شبکه‌های اجتماعی

جزئیات کامل طرح جایگزین زوج و فرد در تهران اعلام شد

اجرا از ابتدای تابستان 98

از سال آینده، رانندگان تهرانی می‌توانند در هر فصل به صورت رایگان، بیست روز وارد محدوده طرح کاهش آلودگی هوا یا محدوده طرح زوج و فرد شوند. این روزها تنها در همان فصل قابل دسترسی هستند و نمی‌توان آن‌ها را به فصلی دیگر انتقال داد.
دستیار ویژه معاونت حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره می گوید: «در سال 98، برای تشویق بیشتر شهروندان به اخذ معاینه فنی برتر، تخفیف 25 درصد برای رانندگانی که اقدام به اخذ معاینه فنی برتر کنند، ارائه می‌شود؛ در واقع در سال آینده، شهروندان در صورت داشتن معاینه فنی برتر تنها 8 درصد به هزینه‌‌های آن‌ها اضافه می‌شود.»

 

اجرای طرح جدید (از ابتدای تابستان) در سال آینده ما را به عدالت نزدیک‌‌تر خواهد کرد چون که مدیریت تردد به خود شهروندان سپرده می‌شود؛ در ضمن رانندگان در سال آینده می‌توانند 80 روز به‌ صورت رایگان در کل سال (هر فصل 20 روز غیرقابل انتقال به فصل بعد) وارد محدوده کاهش آلودگی هوا شوند.
اما افرادی که منزل آن‌ها در محدوده کاهش آلودگی هوا قرار گرفته است، در ساعات بین 8:30 صبح تا 17، می‌توانند یک بار به صورت رایگان خارج و یک بار به صورت رایگان وارد محدوده طرح شوند و اگر بیش‌تر از این میزان نیاز به تردد در محدوده طرح داشته باشند، برای آن‌ها تخفیف پنجاه درصدی در نظر گرفته شده است، یعنی مبلغی بین 3.500 تا 10.000 تومان.
بسیاری از شهروندان، به دلیل آنکه در روزهای مخالف پلاک در طرح زوج و فرد، جریمه شدن برای آن‌ها ارزان تر از عوارض ورود محاسبه می‌شد، پلاک های خودرو خود را مخدوش کرده و وارد طرح می‌شدند، اما با توجه به آن که در سال آینده عوارض نسبت به جریمه در روزهای مخالف پلاک نرخ ارزان‌تری خواهد داشت، انگیزه‌های جرایم نیز کاهش خواهد یافت.
عوارض ورود به محدوده کاهش آلودگی هوا بین 7.000 تا 20.000 تومان بر اساس ساعت ورود به محدوده در نظر گرفته شده است که برای ساکنین این محدوده تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

نظر دهید


در همین زمینه