شبکه‌های اجتماعی

جایگزین احتمالی پراید چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟

اتومبیل فارسی بررسی می‌کند

چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره حذف پراید از سبد محصولات سایپا گفت: «در بازدید از خط تولید سایپا، مدیرعامل این شرکت از حذف پراید و جایگزینی آن با خانواده تیبا و کوییک خبرداد.» 

تب خودروهای جدید و قیمت‌های مناسب در زمان توقف تولید پیکان باعث پذیرش حذف این اتومبیل از سبد محصولات ایران‌خودرو شد، اما حذف پیکان از بازار هم سال‌ها طول کشید. بحث بر سر توقف تولید پراید هم سال‌ها مطرح بوده تا در تازه‌ترین اخبار پیرامون توقف تولید پراید از قول مدیرعامل سایپا مطرح شده است.

 

سایپا از حذف پراید سود خواهد برد

پراید در چند سال‌ گذشته به وصله ناجور برای برند سایپا تبدیل شده است. درجه کیفیت پایین، آمار کشته‌های بالا در تصادف‌های جاده‌ای و تبلیغ‌های منفی باعث شده تا این اتومبیل به یکی از منفورترین خودروها در اذهان عمومی  تبدیل شود. با حذف پراید شاید سایپا در سال‌های آینده با تمرکز بر محصولات تازه‌تر بتواند وجه بهتری از خود جلوه داده و خودروهای بهتری تولید کند. با این حال حذف پراید یعنی از دست دادن بخشی از بازار این درحالی است که با توجه به بازه قیمت‌ها همچنان سایپا پایین‌ترین قیمت خودروهای صفر در کشور را در اختیار داشته و با افزایش تیراژ تولید می‌تواند نبود پراید در سبد محصولاتش را جبران کند.

 

تاثیر حذف پراید در قیمت‌ها

با آشفته بازار امروز خودرو حذف پراید تاثیر منفی در بازار نخواهد داشت. اگر این اتفاق چند سال قبل وقتی پراید با اختلاف، پایین‌ترین قیمت بازار را در اختیار داشت، از بازار حذف می‌شد اندکی در افزایش قیمت‌ها موثر بود زیرا اقشار کم درآمد از خرید خودرو محروم می‌شدند، اما با رشد فزاینده قیمت‌ها در سال گذشته و کاهش قدرت خرید مردم هم‌اکنون بهترین زمان برای حذف پراید از بازار ایران است. در زمان توقف تولید پیکان در سال 84 نیز دقیقا شرایط مشابه‌ای حاکم بود، قیمت بنزین کمی افزایش یافته و شرایط تحریمی تازه‌ای بر کشور تحمیل شده بود و قیمت خودرو اندکی افزایش داشت.

 

جایگزین‌های احتمالی پراید

نماینده مجلس شورای اسلامی از قول مدیرعامل سایپا، جایگزین پراید در سبد محصولات این شرکت را تیبا و کوییک اعلام کرد.

تیبا از زمان تولید با هدف جایگزینی پراید عرضه شد و سایپا قصد داشت همچنان کف قیمت بازار را حفظ کند. نمونه اولیه این اتومبیل توسط طراحان ایتالیایی با نام پروژه اس81 طراحی شد. البته در سال‌های بعد از آن و در دهه 70 شمسی طرح ایتالیایی کنار گذاشته و با تغییراتی در عقب این اتومبیل در سال 1388 به بازار عرضه شد. تیبا البته هنوز از ارزان‌ترین خودروهای بازار شناخته می‌شود و با ارزان‎‌ترین مدل پراید 10,000,000 تومان اختلاف قیمت دارد. در سال 91 تیبا2 در سگمنت هاچ‌بک نیز به بازار عرضه شد تا خانواده تیبا به سمت تکامل حرکت کند. با این تفاسیر به نظر می‌رسد این خودرو گزینه اصلی برای جایگزینی پراید باشد.

سایپا برای جایگزینی تیبا به جای پراید می‌تواند دو سیاست را اجرایی کند، اول آن‌که از برخی امکانات مدل فعلی تیبا صرفه نظر و این محصول را با قیمتی پایین‌تر عرضه کند و راه دوم این است که بدون تغییر در آن و بدون توجه به حذف پراید به تولید تیبا ادامه دهد. در صورتی که سایپا تصمیم بگیرد قیمت تیبا را به پراید نزدیک کند، احتمال حذف برخی آپشن‌ها از این خودرو وجود دارد. رنگ سپرها، مه شکن جلو، بالابر برقی شیشه‌ها و سیستم صوتی، مواردی است که احتمال حذف آن‌ها از تیبا وجود دارد. حتی ممکن است سایپا از پیشرانه‌ای ضعیف‌تر نیز برای تیبا استفاده کند.

دیگر جایگزین احتمالی پراید، کوییک است. سایپا کوییک قرار بود یکی از پرفروش‌ترین و البته پر آپشن‌ترین محصول سایپا باشد که البته در شرایط تحریمی این اتفاق با مشکلات خاص خود همراه شد. کوییک با امکاناتی که دارد هم اکنون در بازار و در تیپ دنده‌ای نزدیک به 71,000,000 تومان قیمت دارد. به گفته سایپا، کوییک یکی از پر آپشن‌ترین محصولاتی است که طراحی و تولید آن کاملا داخلی است که در سه تیپ اتوماتیک فول آپشن، اتوماتیک و دنده‌ای به بازار عرضه شده است. بعید است حتی با حذف برخی امکانات این اتومبیل قیمت آن به کف بازار نزدیک شود و هیچ‌گاه نخواهد توانست جایگزین مناسبی برای پراید باشد.

نظر دهید


در همین زمینه