نگاهی جامع به زوتی و محصولاتش

زوتی از خودروسازان تراز اول چین

زوتی یک شرکت خودروسازی خصوصی در چین است، مرکز اصلی این شرکت در شهر یونگ‌کانگ استان ژیجیانگ قرار دارد. این خودروسازی یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ بزرگ زوتی در کشور چین است و کار خود را از سال 2005 آغاز کرده است.
تا قبل از تولید خودرو در زوتی، این شرکت یکی از بزرگترین صادر کنندگان قطعات خودرو در این کشور بود، اما با تکمیل خط تولید، اقدام به ساخت اتومبیل کرد تا بتواند جایی برای خود در صنعت رو به جلوی چین دست و پا کند. زوتی از سال 2005 اقدام به تولید خودرو کرده و قدرت خود را در صنعت این کشور در طول این سال‌ها به نمایش گذاشته است.
اولین اتومبیل تولیدی در کارخانه زوتی چین، زوتی RX6400 بود که بعدا به زوتی نوماد تغییر نام داد. در آن زمان به نظر می‌رسید زوتی نوماد شباهت زیادی به دایهاتسو تریوس دارد و برخی معتقدند این شرکت این خودرو را از دایهاتسو خریده و آن را دوباره ساخته و به بازار ارائه کرده است.

 

AutomobileFa Zotye Nomad

 

بر اساس اطلاعاتی که سایت این خودروسازی چینی منتشر کرده است، زوتی اکنون مشغول تولید 16 خودرو است و تا پیش از این بیش از 10 مدل از سگمنت‌های مختلف را در چین و دیگر نقاط جهان تولید و به بازار ارائه کرده است.

 

Traum برند جوانان زوتی

زوتی در راستای گسترش فعالیت خود و کسب بازارهای جدید از یک برند جدید نیز برای تحت تاثیر قرار دادن جوانان استفاده می‌کند و تاکنون سه خودرو از برند جدید یعنی Traum استفاده می کند، Traum در آلمانی به معنی "رویا" است و تلفظ آن در آلمانی "تام" و در زبان انگلیسی "تراؤم" است. Traum چون یک برند لوکس به حساب می‌آید به رسم برخی شرکت‌های لوکس بر روی اتومبیل‌های ساخت خود هم از علامت تجاری استفاده کرده و هم اسم این برند بر روی جلوپنجره مشبک مدل‌ها نقش بسته است. Traum در یکی از کارخانه‌های زیر‌مجموعه زوتی در شرکت جیانگ‌نان تولید و عرضه می‌شود. از سوابق این شرکت می توان به معرفی ارزان‌ترین خودرو چینی به نام جینان آلتو اشاره کرد. هم اکنون سه مدل با برند Traum تولید شده که به ترتیب SEEK5، MEET3 و S70 هستند که همگی در سگمنت SUV تولید شده‌اند.

 

AutomobileFa Zotye Traum S70 

 

AutomobileFa Zotye Traum Meet3

 

دامای برند لوکس زوتی

از دیگر برند‌های زیر مجموعه زوتی می‌توان به برند دامای (Damai یا Domy) اشاره کرد. اگر در حالت تلفظ اولیه در نظر بگیریم، که بیشتر در سایت‌های روسی زبان استفاده شده، معنی آن در زبان چینی "جو" است و در اندونزیایی به معنی "صلح" و اگر تلفظ دوم را در نظر بگیریم در زبان چینی معنی خاصی ندارد، اما در زبان لهستانی به معنی خانه‌ها است. در هر حال به نظر می‌رسد در سایت‌های ایرانی همان نوع نوشتار دامای معروف و مورد استفاده قرار می‌گیرد. دامای مانند بسیاری از خودروسازان شرق آسیا که یک برند جداگانه لوکس برای خود در نظر می‌گیرند، مانند لکسوس برای تویوتا و اینفینیتی برای نیسان، برند لوکس زوتی به شمار می‌رود. زوتی هم اکنون با برند دامای دو خودرو دامای X5 و دامای X7 را تولید می‌کند.
زوتی به عنوان یکی از شرکت های بزرگ خودروسازی در چین تاکنون به 10 کشور دنیا صادرات داشته و شرکای بزرگی در جهان دارد، در ایران نیز این شرکت با چند خودروساز همکاری می‌کند و خودروهای آن با برند دامای توسط شرکت یاران خودرو اروند به ایران وارد می‌شود.

 

AutomobileFa Zotye Damai X7

 

برخی پرچمداران زوتی در سگمنت های مختلف

 

زوتی Z100 هاچبک پر فروش زوتی
زوتی زد100 اتومبیل هاچبک کوچک این خودروسازی است و یکی از پرفروش ترین خودروها در این سگمنت در چین به حساب می‌آید. این خودرو از پلتفرم سوزوکی آلتو استفاده می‌کند و تولید آن هم اکنون در زوتی ادامه دارد و به بازار عرضه می شود. از مشخصات زوتی زد100 می توان به پیشرانه 1 لیتری 68 اسب بخاری 3 سیلندر اشاره کرد که حداکثر سرعت آن 150 گیلومتر بر ساعت است. زوتی زد100 دیفرانسیل جلو بوده و وزن آن به یک تن نمی رسد. از خودروهای مشابه آن در بازار چین می توان به برلیانس دلفین، جیلی پاندا، چانگان بنی و بائوجان لچی اشاره کرد.

 

AutomobileFa Zotye Z100

 

زوتی زد360 فیس لیفت زد300 یا آریو
زوتی زد360 یکی از جدیدترین مدل های زوتی به شمار می رود و فیس لیفت زد300 است، شرکت خودروسازی زوتی که از شرکای چینی سایپا است زد300 را به ایران داده و این خودرو در کارخانه سایپا با نام آریو هم اکنون در حال تولید است. از ویژگی‌های زد360 می توان به دو پیشرانه در دسترس برای این اتومبیل اشاره کرد، زوتی زد360 با پیشرانه 1.5 لیتری و 1.6 لیتری تولید و به بازار عرضه شده است.

 

AutomobileFa Zotye Z300

 

زوتی Z700 پرچمدار سدان های زوتی
آخرین و بزرگترین سدان سری زد زوتی، Z700 است. در اکتبر سال 2018 میلادی نسخه جدید از زوتی Z700 با نام زوتی Z700h به بازار این کشور ارائه شده است. پیش از Z700h نسخه اصلی یعنی زوتی Z700 در اوایل سال 2018 وارد بازار چین شد این اتومبیل از یک پیشرانه 1.8 لیتری در تمامی مدل‌های خود بهره می برد. به گفته خود این شرکت این خودرو تمامی عناصر زیبایی شناختی را در خود دارد و خودروی مورد پسند در میان تمام سنین است. زوتی Z700 بی شباهت به آئودی A6 نیست و همانطور که پیش از این اشاره شد از پیشرانه 1.8 لیتری بهره می برد و قدرت این پیشرانه 177 اسب بخار است. طراحی داخلی اتاق بسیار باکیفیت است و در نوع خود یک خودرو لوکس به شمار می رود، حداکثر سرعت پیش بینی شده برای این خودرو 210 کیلومتر بر ساعت است. زوتی Z700 به زودی توسط شریک جدید این شرکت در ایران معرفی می‌شود.

 

AutomobileFa Zotye Z700

 

زوتی T700پرچمدار شاسی بلند های زوتی
سری T در محصولات زوتی مخصوص شاسی بلندها است. زوتی T700 بزرگترین و یکی از 6 مدل از سری T شاسی بلندهای زوتی در چین است. این خودرو شاسی بلند بزرگ از دو پیشرانه 1.8 لیتری توربو و 2 لیتری توربو بهره می‌برد که به ترتیب 177 و 190 اسب بخار قدرت دارند. حداکثر سرعت این خودرو 185 کیلومتر بر ساعت است.
برخلاف تصور که به نظر می‌رسد این خودرو کپی از خودروهای اروپایی است، می توان گفت زوتی T700 یک طراحی منحصر به فرد از این خودروساز تراز اول چین است که 5 ستاره ایمنی را نیز کسب کرده است از رقیب‌های زوتی T700 می توان به هاوال H6، بسترن X80 و چانگان CS75 اشاره کرد.

 

AutomobileFa Zotye T700

 

زوتی E200 پرچمدار الکتریکی ها
زوتی با گسترش بازار خودروهای الکتریکی در چین به عنوان یکی از برندهای معروف بازار خودرو چین اقدام به تولید خودروهای الکتریکی کرده و وارد این بازار شده است. هم اکنون این شرکت با تولید چهار مدل الکتریکی یکی از ضعیف ترین خودروسازهای چینی در حوزه خودروهای الکتریکی است. سه محصول از این چهار محصول هاچ‌بک است و تنها سدان آن نسخه الکتریکی Z500 است. E200 به عنوان پرچمدار خودروهای الکتریکی در زوتی یک خودرو هاچبک سه در است. این خودرو کوچک از باتری لیتیومی با قدرت 60 کیلوواتی بهره می برد که 82 اسب بخار قدرت دارد. پیش از این نیز زوتی E30 الکتریکی در این شرکت تولید شده است و از برنامه های آینده آن تولید زوتی E300 است.

 

AutomobileFa Zotye E200 EV

 

سری SR
این سری شامل دو خودرو کراس اوور تولید شده در زوتی است، زوتی SR7 و SR9 دو کراس اووری زوتی هستند که به دلیل شباهت بسیار زیادشان به خودروهای پورشه و آئودی سر و صدای زیادی به پا کرده است.

نظر دهید