شبکه‌های اجتماعی

فروش اتومبیل‌های بیسو به زودی آغاز می‌شود

تولید دو شاسی بلند چینی توسط سیف خودرو در ایران

شرکت سیف خودرو نماینده اتومبیل‌‌های بیسو در ایران با دریافت مجوز پیش‌فروش محصولات این خودروساز چینی به زودی فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز می‌کند. سیف خودرو که پیش از این نماینده واردات اتومبیل‌های سوبارو در ایران بود، با خرید کارخانه مرتب خودرو و نوسازی خط تولید این شرکت، قصد دارد محصولات بیسوی چین را ایران مونتاژ کند.

شاهین خدامی، قائم مقام مدیرعامل سیف خودرو در نخستین نشست خبری این شرکت با خبرنگاران با اشاره به این که این شرکت پیش‌تر نماینده سوبارو در ایران بوده، اعلام کرد: با توجه به محدودیت فعالیت سوبارو ژاپن که تولید سالانه آن کم‌تر از یک میلیون دستگاه است و مهم‌ترین بازارهای آن آمریکای شمالی و کانادا است، با شدت گرفتن تحریم‌های ایران و ملاحظاتی که سوبارو از نظر سیاسی برای حفظ بازارهای خود دارد، امکان عرضه خودروهای این شرکت در ایران وجود نداشت.
با این اتفاق سیف خودرو دور جدید فعالیت خود را با رویکرد ایجاد اشتغال آغاز کرد. هر چند پس از برجام شرایط برای تولید خودرو بسیار امیدوارکننده بود، اما به تازگی شرایط دوباره چالش‌های فراوانی برای تولیدکننده‌ها ایجاد کرده است. سیف خودرو برای تولید خودرو به جای ایجاد یک سایت تولیدی جدید، سایت‌های تولید گوناگونی را بررسی کرده و از میان سایت‌هایی که پیش‌تر تولید داشتند و بسته به شرایط رو به تعطیلی رفتند، کارخانه مرتب‌خودرو را انتخاب و نوساز کردند تا خودروهای جدیدشان را در این کارخانه تولید کنند.
به گفته شاهین خدامی، شرکت مرتب خودرو هر چند قدمتی 60 ساله دارد، اما در دو سال گذشته تولید نداشته است. با این حال توانسته شبکه خدمات پس فروش خود را حفظ کند که سیف خودرو در قصد دارد با کمک همین شبکه و گسترش آن، فروش و خدمات پس فروش اتومبیل‌های بیسو را در ایران انجام دهد.
بیسو یکی از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی بایک اینشیان است. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چینی است که از تکنولوژی‌های روز استفاده می‌کند.
بیسو برندی نوپا از خودروسازی بایک است که سال گذشته برای نختسن بار در نمایشگاه تهران به نمایش در آمد. بیسو T5 در نمایشگاه تهران با جعبه دنده دستی به نمایش درآمد، اما با توجه به تقاضای بالای بازدیدکنندگان برای جعبه دنده اتوماتیک، سیف خودرو نسخه اتوماتیک این خودرو را در نمایشگاه مشهد رونمایی کرد. با وجود این که تمام مراحل آزمایش نمونه دستی در ایران طی شده بود، اما سیف خودرو از عرضه این نسخه در ایران صرف نظر کرده است.
داریوش ضیا، مدیر فروش و توسعه بازار شرکت سیف خودرو نیز در این نشست خبری با اشاره به این که تقاضای سالانه در بازار خودروی ایران حدود 1.5 میلیون دستگاه است، اما توان تولید خودروسازان داخلی امسال به حدود 1 میلیون دستگاه کاهش یافته و در بازار آشفتگی ایجاد کرده است.
سیف خودرو در این وضعیت قصد دارد تولید اتومبیل‌های بیسو را آغاز کند. شاید تولید این شرکت در سال نخست در مرز 5000 تا 6000 دستگاه باشد، اما داریوش ضیا از برنامه توسعه تولید این شرکت به سالانه 50000 دستگاه خبر داد.
سیف خودرو مجوز پیش فروش 1431 دستگاه بیسو را در گام نخست دریافت کرده که احتمالا از هفته آینده شرایط پیش فروش آن اعلام می‌شود. از این میزان 950 دستگاه بیسو T3 و 480 دستگاه بیسو T5 است. در گام نخست محصولات بیسو به صورت SKD ( با بدنه‌های رنگ شده) و میزان داخلی سازی 7 درصدی در مرتب خودرو مونتاژ خواهد شد، اما سیف خودرو برنامه داخلی سازی 40 درصدی و انتقال تکنولوژی تولید آن به ایران را دارد.
بیسو T3 و T5 به ترتیب با پیش پرداخت 90 و 125 میلیون تومان پیش‌فروش خواهد شد و موعد تحویل آن خرداد و تیر سال 98 خواهد بود.

نظر دهید


در همین زمینه