اخذ معاینه فنی با اجاره لوزام یدکی!

تهدیدی تازه برای کلان شهرها

طرح تشدید برخود با خودروهای فاقد معاینه فنی از ابتدای آبان آغازشده و از 15 آبان ماه وارد فاز جدیدی شده است و خودروی‌های فاقد معاینه فنی در صورت تردد مبلغ 50 هزار تومان جریمه خواهند شد. با اجرایی شدن تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی سودجویان اقدام به اجاره لوزم یدکی خودرو از جمله کاتالیست و لاستیک برای اخذ معاینه فنی می‌کنند. با افزایش قیمت لوزام یدکی در چند ماه اخیر بازار این سودجویان نیز رونق گرفته است.


ماشین‌های سنگین و لوازم یدکی اجاره‌ای
علی پیرحسینلو مشاور معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران در مورد اجاره لوزام یدکی اظهار داشت: «درتهران با این مشکل تقریبا مواجه نیستیم. در شهر تهران خودروهای سبک این تخلفات را انجام نمی‌دهند زیرا اجاره کردن کاتالیست به صرفه نیست. در معاینه فنی عادی اکثر خودروها با هزینه کم قادر به اخذ معاینه فنی هستند ولی برای معانیه فنی برتر برخی اقدام به اجاره لوازم یدکی می‌کنند.»
 پیر حسینلو درباره معاینه فنی خودروهای سنگین گفت: «در خودروهای سنگین این تخلفات بیشتر صورت می‌گیرد و شهردای تهران دو هفته پیش از سازمان محیط زیست نمایندگی گرفت که خود شهرداری نظارت کنند تا جلوی اینگونه تخلفات گرفته شود. در حال حاضر در تلاش هستیم تا با نظارت بر روی خودروهای سنگین در اطراف تهران شاهد این قبیل تخلفات نباشیم.»


لزوم افزایش استاندارد خودروها
پیرحسینلو درباره ادامه طرح کاهش آلودگی هوا بیان داشت: «در حال حاضر مهم‌ترین اولویت شهرداری تثبیت این مرحله است. همه خودروها باید معاینه فنی بگیرند تا این طرح به اهداف خود دست یابد. اگر این مرحله به نتیجه نرسد به سراغ مرحله بعدی که افزایش استاندارد خودروها و سوخت است، می‌رویم. همچنین خودرهای کاربراتوری باید از تهران حذف شده و استانداردهای یورویی خودروها بالاتر رود که بر عهده نهادهای دیگر است. مرحله بعدی باید خودروهای آلاینده حذف شود که هنوز به عنوان برنامه ارائه نشده است. در صورت طی مرحله معاینه فنی، مشکلاتی همچون خودروهای دیزلی فرسوده و موتورسیکلت ها باقی می‌ماند که باید به آن ها رسیدگی شود.»


برخورد با متخلفان
سید نواب حسینی منش مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران در مورد لوازم یدکی اجاره‌ای برای کسب معاینه فنی گفت: «بیش‌تر موارد اجاره لوازم یدکی در خودروهای سنگین اتفاق می‌افتد و در خودروهای سبک کمتر است. در مورد خودروهای سبک تا جایی که امکان داشته است برخورد کردیم و مراکزی که لوزام یدکی اجاره می‌دادند که با اطلاع به اتحادیه مکانیکی‌های تهران تعدادی از آن‌ها پلمپ و یا تعلیق شدند. مهم‌ترین قطعه‌ای در موضوع لوازم یدکی اجاره‌ای به چشم می‌خورد کاتالیست است. این قطعه قیمت بیشتری نسبت به قطعات دیگر دارد. برای حل این موضوع کسانی که برای معاینه فنی برتر اقدام می‌کردند و باید کاتالیست خودرو را تعویض می‌کردند، با نشانه گذاری بر روی کاتالیست دیکر امکان استفاده از این کاتالیست برای خودروی وجود ندارد.»


وزارت راه باید معاینه فنی خودروهای سنگین را انجام دهد
حسینی‌منش مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران تصریح کرد: «متاسفانه قیمت لوزام یدکی خودروهای سنگین بسیار گران است و وزارت راه عهده دار معاینه فنی خودروهای سنگین بشمار می‌آید. برای حل این مشکل پیشنهاداتی در کارگروه استانی ارائه دادیم که در صورت عملیاتی کردن پیشنهادات مشکل خودروهای سنگین نیز حل خواهد شد.»

جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی
مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران در مورد جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی گفت: «خودروهای فاقد معاینه فنی توسط دوربین‌ها شناسایی و ضمن یکبار جریمه 50 هزار تومانی در هر 24 ساعت، مشخصات آن‌ها نیز برای تصمیم گیری به پلیس ارسال خواهد شد. پس در صورت تردد خودروی سبک و سنگین در محدوده شهری 50 هزار تومان جریمه شامل این خودروها می‌شود.»

 

منیع: خودروبانک

نظر دهید