شبکه‌های اجتماعی

دو کشوری که بیش‌ترین ظرفیت همکاری خودرویی با ایران دارند

با وجود تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران

امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو در رابطه با همکاری بین‌الملل ایران در زمینه ساخت خودرو اظهار کرد: «ایران از لحاظ ظرفیت، امکان همکاری در زمینه ساخت خودرو و قطعات با هر کشوری در دنیا را دارد. اما واقعیت این است که با وجود تحریم‌ها تقریبا کشوری باقی نمانده که بخواهد با ما همکاری بلندمدت باشد. در مورد چین نیز شرایط به گونه‌ای پیش رفت که این شرکت‌ها نیز یکی پس از دیگری از کشور خارج شدند.»

وی ادامه داد: «پیش از این صحبت‌های در مورد همکاری با کشورهایی نظیر ترکیه و روسیه مطرح شد. همکاری با این کشورها در بلندمدت عملا غیر ممکن است زیرا روسیه و ترکیه هیچ‌کدام تکنولوژی خاصی در صنعت خودرو ندارند. البته ترکیه تولیدکننده بزرگی است اما تحت لیسانس کار می‌کند. اگر قرار باشد با ترکیه نیز کار کنیم عملا با اروپایی‌ها در حال همکاری خواهیم بود و فعلا چنین حرکتی بعید است. اما امکان سرمایه‌گذاری مشترک با این کشورها برای تولید خودرو وجود دارد. در دنیا به خصوص در صنعت خودرو همه به صورت اشتراکی کار می‌کنند و در این زمینه ظرفیت هست.»

کاکایی در مورد همکاری با کشورهایی مانند هند و مالزی گفت: «بسیاری از افراد تصور می‌کنند که هند کشوری مستقل است در حالی که مانند اروپایی‌ها شرکت‌ها با یکدیگر در سطح بین‌المللی همکاری دارند. هندی‌ها با اروپایی‌ها و حتی آمریکایی‌ها همکاری پیوسته و محکمی را دارند. در نتیجه شرکت‌ها حاضر به انجام هیچ‌گونه مذاکره‌ای با ایران نیستند. مالزی نیز تحریم‌ها را رعایت می‌کند و پروتون نیز با اروپایی‌ها کار می‌کند. بین این کشورها روسیه و چین بالاترین ظرفیت را دارند اما باید برنامه‌ریزی خاصی در این زمینه برای همکاری صورت پذیرد.»

 

منبع: گسترش نیوز

نظر دهید


در همین زمینه