شبکه‌های اجتماعی

تویوتا پریوس با انرژی خورشیدی به حرکت درآمد

تویوتا به دنبال راه‌های جدید

شرکت خودروسازی تویوتا با همکاری سازمان توسعه صنعتی و شرکت شارپ توانست به تکنولوژی جدیدی در تولید سلول‌های خورشیدی دست یابد. در برنامه تحقیقات و توسعه شرکت تویوتا این شرکت با همکاری شرکای خود در این پروژه توانستند سلول خورشیدی با اندازه کوچک 0.03 میلی‌متری بسازند. این سلول‌های خورشیدی قابلیت نصب روی سقف، کاپوت و عقب خودرو را دارد، بدون آن‌که لطمه‌ای به سیستم آیرودینامیکی خود وارد کنند. بهره‌وری این سلول‌های خورشیدی 34درصد بوده و بیشتر از 860 وات قدرت دارد. با توجه به پیش‌بینی‌های شرکت تویوتا، سقف خورشیدی قابلیت پیمایش 44.5 کیلومتر را خواهد داشت.
با توجه به این‌که تویوتا تاکنون اتومبیل تمام الکتریکی تولید نکرده است برای اولین بار این سلول‌های خورشیدی بر پریوس هیبریدی آزمایش و به کارگرفته شده است. هرچند این اولین تلاش این خودروساز ژاپنی برای استفاده از سلول‌های خورشیدی نبوده و تویوتا در سال 2010 برای اولین بار از این تکنولوژی بهره گرفته است. توان تولیدی سلول‌های خورشیدی که پیش از این در تویوتا آزمایش شده بود، تنها 180 وات بوده است. سلول‌های خورشیدی به کار رفته در مدل قبلی بهره‌وری معادل 22.5 درصد داشت که تنها در زمان رانندگی در روز قابل شارژ بود.
تویوتا اعلام کرده قصد ندارد این سیستم را با همکاری دیگر شرکت‌های خارج از ژاپن آزمایش کند و تنها با شرکای خود قصد دارد، این اتومبیل را در شهرهای مختلف ژاپن آزمایش کند، این دسته از اتومبیل‌ها به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک تولید و در سطح ژاپن استفاده شود.
تویوتا با آزمایش این اتومبیل اعلام کرده است که در استراتژی جدید خود قصد دارد به بازار خودروهای تمام الکتریکی وارد شود. هرچند تاکنون تویوتا در این عرصه وارد نشده و صرفا تاکنون به تولید خودروهای پلاگین هیبرید مشغول بوده، اما با توجه به سابقه طولانی در حوزه اتومبیل‌های هیبریدی از اعتماد به نفس بالایی در این حوزه برخوردار است. در این باره معاون مدیرعامل تویوتا گفت: «تجربه تویوتا برای مدت طولانی در تولید خودروهای هیبریدی بالا رفته و می‌تواند با استفاده از این تجربه‌ها در تولید اتومبیل‌های تمام الکتریکی وارد شده و رقابت را در این حوزه افزایش دهد.»
شرکت تویوتا در تولید باتری‌هایی با راندمان بالا و عمر طولاتی یکی از پیشگامان این صنعت بوده و در تولید باتری‌های با دوام بالا سابقه طولانی دارد. تویوتا با استفاده از تکنولوژی فناوری سلول‌های خورشیدی روی نسل دوم تویوتا پریوس و تولید خودروهای تمام الکتریکی با بهره گیری از این تکنولوژی تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین خودروسازهای الکتریکی خواهد شد.

نظر دهید


در همین زمینه