شبکه‌های اجتماعی

کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد در 2 روز گذشته

قیمت‌ خودرو امروز چقدر است؟

روند قیمت خودرو در بازار از فروردین 98 روند افزایشی به خود گرفت و در 14 اردیبهشت ماه جهش ناگهانی را تجربه کرد. دلایل اصلی این جهش ناگهانی تعادل بین عرضه و تقاضا، گسترش فعالیت دلالان به دلیل اختلاف قیمت کارخانه و بازار، شرایط کلی حاکم بر اقتصاد و انتظارات تورمی بود. برای کنترل و التهاب بازار قیمت خودرو از سایت‌های خرید و فروش خودرو به عنوان راه‌کار جلوگیری از التهاب بیشتر بازار برداشته شد. برخی متولیان بازار خودرو معتقدند که سایت‌ها عامل قیمت گذاری هستند و این خود علتی برای روند افزایشی قیمت‎‌ها بوده است.

نگاهی به قیمت برخی خودروهای پرتیراژ داخلی نشان می‌دهد قیمت این خودروها در بازار در حدود 1.5 تا 2.5 میلیون تومان کاهش داشته است. اما اینکه دلیل این کاهش قیمت جلوگیری از اعلام قیمت توسط سایت‌ها بوده یا خیر بررسی میدانی نشان می‌دهد نمایشگاه‌داران و فروشندگان تأثیر این عامل در کاهش قیمت برخی خودروها را پررنگ ارزیابی نمی‌کنند.

نمایشگاه‌داران خودرو معتقدند اخباری که در مورد ترخیص برخی خودروها از گمرک و عرضه آن‌ها به بازار را از عوامل کاهش قیمت‌ها می‌دانند و همکاری پلیس فتا و سایت‌های خرید و فروش اینترنتی برای حذف قیمت‌ها را تنها دلیل کاهش التهاب بازار می‌دانند.

بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار خودرو تفاوت قیمت کارخانه و بازار را علت افزایش دلالی در این بازار عنوان می‌کنند. به اعتقاد آنها وقتی کالایی با دو قیمت عرضه می‌شود نخستین نتیجه طبیعی آن ایجاد رانت واسطه گری و دلالی است و در این بین فقط متقاضیان واقعی متضرر می‌شوند. در این میان برخی نمایشگاه داران معتقدند دلالان و واسطه‌هایی که تعداد بالایی خودرو می‌خرند با خودروسازان در ارتباط هستند. آنها اظهار می‌کنند که در حال حاضر خودروسازان هم تولید کننده هستند هم فروشنده و هم قیمت‌گذار. بنابراین نزدیک شدن واسطه‌ها و دلال‌ها برای خرید خودرو از خودرو سازان تعجبی ندارد.

از دیگر دلایل افزایش قیمت‌ها عرضه قطره چکانی خودرو به بازار بوده و کاهش تولید یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت‌ها است. ولید خودرو بر اساس آمار در سال گذشته حدود 38 درصد کم شده است اما با این حال کمیته خودرو مصوب کرده تا سهم فروش فوری خودروسازها 10درصد افزایش یابد. این تصمیم در حالی گرفته شده که هنوز خبری از تحویل به‌موقع خودروهای خریداری‌شده به مشتریان در سال 97 نشده است.

حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به واقعی نبودن قیمت‌های فعلی خودرو در بازار معتقد است و گفت: «قیمت‌های فعلی خودرو را جریان دلالی و واسطه‌ای به بازار تحمیل کرده است.»

او افزود: «بحث ساماندهی صنعت خودرو در مجلس بررسی شده و با این طرح، ارتقای کیفیت و رقابت پذیر کردن این صنعت مد نظر قرار گرفته؛ چراکه باور ما این است تا وقتی این صنعت از حالت انحصاری بیرون نیاید و ساختارش اصلاح نشود، مشکلاتش ادامه دارد. خرید و فروش‌های صوری با قیمت‌های تصنعی در برخی بنگاه‌ها صورت می‌گیرد تا این‌گونه جلوه داده شود که این قیمت‌ها واقعی است و بدین ترتیب قیمت به بازار تحمیل شود.»

حال با کاهش التهاب و البته کاهش تقاضا برای خرید خودرو به دلیل کاهش قدرت خرید و همچنین خروج مشتریان واقعی خودرو حاصل از بار روانی افزایش ناگهانی قیمت خودرو باعث شده تا قیمت‌ها کمی تعدیل شود اما باید دید این روند تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. با این حال باید در نظر گرفت برخی خودروها در دو روز گذشته نه تنها قیمت آن‌‌ها در بازار با افزایش همراه بوده است.

 

AutomobileFa Local Automobile price 17Ordibehesht98

نظر دهید


در همین زمینه