شبکه‌های اجتماعی

قیمت خودرو تا کجا پایین خواهد آمد؟

طرح مجلس بازار را به رکود برد

روز گذشته بازار خودرو متأثر از کاهش نرخ ارز و واگذاری تعیین قیمت خودرو به شورای رقابت قرار گرفته و همچنان روند کاهشی را تجربه می‌کند. بازار خرید و فروش خودرو در روزهای گذشته رکود را تجربه می‌کند و هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود. به اعتقاد فعالان بازار روند کاهشی قیمت‌ها عاملی شده تا فروشنده‌های خودرو مقاومت کرده و حاضر به فروش خودروها آن هم با قیمت ارزان نباشند، اما پیش‌بینی می‌شود آن‌ها نیز در روزهای آینده مجبور به فروش اتومبیل‌های خود شوند. فعالان بازار معتقدند مردم در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت خودرو در بازار خواهند بود.
مجلس شورای اسلامی در راستای ساماندهی صنعت خودرو در روز یک‌شنبه طرحی را به تصویب رساند که براساس آن قیمت گذاری خودرو به شورای رقابت واگذار شد و خودروسازان موظف شدند در زمان عرضه محصولات خود به بازار قیمت تمام شده، سود و هزینه‌های تولید خود را به شورای رقابت اعلام کنند.
به نظر می‌رسد هرچند این طرح در نهایت به نفع خریدار واقعی خواهد بود اما خودروسازان معتقدند این طرح به ورشکستگی خودروسازی ایران خواهد انجامید. با تصویب طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو در مجلس شورای اسلامی، قیمت خودروها در بازار کاهش یافت به طوری که قیمت برخی محصولات ایران خودرو و ساپا تا 5,000,000 تومان کاهش قیمت را تجربه کردند.
همچنین در این طرح با حمایت از خودروهای پاک و اجازه واردات این دسته از خودروها بدون عوارض گمرکی تاثیر بیشتری بر بازار خودروهای وارداتی گذاشته و قیمت این اتومبیل‌ها را نیز در بازار کاهش دهد. در همین رابطه معاون وزارت صمت اعلام کرد تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی نهایی نیست و نظر شورای نگهبان نیز موثر است. وی معتقد است روند ممنوعیت واردات اتومبیل در آینده نیز ادامه یابد.
به نظر می‌رسد روند افزایش غیرمنطقی قیمت خودرو در بازار متوقف شده است اما خودروسازان بزرگ‌ترین مانع بر سر کاهش قیمت‌ها و بیشترین سود با ادامه این روند به جیب دلالان خواهد رفت.
با واگذاری قیمت گذاری خودرو به شورای رقابت به نظر می‌رسد عملا طرح عرضه خودرو با پنج درصد زیر قیمت بازار شکست خورده و از این پس باید شاهد تعیین قیمت دستوری بر اساس قیمت تمام شده اتومبیل در کارخانه قیمت گذاری شود.

نظر دهید


در همین زمینه