شبکه‌های اجتماعی

فروش دانگ فنگ S30 به زودی آغاز می‌شود

جایگزینی رنو با دانگ فنگ

شنیده‌ها حکایت از این دارد ایران خودرو به زودی فروش دانگ فنگ S30 را در ایران آغاز خواهد کرد. سه سال از عرضه نخستین اتومبیل دانگ فنگ، H30 کراس از سوی ایران خودرو می‌گذرد. هم زمان با این مدل ایران خودرو قصد داشت نسخه سدان آن که دارای پلت فرم و قوای محرکه یکسانی بود را نیز به بازار عرضه کند. با این حال همزمانی این اتفاق با بازگشت دوباره پژو به ایران و رشد تولید اتومبیل‌های رنو، تولید این محصول به فراموشی سپرده شد.
اکنون به نظر می‌رسد ایران خودرو قصد دارد با تولید دانگ فنگ S30، جای خالی رنو تندرپلاس اتوماتیک را در سبد محصولات خود پر کند. خودرویی که هر چند مهندسی آن بسیار قدیمی است، اما در شرایط کنونی می‌تواند وضعیت نابسامان بازار و صنعت اتومبیل سازی ایران را کمی التیام بخشد.

 

مشخصات فنی دانگ فنگ S30
دانگ فنگ S30 خودرویی است که بر پایه سیتروئن الیزه طراحی شده با این تفاوت که فاصله بین دو محور آن افزایش یافته و از پیشرانه TU5 استفاده می‌کند. همین مساله توانست به خوبی جایگاه دانگ‌فنگ را در ایران تثبیت کند. با وجود این که نخستین محصول دانگ فنگ با ضعف‌های فراوانی همراه بود، اما خیلی خوب توانست جایگاه خود را در بازار ایران پیدا کند. این سدان چینی را که برای نخستین بار در سال 2009 در نمایشگاه اتومبیل شانگهای به نمایش در آمده و در سال 2013 فیس‌لیت‌شده، اکنون با تاخیری چند ساله وارد خط تولید ایران خودرو خواهد شد. این در حالی است بر اساس اعلام برخی منابع چینی، تولید این خودرو در چین از سال 2014 متوقف شده است.
دانگ فنگ S30 در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب اندازه‌ای برابر با 4526، 1740، و 1465 میلی متر دارد و فاصله بین دو محور آن به 2610 میلی‌متر می‌رسد.
دانگ فنگ S30 نیز با موتور TU5 در ایران عرضه خواهد شد. این موتور با حجم 1587 سی‌سی قادر به تولید 105 اسب‌بخار قدرت است و بیشینه گشتاور آن به 142 نیوتن‌متر می‌رسد. یک جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک که پیش‌تر در مدل H30 کراس استفاده شده بود، وظیفه انتقال نیرو موتور به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد.
دانگ فنگ S30 با این قوای محرکه به نهایت سرعت 180 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و مصرف آن از سوی ایران خودرو 7.04 لیتر اعلام شده است. این خودرو استاندارد آلایندگی یورو4 را دریافت کرده است. از دیگر تفاوت‌ها این دو خودرو می‌توان به رینگ‌های 15 اینچی در S30 به جای نمونه 16 اینچی در H30 اشاره کرد. دانگ فنگ S30 به ترمزهای دیسکی در چهار چرخ تجهیز شده‌اند که در چرخ‌های جلو از نوع تهویه شونده است.

 

تجهیزات و امکانات دانگ فنگ S30
دانگ فنگ S30 در نمونه استاندارد به امکاناتی رینگ‌های آلیاژی، آینه‌های کناری برقی مجهز به چراغ راهنما، سانروف برقی، فرمان چرمی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، روکش چرمی صندلی‌ها به رنگ کرمی روشن، سیستم صوتی رادیو، CD، بلوتوث، صفحه نمایش 6.5 اینچی لمسی، تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور دنده عقب، دوربین دید عقب و صندلی تاشو عقب اشاره کرد. در بخش امکانات ایمنی نیز باید گفت دانگ فنگ S30 به جای چهار کیسه هوای مدل H30 کراس تنها با دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو عرضه خواهد شد.

 

دانگ فنگ S30 در بازار ایران
ایران خودرو در حالی دانگ فنگ S30 را وارد خط تولید خود کرده که به دلیل تامین نشدن قطعه، ادامه تولید رنو تندر پلاس اتوماتیک در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این موضوع می‌تواند به یک برگ برنده برای دانگ‌ فنگ تبدیل شود تا دومین سواری خود را روانه بازار ایران کند. اتومبیلی که هرچند چندان جدید نیست، اما می‌تواند جایگزینی مناسب برای اتومبیل‌های اقتصادی رنو باشد. به ویژه این که از نظر ویژگی‌های فنی، دست‌کم روی کاغذ در همان سطح قرار دارد و امکانات بیش‌تری را نیز در اختیار مشتری‌ها قرار می‌دهد.

نظر دهید


در همین زمینه