رونمایی از ایکو K132، یک رونمایی و چند حاشیه!
اتومبیل فارسی - ایکو K132

تولید 1000 دستگاه در سال جاری

گروه صنعتی ایران خودرو روز شنبه 7 تیرماه به طور رسمی از پروژه K132 رونمایی کرد. لازم به ذکر است که پیش از این نیز محصول پروژه K132 که یک سدان سگمنت C است در بهمن ماه سال 98 و در حاشیه جلسه هیات دولت در کنار سایپا شاهین به معرض نمایش گذاشته شده و ایران‌خودرو به طور رسمی اولین تیزر این محصول را نیز در اوایل خرداد ماه 99 از صدا و سیما منتشر کرده بود. 

رونمایی از محصول جدید ایران‌خودرو در سالن همایش‌های شرکت ساپکو و طی مراسمی با حضور جمعی از رسانه‌ها و مدیران قطعه‌سازی تحت عنوان نشست سازندگان قطعات پروژه K132 صورت گرفت و همانطور که پیش‌تر نیز دیده شده بود حواشی زیادی را به دنبال داشت.

 

گروه صنعتی ایران خودرو پس از اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه صنعت خودروسازی و خروج و بدعهدی شریک دیرینه‌اش پژو، و به دنبال آن عدم امکان تولید پژو 301، با اعمال تغییراتی در پلتفرم PF1 گروه PSA پروژه K132 را جایگزین 301 کرد. بر اساس اعلام رسمی این شرکت قرار است از شهریور سال جاری، تولید آزمایشی 70 دستگاه از این محصول آغاز شده و تا پایان سال 1000 دستگاه از آن تولید شود. لازم به ذکر است که ایران خودرو پلتفرم تغییر یافته PF1 گروه PSA را IKP1 نام‌گذاری کرده است. البته مدیران ایران‌خودرو سعی در تکذیب این مساله دارند اما در واقع پروژه K132 روی پلتفرم پژو 301 ساخته شده و اشتراکات قابل توجهی نیز با آن دارد و آن طور که اعلام شده بیش از ۹۰ درصد از قطعات این پروژه داخلی‌سازی شده است.

شیشه‌ها، گلگیرهای جلو، درها، سقف و ستون‌ها، مه‌شکن جلو و چراغ روشنایی در روز، صندلی‌ها، داشبورد و سیستم تهویه از جمله بخش‌هایی است که به طور کامل بین پژو 301 و K132 مشترک هستند.

 

همانطور که پیش‌تر اعلام شده بود، در گام نخست این محصول با پیشرانه EC5 عرضه خواهد شد. این پیشرانه با حجم 1.6 لیتر توانایی تولید ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت و حدود ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارا بوده و به فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها مجهز است. این پیشرانه همراه با جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی عرضه خواهد شد. در گام بعدی نیز ایران‌خودرو نسخه مجهز به پیشرانه EF7 پلاس توربوشارژ را همراه با جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک عرضه خواهد کرد.

 

مشخصات فنی نسخه قابل عرضه در گام اول:

 

پیشرانه: 4 سیلندر/16 سوپاپ/ 1.6 لیتر/ حدود 110 اسب بخار قدرت/حدود 150 نیوتن‌متر گشتاور/ زمانبندی عملکرد سوپاپ‌ها/استاندارد آلایندگی یورو ۵

جعبه‌دنده: ۵ سرعته دستی

مصرف سوخت: ۶٫۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

تجهیزات ایمنی و رفاهی: کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین/ترمزهای دیسکی جلو و عقب/سامانه ESC، EBA ، ABS، HSA/فرمان برقی/شیشه‌ها و آینه‌های برقی/کروز کنترل/سیستم تهویه مطبوع دیجیتالی/کنترل سیستم صوتی از روی فرمان/ سیستم مالتی‌مدیا به همراه نمایشگر لمسی و بلوتوث/دوربین و سنسور پارک عقب

 البته به احتمال زیاد در نسخه مجهزتر تجهیزاتی نظیر سانروف، کیسه هوای جانبی، سنسور نور و باران و حالت رانندگی اسپرت و برفی نیز به K132 اضافه خواهد شد.

 

بر اساس اعلام ایران‌خودرو، طراحی سپر جلو بدون اتکا به شرکت‌های خارجی و تنها توسط مهندسان داخلی انجام شده و ضمن دارا بودن طراحی مدرن، تمامی استانداردهای روز جهانی را پشت‌ سر گذاشته تا ایمنی بالایی برای عابرین پیاده داشته باشد. همچنین برای اولین بار از طبق جلو از نوع قاب پرسی استفاده شده که دارای وزن کم‌تر و قابلیت تطبیق‌پذیری بیش‌تری است. علاوه بر این در سیستم تهویه مطبوع پروژه K132  به منظور خنک‌کاری بهتر، از اِواپراتورهای ارتقا یافته استفاده شده است.

 

حواشی یک رونمایی 

کج‌سلیقگی و عدم توجه به بسیاری از جزئیات در برگزاری بسیاری از رویدادها و مراسم‌ها و حتی بی‌سلیقگی در طراحی و تولید محصولات امری است که بارها از ایران‌خودرو دیده شده و هم اکنون در بسیاری از محصولات این شرکت نیز مشهود است. 

روز گذشته در حاشیه رونمایی از پروژه K132، ایران‌خودرو بدنه کامل و رنگ نشده این سدان که هیچ کدام از بخش‌های فنی و تجهیزات خودرو در آن نصب نشده بود را نیز به معرض نمایش گذاشت. در اصطلاح صنعت خودروسازی این بدنه کامل و رنگ نشده Body in white نام دارد که به اختصار BIW نیز نامیده می‌شود. اما نکته اصلی این بود که ایران‌خودرویی‌ها از تعدادی آجر! به عنوان پایه نگه‌دارنده این BIW استفاده کرده بودند. علاوه بر این، استفاده از یک پوشش (چادر) با طرحی بسیار نامانوس، تعجب‌برانگیز و زشت روی بدنه نیز سر و صدای زیادی به پا کرد. این دو مساله از روز گذشته دستمایه طنزپردازی بسیاری از رسانه‌ها و کاربران در فضای مجازی شد و تصاویر آن بارها دست به دست چرخیده است. 

 

سوالی که در این باره پیش می‌آید این است که چرا احترام به برند، مدیریت رویدادها و احترام به مهمانان یک رویداد مساله‌ای نا آشنا برای بسیاری از مدیران ایران‌خودرو است؟ 

طراحی و ساخت پایه‌های مناسب (خرک) به جای استفاده از آجر در زیر بدنه آنقدر مساله پیجیده‌ای است که دانش فنی و تکونولوژی آن در اختیار ایران‌خودرو نباشد؟ یا شاید بهتر است بگوییم که تعجیل و شتاب‌زدگی این شرکت در برپایی چنین مراسمی در اولویت بالاتری نسبت به توجه به جزئیات برای مدیران ایران خودرو قرار داشته است. 

همان‌طور که پیش از این نیز دیده شده است، بی‌سلیقگی و عدم توجه به بسیاری از جزئیات و پارامترهای کیفی مساله جدید و تازه‌ای در ایکو نیست. اما نکته نگران کننده ماجرا این است که شدت بی‌سلیقگی‌ها به حد و اندازه تعجب‌آوری رسیده است. دست به دست شدن این تصاویر و مشاهده آن توسط کاربران، فعالان صنعت خودرو و متخصصان این حوزه در سایر کشورها بزرگ‌ترین بی‌آبرویی است که مدیران ایران خودرو با دست خودشان رقم زده‌اند.

امیدواریم با کمی تفکر بیش‌تر، آشنایی با بسیاری از استانداردهای روز و احترام بیش‌تر برای برند و مخاطب، شاهد کم‌تر شدن چنین گل به خودی‌هایی باشیم...

 

 

AutomobileFa-IKCO-K132-Revealed10.webp AutomobileFa-IKCO-K132-Revealed11.webp AutomobileFa-IKCO-K132-Revealed3.webp

AutomobileFa-IKCO-K132-Revealed4.webp AutomobileFa-IKCO-K132-Revealed6.webp AutomobileFa-IKCO-K132-Revealed7.webp

AutomobileFa-IKCO-K132-Revealed8.webp AutomobileFa-IKCO-K132-Revealed9.webp

نظر دهید