات که به تیزینگ شهرت دارد، پیش از رونمایی محصول منتشر می‌شود و هدف آن ایجاد درگیری ذهنی برای مخاطب است. حال آن که جواب معمای مطرح شده در این تیزر، زمستان سال 98 نمایش داده شده است.


از این تیزر می توان برداشت کرد که ایران‌خودرویی‌ها هنوز باور نکرده‌اند که محصولشان رونمایی شده و مهم‌تر از آن شاید هنوز باورشان نشده خودروساز هستند، چرا که با گذشت بیست سال از عرضه نخستین محصول اختصاصی ایران‌خودرو، این شرکت همچنان در تیزر محصول تازه خود از شعارهای ملی- حماسی استفاده می‌کند. شعارهایی نخ‌نما که دوره آن مدت‌ها است سپری شده و هر بار با معرفی یک محصول جدید از سوی دو خودروساز بزرگ شاهد آن هستیم.


این در حالی است که در هیچ کجای دنیا برای بازاریابی و تیزینگ محصولی از یک برند با قدمت چند دهه، از شعارهای ملی استفاده نمی‌شود و تنها تمرکز بر ویژگی‌های محصول است. هر چند طراحی و توسعه محصول توسط جوانان ایرانی جای تقدیر و افتخار فراوان دارد، اما از دیدگاه بازاریابی نمی‌توان آن را به عنوان یک مزیت رقابتی برشمرد.
نکته جالب توجه دیگر این است که ایران خودرو هنوز نام نهایی ایکو K132 را انتخاب نکرده است. ایران‌خودرو برای انتخاب نام دو محصول جدید ایکو K132 و K125 در ابتدای سال 99 فراخوان داد اما هنوز نتیجه آن منتشر نشده است.

 

نظر دهید


در همین زمینه